МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Лекція 1. Значення проблеми надійностіПлан 1. Надійність і якість. 2. Розміри, маса, швидкість, точність та надійність. 3. Надійність та економіка. 4. Теоретична база науки про надійність. 5. Основні етапи розвитку науки про надійність. 6. Постановка завдання із забезпечення надійності.
Література [2, 4, 6, 7, ]
Під якістю продукціїрозуміють сукупність властивостей, що визначають ступінь її придатності для використання за призначенням. Складність проблеми якості полягає в тому, що вона є комплексною: технічною, економічною і соціальною. Стосовно машин усі показники якості можна умовно поділити на сім основних груп: призначення, технологічні, надійності, патентно-правові, стандартизації, ергономічні, естетичні. Для того, щоб оцінити якість будь-якої машини повністю, треба знати не лише показники потужності, продуктивності, швидкості та інші, а й здатність її якнайдовше зберігати ці показники під час роботи. Надійність - обов'язкова властивість будь-якого виробу. Проте сама по собі надійність ще не означає високої якості виробу. Машина може бути дуже надійна, але мати досить низькі технічні характеристики. З іншого боку, якщо машина не має потрібної надійності, то всі її технічні дані та решта показників втрачають своє практичне значення, бо вони не можуть бути використані. Отже, надійність машин – це їх властивість зберігати протягом певного часу у встановлених межах значення всіх параметрів, що характеризують їхню здатність виконувати необхідні функції при заданих режимах і умовах застосування, технічного обслуговування, ремонтів, зберігання та транспортування. Надійність є особливою, найголовнішою властивістютехнічних виробів, яка визначає їхню якість. Надійність будь-якого технічного виробу залежить не лише від якості використовуваних у ній елементів, а й від їх кількості. Зі збільшенням кількості складових елементів, тобто зі збільшенням складності виробу, надійність (за інших однакових умов) знижується. Наприклад, звичайна електронна лампа містить 60...90 деталей, електролічильник - 300, автомобіль - 10 тис., а будь-яка будівельна машина - десятки тисяч.
Збільшуючи габаритні розміри та масу виробу, конструктор може закласти майже необмежений запас міцності. На практиці маса сучасних машин неухильно зменшується. Питома маса будівельних екскаваторів за останні 25 років знизилася з 50 до 25т на 1м3 місткості ковша, тобто в два рази, а з появою гідравлічного привода - ще в 1,5 раза. Відносна маса використовуваних кращих двигунів внутрішнього згоряння у 1900 р. становила приблизно 250кг/кВт, у 1913р. - 150, у 1931р. - 60, у 1954р. - 10,5, у 1955р. - 3,2, сучасного літака - 1,0... 1,3кг/кВт (сучасного дизеля - 4...5 кг/кВт). З 1906 по 1959 р. рекордні швидкості літаків зросли більше ніж у 60 разів - з 40 до 2500 км/год, а за останні роки - до 3 000км/год, тобто перевищили швидкість звуку. А швидкість космічних кораблів і ракет досягла майже 40 000 км/год. Проте зі збільшенням швидкостей проблема виготовлення машин, апаратів і приладів, що мають високу надійність, стає дедалі актуальнішою. Коли Ползунов І.І. (1728-1766рр.) вимірював проміжки катерининським п’ятаком - завтовшки 5мм, а зараз існують прецизійні пари, оброблені з точністю до 0,2...0,3мкм. Підвищення точності обробки деталей в окремих випадках може дати суттєві результати. Так, аби отвори розпилювачів форсунок сучасних двигунів вдалося зробити з точністю до 0,1мкм, то це дало б змогу збільшити моторесурс дизеля в 2...3 рази. Проте варто лише при виготовленні підшипника помилитися на кілька мікрометрів, як він швидко виходить з ладу. Точність атомних (еталонних) годинників така, що за 1000 років вони допускають похибку ± 1 с. Отже, зі збільшенням точності обробки елементів виробів надійність підвищується. Проте для того, щоб виготовити подібні елементи, потрібно мати досить надійне обладнання, тобто надійність і точність мають зворотні зв’язки.
Три періоди існування машин - проектування, виготовлення та експлуатація пов'язані з певними витратами: на проектування й виготовлення та, нарешті, на вартість експлуатації. Справді, для того, щоб машина функціонувала справно протягом усього терміну служби, треба здійснювати технічне обслуговування та своєчасний ремонт. Витрати на експлуатацію машин значно перебільшують витрати на їх виготовлення. Структура трудових затратна весь термін експлуатації вантажного автомобіля визначається таким співвідношенням: виготовлення - 1,4%; капітальний ремонт - 7,2%; технічне обслуговування і поточний ремонт - 91,4%. Отже, в сфері ремонту будівельних машин зайнято більше робітників, ніж працює на виробництві цих машин. Витрати металу на ремонт за повний термін служби машини наближаються до маси самої машини, а вартість усіх заходів щодо підтримання машини в роботоздатному стані в середньому за той самий період у 10...20 разів перевищує вартість самої машини. За повний термін служби екскаватора Э-652 на всі види ремонту витрачається 12т литва, 5,5т прокату, 0,4т кольорових металів. Зараз більше однієї третини верстатів усього верстатного парку та кожний четвертий робітник зайняті ремонтом. На ремонт тракторів витрачається майже в 4 рази більше виробничих потужностей, ніж на випуск нових. Ось далеко не повний перелік витрат на експлуатацію машин. Адже все це значною мірою є наслідком недостатньої надійності техніки. Витрати населення, що купує потрібні побутові вироби, визначаються не лише їх купівельною ціною, а й значною мірою їх надійністю. Чим надійніші машини і прилади, тим менше витрачається коштів на їх ремонт та придбання запасних частин. Таким чином, підвищення надійності техніки є величезним резервом розвитку економіки, важливою умовою справжнього підвищення продуктивності. Підвищення надійності техніки - це те саме, що й збільшення виробництва цих виробів без будь-яких додаткових капіталовкладень.
