Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Фундаментальні вимірники

 

Система одиниць у фізиці базується на декількох основних одиницях виміру. В галузі механіки такими одиницями є кілограм мас, метр відстані (шляху), секунда часу. Транспортні процеси хоча і протікають по фізичних законах, але при їхньому описі потрібно брати до уваги додаткову інформацію, що знаходиться за межами фізики, оскільки пасажири і вантажі, що підлягають перевезенню, не знеособлені, тобто не є довільно один одним замінними. Тому величини і закони, уживані у фізичній теорії транспорту й у динаміці рухомого складу, недостатні для створення транспортної теорії. Для транспортної технології розроблені особливі вимірники, що фіксують явища і процеси, що відбуваються в ній.

За аналогією з фізичними одиницями виміру транспортні вимірники можуть бути зведені до декількох основних одиниць, що мають бути незалежними. Інші (похідні) параметри транспортної технології мають виражатися через них.

Система транспортних вимірників будується на базі трьох основних одиниць: транспортна маса М, транспортний шлях L, транспортний час Т, а похідні вимірники виражаються через них. Система транспортних вимірників дає також величини, що в економіці можуть бути віднесені до витрат, що виникають при перевезеннях.

Транспортна маса являє собою кількість прямуючих транспортних одиниць. Цей вимірник може бути скалярним чи векторним. Скалярна транспортна маса складається з одиниць, які знаходяться в спокої чи в русі, для яких нічого невідомо про напрямок наміченого чи переміщення, що відбувається. Векторна транспортна маса містить просторово – часову інформацію про джерело (пункт відправлення) і стік (пункт призначення), а в більшості випадків і про визначений термін (час) перевезення. Це така транспортна маса, перевезення якої або вже здійснюється, або є відповідні на те розпорядження. Розмірність транспортної маси може виражатися різними одиницями виміру.

У скалярних одиницях виміряються кількість наявних у розпорядженні одиниць рухомого складу, робочий парк вагонів, літаків, суден.

Векторною транспортною масою є кількість пасажирів або автомобілів, що у визначений момент часу знаходиться в русі на якійсь автостраді. У залежності від того, чи розглядаються самі транспортні засоби, чи ні, застосовують такі модифікації цього терміну, як «брутто», «нетто», «тара», якщо величина транспортної маси виражається у фізичних одиницях маси.

Транспортна маса не є фізичною величиною і виражається в різних одиницях виміру, тобто не можна підсумовувати кількість пасажирів з кількістю тонн вантажів для визначення загальних перевезень транспорту. Похідні величини, одержувані з основного вимірника транспортної маси, повинні розглядатися окремо, кожна у своїх одиницях виміру. Як одиницю виміру транспортної маси доцільно увести єдиний узагальнюючий основний вимірник. Варіантами такого єдиного виміру транспортної маси можуть бути поняття обсягу перевезень або транспортного обсягу.

Транспортний шлях розглядається не тільки як відстань між початковим пунктом (джерелом) і кінцевим пунктом (стоком), але характеризується і своїми напрямками, тобто транспортний шлях є векторною величиною. Транспортний шлях часто зображується відрізком прямої, який з'єднує джерело і стік, що відповідає повітряній лінії. У дійсності треба враховувати фактичний шлях, що позначається як шлях проходження, маршрут проходження, маршрут перевезень. У транспортних розрахунках використовується шлях, що утворює тарифну відстань (найкоротший шлях). Одиницями виміру транспортного шляху L є м, км, милі і т.д.

Транспортним часом (Т) є проміжок часу, необхідний для процесу перевезень, тобто переміщення вантажу від станції відправлення до станції призначення. Для загальноприйнятих одиниць, таких як секунди, хвилини, години на транспорті немає ніяких особливостей. Подвійне тлумачення має доба: календарна доба, робоча доба. Залізничний транспорт має безперервний процес, розрахунковим періодом є доба, яка дорівнює 24 годинам. До кінця розрахункової доби проводиться визначення оперативних даних про хід перевізного процесу (навантаження, вивантаження вагонів, прийом і відправлення поїздів і так далі), тому встановлена спеціальна залізнична доба від 18.00 до 18.00, а час на 18.00 годину називається звітною годиною. На добовий період розробляється графік руху поїздів (вантажних і пасажирських). Аналогічні труднощі з одиницями часу: тиждень, декада, місяць. Для року є поняття: календарний рік і бюджетний рік (за кордоном з 1.04 по 31.03).

Для транспортного часу необхідно враховувати відмінність між часом ходу і часом перебування на шляху прямування. Час ходу відповідає часу, протягом якого транспортна маса дійсно знаходиться в русі і який не містить у собі часу зупинок.

Час перебування на шляху прямування враховує пересування, зупинки на проміжних станціях, переформування поїздів, зміну транспортного засобу, очікування, тощо.

При пасажирських перевезеннях час перебування пасажира на шляху прямування підрозділяється на час підходу до початкової станції, власно час поїздки і час проходження від кінцевої станції до місця призначення. Власний час поїздки відповідає часу перебування на шляху прямування транспортного засобу.

При вантажних перевезеннях загальний час транспортування позначається часом доставки. При вимірі обороту рухомого складу вводиться час обороту, що відповідає тривалості експлуатаційного циклу. Наприклад, для вантажного вагона – це проміжок часу від моменту одного навантаження до моменту наступного навантаження.

 


Читайте також:

  1. БУХГАЛТЕРСЬКИЙ ОБЛІК, ЙОГО СУТЬ І ЗНАЧЕННЯ. ВИДИ ОБЛІКУ. ОБЛІКОВІ ВИМІРНИКИ.
  2. Види і вимірники господарського обліку
  3. Вимірники в обліку
  4. Вимірники роботи транспорту в абсолютних величинах
  5. Вимірники роботи транспорту у відносних величинах
  6. Вимірники що застосовують в обліку.
  7. Вимірники, що застосовуються в обліку.
  8. Елементарні частинки та фундаментальні взаємодії
  9. Життя та смерть як фундаментальні модуси людського буття. Сенс життя
  10. Історія світової філософії. Фундаментальні проблеми філософії.
  11. Облікові вимірники
  12. Освіта, наука, техніка як фундаментальні основи життя українського етносу




Переглядів: 572

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Статистична обробка характеристик транспортних процесів | Вимірники роботи транспорту в абсолютних величинах

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.