Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Інноваційне підприємство як суб’єкт господарювання

Інноваційний процес починається з ідеї, яка лише че­рез певний час може знайти своє мате­ріальне втілення у нових товарах, нових технологіях, нових матеріалах. Нова ідея виникає на базі нових знань. У сучас­них умовах нові знання, як правило, з'являються як резуль­тат копіткої праці великої кількості людей — учених-теоретиків, працівників науково-дослідницьких лабораторій та експериментально-конструкторських бюро тощо. У всіх розвинутих країнах приділяють значну увагу фундамен­тальним та пошуковим дослідженням, які формують потен­ціал знань для інноваційної діяльності і створюють основу принципово нових рішень у різних сферах людського буття.

Фундаментальні теоретичні дослідження здійснюють у спеціалізованих науково-дослідницьких організаціях. В Україні вони, як правило, належать до системи Національ­ної академії наук або мають галузеву належність. Цінність нових ідей, відкриттів та винаходів виявля­ється на практиці. Нові знання на момент їх появи не ма­ють ринкової вартості. Нові методи задоволення потреб з'являються внаслідок подальших пошукових науково-дослідницьких робіт, які здійснюються з метою практичного опанування наукового потенціалу знань та відкриттів. До цього під­штовхує товаровиробників конкуренція.

Прикладні науково-технічні дослідження можуть здійснювати організації, різні за розмірами, спеціалізацією, галузевою належністю, правовою формою тощо. Ключову роль у розвитку інноваційної діяльності покликані відіграти внутріфірмові наукові дослідження. У провідних державах світу компанії виконують основний обсяг нау­кових досліджень і розробок: 65% — у країнах ЄС; 71% — у Японії; 75% — у США. Українська виробнича наука має незначні ресурси (5% витрат на дослідження і роз­робки). Вона зорієнтована, головним чином, на вирішен­ня короткотермінових технічних завдань власного вироб­ництва.

Ринкові суб'єкти поділяють на чотири категорії: експлеренти, патієнти, комутанти і віоленти.

Експлеренти. Це фірми, що спеціалізуються на ство­ренні нових чи радикально змінених старих сегментів ринку. Такі фірми найбільше ризикують, але в разі успіху от­римують найбільшу віддачу.

Патієнти. Створюють інновації для потреб вузького сегмента ринку. Вони уникають конкуренції із великими корпораціями, вишукуючи недоступні для них сфери ді­яльності, надаючи товару унікальних властивостей, їх то­вари зазвичай мають ексклюзивний характер, є високо­якісними і дорогими.

Комутанти. Використовують інновації, створені ін­шими, збагачуючи їх індивіду­альними характеристиками, пристосовуючись до невелич­ких за обсягами потреб конкретного клієнта. Зазвичай комутанти — це дрібні фірми, які використо­вують інновації на стадії їх старіння.

Віоленти. Орієнтуються на інновації, що здешевлюють виготовлення продукції, водночас забезпечуючи їй рівень якості, якого вимагає основна маса споживачів. За раху­нок низьких цін і середньої якості фірма завжди конку­рентоспроможна. Віолентом може стати фірма-експлерент на етапі використання інновації, що отримала масове ви­знання.

Віднесення фірм до певної категорії є умовним, тому що вони реалізують переважно не один вид продукту, а стратегія щодо кожного з них може бути різною. Однак існують фірми, які займаються суто інно­ваціями, вбачаючи у цьому спосіб отримання надприбут­ку через виведення на ринок відсутнього на ньому про­дукту. За свою схильність до ризику, пов'язану зі ство­ренням радикальних інновацій, такі фірми дістали назву венчурних.

Венчурні фірми(англ. — ризикове підприємництво) — пе­реважно малі підприємства в прогресивних з технологічного по­гляду галузях економіки, що спеціалізуються у сферах наукових досліджень, розробок, створення і впровадження інновацій, по­в'язаних з підвищеним ризиком.

Особливість таких фірм полягає в орієнтації на вирі­шення наукових проблем і конкретних виробничих завдань з чітко визначеним кінцевим результатом. Вони найпоши­реніші в наукомістких галузях економіки, що спеціалізу­ються на наукових дослідженнях та інженерних розроб­ках, тобто на комерційній апробації науково-технічних но­вовведень.