Як прикладна галузь знань наука про надійність базується на фундаментальних математичних та природничих науках. Тут використовуються теорія ймовірностей, фізико-хімічна механіка, в тому числі теорія тертя та спрацювання, розділи динаміки та міцності машин, залучаються ідеї автоматичного регулювання та кібернетики, розвиваються положення теорії технологічних процесів і діагностики. Особливе значення для науки надійності має питання про застосування математичного апарата та залучення вже розроблених або створених на запити практики нових методів, що дають змогу оцінити та прогнозувати надійність виробів і складних систем. Математичні методи теорії надійностідістали досить широкого розвитку і надають інженерові широких можливостей для розв'язання різноманітних завдань на практиці. Так, на основі теорії ймовірностей та математичної статистики, а також суміжних з ними дисциплін створені й розробляються спеціальні методи розрахунку, які пов'язані з основними аспектами проблеми надійності виробів. Однак, математика є лише засобом дослідження та розрахунку, це - інструмент, ефективність використання якого залежить від ступеня відповідності його можливостей поставленому завданню, він мусить враховувати специфіку виникнення та усунення відмов. В основі досліджень має бути інженерна проблема і для її розв’язання слід залучати науковий апарат, який найбільше відповідає природі виробу, що вивчається. Головним є вивчення тих процесів, які призводять до зміни початкових показників якості машин та їхніх елементів. Ці процеси, підпорядковуючись певним фізичним закономірностям, мають стохастичну природу, вступають у різноманітні взаємодії і виявляють складний зв’язок із зміною вихідних параметрів виробу. Розкриття цих зв’язків можливе на основі функціональних залежностей із залученням теорії ймовірностей та теорії випадкових процесів, методів оптимізації, теорії інформації, математичної логіки та інших розділів математики. Отже, для науки про надійність машин характерним є поєднання ймовірнісних методів оцінки процесів зміни параметрів якості з виявленням детермінованих закономірностей процесів старіння та руйнування, а також оцінка виробництва машин і таких методів експлуатації, що визначають їхню роботоздатність, її завдання - дати методи розрахунку машин та їхніх елементів, зумовити забезпечення потрібних показників надійності. При цьому має бути враховано ймовірнісну природу процесів руйнування матеріалів виробу. Теоретичною основою науки про надійність є результати досліджень природничих наук, що вивчають фізико-хімічні процеси руйнування, старіння та зміни властивостей матеріалів, з яких виготовлені машини чи які потрібні для їхнього функціонування (паливо, мастило, робоча рідина тощо). Вивчення змін, що відбуваються в матеріалах та їхніх поверхових шарах, дістали назву фізики відмов. Фізика відмоввивчає необоротні процеси, що призводять до втрати матеріалами своїх початкових властивостей при експлуатації виробів. Часові закономірності фізики відмов є базою для розв’язання основних завдань надійності.
Перший етап (1943-1958 рр.) називають „олівцево-паперовим”. Цей період характеризується накопиченням статистичної інформації про відмови технічних об'єктів, причому подія відмови розглядалась, як фатальна неминучість. Перші організації з дослідження питань надійності технічних об'єктів були створені у США. Другий етап (1958-1968рр.) характеризується широким експериментуванням з метою виявлення фактичної надійності технічних об’єктів і переглядом концепції про фатальну неминучість відмов. Був встановлений взаємозв'язок між конструкцією технічних об'єктів, технологією їх виготовлення та причинами відмов. Третій етап з 1968 р. по теперішній час характеризується зближенням теорії надійності, як математичної науки, з технічними дисциплінами, що призвело до її інженерної спрямованості. Встановлено необхідність промислового контролю надійності технічних об'єктів на підприємствах.
Розрахунки деталей машин на надійність складні, оскільки в основі інженерного завдання з визначення параметрів машини з урахуванням, наприклад, спрацювання, корозії та втомленості лежать складні фізичні процеси, що призводять до втрати роботоздатності машини протягом певного часу. Фізика відмов настільки складна, що й досі ще неповністю закінчено навіть перший етап розрахунків - відшукання закономірностей процесів руйнування матеріалів.Лише для таких процесів як руйнування внаслідок втомленості та для деяких простіших видів спрацювання, є закономірності, що описують ці процеси. У складніших випадках дослідники часто перебувають лише на стадії розкриття механізму руйнування, які ще не мають математичної закономірності, що описує даний процес. Проте розкриття лише механізму руйнування дає змогу добирати стійкіші матеріали та визначати область їх застосування. Однак без знання законів перебігу процесів неможливо розраховувати швидкість втрати даним вузлом роботоздатності, а також прогнозувати його залишковий ресурс. Отже, можна зробити такі висновки. По-перше, нагальна проблема фізики відмов - відшукання закономірностей процесів руйнування. Такі закономірності є базою для інженерних розрахунків машин на безвідмовність і довговічність. По-друге, розробка методів розрахунку машини на надійність потрібна для того, щоб аналітично встановити показники, що характеризують зміну її роботоздатності в часі. Лише аналітичні розрахунки машини на безвідмовність і довговічність дають змогу оцінити даний варіант машини ще на стадії проектування, виключити фактор часу при одержанні показників надійності машини, що розробляється, значно скоротити обсяг випробувань, на основі прогнозу відшукати оптимальні рішення щодо зміни параметрів машини під час експлуатації.
Читайте також:
|
||||||||
|