Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Інші підходи до прийняття рішень

Вся наша система навчання ґрунтується на простому й очевидному правилі: спочатку подумай, сплануй, а потім дій. Класичні рекомендації авторів підручників з менеджменту також будуються на раціоналізмі і здоровому глузді. Для успішного бізнесу провідні спеціалісти зі світовими іменами (Т.Пітерс, Р.Уотерман, П.Дракер та ін.) пропонують іншу схему: дій, а потім аналізуй. Розглянемо їхні аргументи.

З викладеного вище можна дійти до висновку, що кожного разу, ухва­люючи рішення, маємо два варіанти: діяти або не діяти. І зависнути між цими двома альтернативами, здавалося б, неможливо. Але насправді можна. Можна не діяти, а планувати.

Ми охоче погоджуємося не діяти, доки не отримаємо вичерпну інформацію для ухвалення рішення ("Доки грім не вдарить – мужик не перехреститься"). Проте сьогодні, в умовах швидкої зміни ситуації, поки ми зберемо необхідну інформацію для ухвалення рішення, початкові її дані вже безнадійно застаріють. Уклавши один план і зрозумівши, що діяти відповідно до нього неможливо, оскільки інформація, на якій він побудований, застаріла і ринкова ситуація змінилася, починаємо процес планування й ухвалення рішення заново.

Відомий економіст Д.Шумпетер, який розглядав підприємництво як найбільш значущий чинник технічного прогресу, зазначав ще декілька десятиліть тому: "Обґрунтована підготовка і знання справи, глибина розуму і здатність до логічного аналізу за певних обставин можуть стати джерелом невдач". Один із головних консультантів із сучасного менеджменту Т.Пітерс радить: "Не працюйте за старою традиційною схемою: мета – план – дія. Робіть усе навпаки. Спочатку дійте, а потім плануйте й аналізуйте. Використовуйте стратегію: стріляти, а потім уже цілитися. Спробуйте злетіти, а потім визначайте свій курс. Не думайте, дійте". (Відверто кажучи, "новизна" такого підходу нараховує тисячоліття: згадаймо, як Олександр Македонський розв'язав проблему гордієвого вузла або принцип Наполеона – "Головне – вплутатися в бійку, а там подивимося").

Застосовуючи подібну стратегію, зокрема, під час ухвалення рішення про використання системи дистанційного навчання для підвищення фахо­вої підготовки персоналу, “Приватбанк” став лідером застосування сучасних інформаційних технологій для підвищення якості персоналу не тільки в Україні, але й у країнах СНД.

Таким чином, з'являються дві можливості ухвалення рішення. Перший варіант: шукати причини, потім аналізувати і тільки потім діяти (за принципом: "Сім разів відміряй, один раз відріж"). Другий варіант прямо протилежний: діяти, а потім аналізувати і передбачати нові рішення ("Коваль клепле, доки тепле"). Перший варіант заперечує другий, як перша приказка заперечує другу, але ж вони існують століттями паралельно. Тому є третій варіант: обидва правила діють, усе залежить від обставин, за яких вони застосовуються.

Часом хаотична дія краща організованої бездіяльності. Ось один експеримент, описаний лауреатом Нобелівської премії І.Пригожиним.

У пляшку були поміщені дурні мухи і розумні бджоли. Пляшка лежала в кімнаті на столі і була повернена дінцем до вікна, до світла. Ззовні пляшки було багато всього, що було здатне підтримувати життєдіяльність комах, усередині пляшки не було нічого. Люди пішли і повернулися через кілька тижнів. У цьому експерименті вилетіти з пляшки означало життя, залишитися в пляшці означало смерть. Як ви думаєте, коли люди повернулися в кімнату, хто вижив: розумні бджоли чи дурні мухи? Вижили мухи. Як у бджіл, так і в мух є рефлекс – летіти на світло. Весь їх життєвий досвід говорив: вихід там, де світло. Але розумні бджоли набагато більше залежали від цього рефлексу, ніж мухи. Мухи, літаючи в пляшці за принципом броунівського руху, врешті-решт знаходили вихід із пляшки, їх врятувала несистематичність. У даному випадку інтелект погано прислужився бджолам.

 

Питання для контролю:

1. Що таке управлінське рішення?

2. Проаналізуйте класифікацію управлінських рішень.

3. Наведіть приклади проблемної ситуації.

4. Як проводиться вибір кращої альтернативи?

5. Чим відрізняється «альтернатива» від «варіанту»?

6. Поясніть, що таке індивідуальний підхід щодо прийняття рішення?

7. Що є основою для аналізу проблемної ситуації, яка склалася.

8. Які існують категорії проблем?

9. Як формуються обмеження і критерії прийняття рішень?

10. Яка послідовність етапів прийняття рішень?

11. Що таке ситуаційний підхід при оцінці проблем?

12. Яка методологія ситуаційного підходу?

13. Яку роль у прийнятті кінцевого рішення відіграють внутрішні і зовнішні зміни?

14. Що таке робітниче середовище?

15. Які існують правила (принципи) при прийняті рішень?

16. Яким вимогам повинно відповідати рішення в процесі його вироблення?

17. Які існують етапи процесу вироблення рішень?

18. Яким чином формуються альтернативи та відбувається їх вивчення?

19. Як відбувається вибір найкращого рішення?

20. Що таке методи і механізми прийняття рішень?

21. Які існують правила прийняття рішень?

22. Які фактори впливають на процес вироблення рішень?

23. Які фактори впливають на достовірність прийняття рішень?

24. Що таке ризик, як він впливає на прийняття рішення?

25. Що таке невизначеність?

26. Як можна провести оцінку ступеню та рівня можливого ризику?

27. Що таке якість управлінського рішення?

28. Як впливають соціальні фактори на прийняття управлінських рішень?

29. Прокоментуйте індивідуальні підходи до прийняття управлінських рішень.

30. Що таке інші підходи до прийняття рішень?

31. Як можна прокоментувати вираз «Якість управлінського рішення»?



Читайте також:

  1. III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
  2. IV. Прийняття рішень у полі четвертої інформаційної ситуації
  3. IV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
  4. V. Прийняття рішень у полі п’ятої інформаційної ситуації
  5. VI. Прийняття рішень у полі шостої інформаційної ситуації
  6. Адміністративна та судова процедура оскарження рішень податкових органів
  7. Акти прийняття продукції за якістю і кількістю
  8. АКТУАЛЬНІ ПІДХОДИ В ДОСЛІДЖЕННІ ПРОЦЕСУ УПРАВЛІННЯ
  9. Алгоритм прийняття рішення при прийманні сигналів з випадковою початковою фазою
  10. АЛЬТЕРНАТИВНІ ПІДХОДИ ДО ВИДІЛЕННЯ МЕТОДІВ УПРАВЛІННЯ
  11. Аналіз альтернативних рішень
  12. Аналіз для прийняття рішень стосовно залучення інвестицій




Переглядів: 354

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
До прийняття рішень особистістю | Розділ 11. методи І моделі прийняття УПРАВЛІНСЬких рішень

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.013 сек.