Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Бюджет як економічна категорія

Зміст

 

Зміст. 1

Тема 1. Сутність, призначення і роль бюджету держави. 2

Тема 2. Бюджет як основний фінансовий план держави. Ошибка! Закладка не определена.

Тема 3. Бюджетний дефіцит і джерела його фінансування. 98

Тема 4. Бюджетний устрій і побудова бюджетної системи України. 116

Тема 5. Міжбюджетні відносини в Україні і система бюджетного вирівнювання. 144

Тема 6. Система доходів бюджету. 162

Тема 7. Система видатків бюджету. 174

Тема 8. Видатки бюджету на економічну діяльність держави та науку. 180

Тема 9. Видатки бюджету на соціальний захист населення і соціальну сферу. 187

Тема 10. Видатки бюджету на оборону та управління. 211

Тема 11. Видатки бюджету на обслуговування державного боргу. 216

 

 


Тема 1. Сутність, призначення і роль бюджету держави

1. Бюджет держави як економічна категорія.

2. Функції бюджету.

3. Призначення і роль бюджету.

Рекомендована література:

1. Бюджетний кодекс України. N 2456-VI, 08.07.2010,

2. Василик О.Д., Павлюк К.В. Бюджетна система України. - К.: КНЕУ, 2004. ст. 4-12

3. Пасічник Ю.В. Бюджетна система України та зарубіжних країн. - Київ: Знання Прес, 2003. ст. 271-280

4. Діденко В.М., Попова В.Д., Прядко В.В. Загальна теорія фінансів. - Чернівці: Ратуша, 2000. ст. 186-189

Бюджет як економічна категорія

Ринкова модель економіки, а також усі без винятку інші моделі, не можуть існувати і розвиватися без втручання держави в процеси розподілу і перерозподілу новоствореної вартості в суспільстві. Для цього використовуються фінанси, а бюджет є конкретною формою реалізації функцій держави. З розвитком цивілізації бюджет стає інструментом здійснення економічної політики не лише за ринкових умов, а й у тоталітарних, монархічних та інших системах. У ньому сконцентровані інтереси держави, підприємців і населення. Об’єктом цих інтересів завжди є валовий внутрішній продукт, напрямки та методи його розподілу і перерозподілу.

Бюджет, в основному, відображає вторинний перерозподіл ВВП за допомогою податків і надання за рахунок бюджету громадянам суспільних благ і послуг.

Надання населенню суспільних благ стає однією з функцій держави в економіці вільної конкуренції, фінансування яких здійснюється з бюджету. Економічна природа бюджету якраз проявляється в тому, що за його допомогою держава надає суспільству унікальні блага і послуги, які істотно впливають на рівень добробуту та якість життя. До таких благ належать оборона країни, національна безпека й правопорядок, благоустрій, захист довкілля, освіта, охорона здоров’я, культура, наука, соціальний захист населення.

Слово «бюджет» — англійського походження і означає мішок, валіза з грошима.

Згідно статті 2 бюджетного кодексу, бюджет – план формування і використання фінансових ресурсів для забезпечення завдань і функцій, які здійснюються відповідно органами державної влади, органами влади Автономної республіки Крим та органами місцевого самоврядування протягом бюджетного періоду.

Бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Неприйняття Верховною Радою України закону про Державний бюджет України до 1 січня відповідного року не є підставою для встановлення іншого бюджетного періоду.

2. Відповідно до Конституції України бюджетний період для Державного бюджету України за особливих обставин може бути іншим, ніж передбачено частиною першою цієї статті.

Особливими обставинами, за яких Державний бюджет України може бути затверджено на інший, ніж передбачено частиною першою цієї статті, бюджетний період, є:

1) введення воєнного стану;

2) оголошення надзвичайного стану в Україні.

3. У разі затвердження Державного бюджету України на інший, ніж передбачено частиною першою цієї статті, бюджетний період місцеві бюджети мають бути затверджені на такий самий період.

Розрізняють поточний бюджет та бюджет розвитку.

Поточний бюджет – фінансування затрат на поточний рік, не пов’язаних з будівництвом.

Бюджет розвитку– затрати на заходи, пов’язані з розвитком, тобто з майбутнім (будівництво, ноу-хау); при цьому держава претендує на часткове повернення виданої суми.

Значну роль у структурі ринкових відносин відіграє державний бюджет. Він – невід’ємна частина ринкових відносин і є важливим інструментом реалізації державної політики.