Розвиток венчурного бізнесу як самостійної форми під­приємництва бере свій початок у 40-х роках XX ст., а різ­номанітність його форм виявилася в 60—80-ті роки у США. Це було спричинено гострою потребою у структурній пере­будові американської економіки під час кризи середини 70-х років. До середини 80-х років масштаби венчурного капіталу значно зросли. Венчурних капіталістів підтримувала місцева влада бага­тьох штатів, яка мала намір допомагати місцевим підпри­ємствам у створенні нових робочих місць.

Венчурне підприємництво розвивається у різних фор­мах, найпоширенішими з яких є:

— незалежний (чистий) венчур. Організовуються як акціо­нерні товариства, рекламуючи у пресі свою ідею створення новації, акумулюючи під цю ідею кошти приватних та інституційних інвесторів.

— впроваджувальні фірми, засновані на пайових засадах промисловими корпораціями (консорціуми: проведення фундаментальних довгострокових досліджень, активізація наукової діяльності науково-дослідних інститутів, розроблення галузевих стандартів, технічних умов і контролю за їх застосуванням);

— венчурні фірми, що фінансуються інвестиційними фондами;

— внутрішні венчурні відділи великих корпорацій. Він передував розглянутим вище організаційним формам венчурного підприємництва. Багато великих корпорацій США мають внутрішні венчури. Однак, на думку багатьох західних вчених, така форма венчур­ного підприємництва вичерпала себе. До її недоліків від­носять матричну систему організації управління науково-дослідними роботами, тобто подвійну залежність венчуру від керівництва компанії і від керівництва від цілу; відсутність конкуренції як стимулу інтенсифікації робіт; обмеженість коштів для фінансування венчурних проектів у період спаду виробництва в корпорації.

Практика розвинутих країн свідчить, що 20% венчур­них фірм стають відкритими корпораціями, 60% — пог­линаються більшими корпораціями, а ще 20% — розорю­ються. Життя понад 60% важливих нововведень XX ст. дали венчурні фірми.

Передумовами створення венчурних фірм повинні бути наступні компоненти: 1)інноваційні ідеї - нової технології, нового виробу; 2)суспільні потреби і потреби підприємця, готового на основі ідеї організувати фірму; 3) ризикового капіталу для фінансування діяльності з дослідження ідеї.

Серед вітчизняних підприємств, що створюють іннова­ційну продукцію, — науково-технічна компанія «Тест» (Харків), яка є розробником і виготовлювачем установок для очищення стічної води; науково-технічний центр «Техносистем» (Дніпропетровськ), що виготовляє установ­ки для оброблення рідких розчинів і стічних вод з викорис­танням фізико-хімічних перетворень; фірма «Арон» (Київ), яка розробила обладнання для цілорічного вирощуван­ня зеленого корму; мале підприємство «Комос» (Київ), яке створило нові телевізори з електронно-променевою труб­кою, здатною безвідмовно функціонувати протягом 20 ро­ків.

Попри наявність в Україні деяких сприятливих перед­умов для розвитку венчурного бізнесу (велика кількість вчених, наукових шкіл, навчальних закладів, лаборато­рій, бібліотек) у цій справі є ще багато проблем, насампе­ред через:

— економічну нестабільність;

— відсутність чіткої державної політики сприяння розвитку венчурного бізнесу;

— відсутність економічної зацікавленості більшості господарських суб'єктів у реалізації; принципово нових розробок, нововведень високого техніко-економічного рівня;

— нерозвинутість ринку цінних паперів;

— недостатньо продуману податкову політику у сфері стимулювання діяльності інноваційних підприємств;


Читайте також:

  1. IV. Оцінка привабливості стратегічних зон господарювання підприємства на ринку.
  2. А) Відносини власності і форми господарювання в сільському господарстві
  3. А/. Фізичні особи як суб’єкти цивільного права.
  4. Автопідприємство пасажирських автомобілів
  5. Агностик, суб’єкт пізнання, субстанція
  6. Ад’юнкт (аспірант) як суб’єкт наукової діяльності
  7. АНТИКРИЗОВЕ ФІНАНСОВЕ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ
  8. Анулювання ліцензії (патенту) на здійснення суб’єктом господарювання певних видів господарської діяльності.
  9. Аудит грошових коштів і дебіторської заборгованості суб’єкта господарювання
  10. Аудит доходів і фінансових результатів суб’єкта господарювання
  11. Аудит запасів і витрат суб’єкта господарювання
  12. Аудит капіталу і зобов’язань суб’єкта господарювання




Переглядів: 613

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Організаційні структури реалізації інновацій

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.