Державний бюджет як одна з ланок фінансової системи України є економічною категорією і відображає систему економічних відносин, які складаються у суспільстві в процесі утворення централізованого фонду грошових коштів держави і його використання на розширене відтворення, підвищення рівня життя і задоволення інших суспільних потреб.

Як економічна категорія відображає грошовівідносини між державою і юридичними та фізичними особами з приводу створення фонду грошових коштів держави та його використання на розширене відтворення, задоволення суспільних потреб, реалізацію функцій та завдань держав

За формою-основний фінансовий план держави, що дає змогу організовувати різнорівневі фінансові підсистеми

в ієрархічну структуру, забезпечуючи виконання бюджетного процесу

За матеріальним змістом - централізований фонд грошових коштів держави, які перебувають у постійному русі з приводу формування доходів та фінансування видатків

За організаційною структурою - центральна ланка фінансової системи, яка зумовлює розподіл і перерозподіл ВВП між сферами, напрямами, структурами процесу виробництва і обігу, окремими ланками бюджетної системи та

верствами населення

За характером-обов’язковий документ у вигляді закону, який юридично забезпечує організацію бюджетного процесу і функціонування бюджетної системи

Централізація коштів має важливе економічне і політичне значення, оскільки доходи, які мобілізуються до державного бюджету, є втіленням у життя державних заходів. Це дає можливість маневрувати коштами, зосереджувати їх у важливих галузях економічного та соціального розвитку, здійснювати єдину економічну і фінансову політику на території України.

У розвинених країнах державний бюджет не лише забезпечує акумулювання коштів, необхідних для фінансування держави, використовується не лише для часткового перерозподілу доходів з метою підтримання сприятливого соціального становища у державі, а й для впливу на економічні, соціальні, національні, регіональні процеси у суспільстві і провадження вищими органами влади відповідної національної стратегії розвитку, спрямованої на зміцнення державної безпеки.

В умовах переходу економіки України до ринкових відносин державний бюджет відіграє важливу роль, тому і використовується для міжгалузевого і територіального перерозподілу фінансових ресурсів з урахуванням рівня розвитку економіки та культури по всій території. Нині завдяки державному бюджету України між галузями і регіонами, а також серед населення перерозподіляється майже 50% усього обсягу ВВП. Кошти державного бюджету повинні, насамперед, спрямовуватись на фінансування структурної перебудови економіки, комплексних цільових і науково-технічних програм, соціальний розвиток і соціальний захист населення.

На формування і використання бюджету впливають економічні, соціальні і політичні фактори.

Економічні фактори в значній мірі пов’язані з макроекономічними процесами, які виникають у сфері суспільного виробництва. Сюди відносяться ВВП, економічний ріст (спад) виробництва, інфляція, безробіття, структурні зміни у виробництві, продуктивність праці, податкова політика.

Соціальні фактори в значній мірі зумовлені особливостями відтворення робочої сили і населення країни в цілому. Сюди необхідно віднести фінансові ресурси, які йдуть на освіту, охорону здоров’я, соціально-культурні заходи, соціальний захист населення.

Політичні факторибезпосередньо пов’язані з забезпеченням обороноздатності країни і підтримкою внутрішнього правопорядку, раціональною організацією управління країною, укріпленням законодавчої і виконавчої влади.

 


Читайте також:

  1. II. Вимоги до складання паспорта бюджетної програми
  2. II. Класифікація видатків та кредитування бюджету.
  3. III. Виконання бюджету
  4. III. Економічна інтерпретація результатів статистичного дослідження банків
  5. А категорія
  6. А. КАТЕГОРІЯ СУБСТАНЦІЇ.
  7. Активний бюджетний дефіцитхарактеризу­ється спрямуванням коштів на інвестування еко­номіки, що сприяє зростанню ВВП.
  8. Алгоритм перевірки кошторису бюджетної установи
  9. Алгоритм розробки методичних основ бюджетування
  10. Аналіз вимог та динаміки попиту на міжнародному та внутрішньому ринку туристичних послуг (за видами туризму, за категоріями туристів, цілей та об’єктів відвідування)
  11. Аудит розрахунків з бюджетами
  12. Аудит розрахунків із бюджетом суб’єкта господарювання




Переглядів: 2142

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Критерії оцінки результатів практики | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.