Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Природа стресу та управління ним

 

Стрес – подія неординарна, вона нас загартовує і тренує, але тільки в тому випадку, якщо відбувається нечасто. Перманентний стресовий стан приводить до хвороби. Звикання до «підбадьорювання» – те ж саме, що звикання до наркотику. Наслідки настільки ж згубні.

Стрес є частиною життя усіх нас. Однак, надзвичайно важливо пояснити поняття стресу у визначених термінах. Деякі фахівці вважають, що стрес – це той тиск, що приводить до стану емоційного дискомфорту. Інші думають, що емоційний дискомфорт – це стрес, викликаний тиском або умовами, іменованими стресорами. Треті розглядають стрес у термінах фізіологічних або тілесних реакцій: тиск крові, серцебиття, гормональний рівень. Стрес можна визначити як комплекс фізичних, хімічних і ментальних реакцій людини на стимули або стресори в навколишнім оточенні. Це означає, що сили навколишнього середовища виводять з рівноваги фізіологічні і ментальні функції людини. Стрес, звичайно, сприймається в термінах негативних реакцій, однак, він може мати також позитивне значення для людини. Стрес сприяє мобілізації зусиль людини. Розглянемо негативні сторони стресу всіх процесів життєдіяльності людини.

Стрес і захворювання:

Пов’язані з роботою стреси сприяють цілому рядові захворювань, таких, наприклад, як хвороба коронарних судин серця, гіпертонія, виразки травневих шляхів і, крім того, численним психологічним явищам, таким як тривожний стан, депресія. Дослідження показали, що стреси безпосереднім чином впливають на ендокринну систему, а також – на емоції. Крім того, стрес впливає на організм і порушує його в цілому.

Зв'язок між стресом і захворюваннями ще повинен вивчатися і становить значний інтерес для менеджерів. Взагалі, психологічні стреси, пов’язані з роботою, не являють собою серйозних психозів. Проте вони несуть розлади психіки, тому для менеджера важливий зв'язок між стресами і психологічними реакціями.

Відповідність між особистістю і середовищем:

Зміни на роботі і в оточенні людини неминучі. Менеджери повинні врахувати зміни, що іноді можуть вивести людину з рівноваги. Невід­повідність виявляється на багатьох рівнях: суб’єктивному (почуття втоми), у поводженні (небезпека інциденту), на когнітивному (ослаблення розумових здібностей); фізіологічному (підвищений кров’яний тиск); організаційному (високій рівень пропусків).

Тим, хто готовий працювати зі стресом, потрібно бути готовим, щоб приділяти час роботі з підвищення власної стресостійкості.

Перш ніж починати працювати зі стресом, вирішіть, що для вас важливіше – усунути справжню причину стресу і відчути негайне полегшення. Якщо друге – виконайте вправи на розслаблення (але не скаржтеся, що стресів менше не стає, а вправи допомагають не надовго). Якщо вас цікавить подальша доля власного бізнесу, родини, і взагалі ви – стратег, то починайте працювати на перспективу. А для цього необхідно вирішити, хто ви у своєму житті – лідер або … людина, що пристосовується до обставин. Якщо вам близька позиція «господаря» ситуації і ви впевнені, що ваше сприйняття події, яка призвела до стресу, знаходиться в зоні вашого контролю, виходить, ви здатні отримати урок з того, що трапилося, і стати більш стресостійким.

Пропонуємо розглянути два напрямки в роботі зі стресом:

- реалізація стратегії, спрямованої на підвищення стресостійкості;

- вправи, що допоможуть зняти напругу, викликану стресом, і розслабити тіло.

Розслаблення необхідне для прийняття правильних рішень, творчого підходу до ситуації, яка створилася, а також для реалізації стратегії.

Щоб підвищити свою стресостікість, важливо усвідомити, які ресурси ви маєте. По суті, питання в тім, де брати сили. Можна сміло стверджувати, що кожна здорова (психічно) людина має ці ресурси, але не кожна ними користується. Чому? Банальна лінь. Щоб одягнути власну лінь у шляхетний одяг, ми говоримо собі (й іншим), як нам важко, у яких нелюдських умовах ми живемо і працюємо і т. д. і т. п… Реалістичність цих похмурих картин залежить від багатства нашої уяви, творчих здібностей і … ступеню нелюбові до себе. Чим менше ми себе любимо, тим більше шкодуємо, тим нераціональніше використовуємо подаровані природою безцінні ресурси. У теорії це називається «багато міркувань – і жодної дії». Чи можна трансформувати наше трагічне сприйняття стресової події в енергію для досягнення потрібного результату? Складно, але можливо.

Отже, які ресурси нам необхідні, щоб справитися зі стресовими ситуаціями, коли б вони не виникли. Якщо ви вибрали позицію «хазяїна» і готові діяти (визначати зону свого впливу, шукати різні способи виходу з проблемної ситуації), виходить, ви володієте одним із ресурсів – здатністю робити вибір і гнучко діяти. Гнучкість означає варіативність рішень щодо способів виходу із ситуації. Разом з тим не треба забувати про власне право на помилку, про те, що доведеться падати, вставати і знову йти, можливо, трохи змінивши напрямок або швидкість руху. Припустимо, стресова ситуація настільки сильно подіяла на вас, що мозок відмовляється працювати. Думкою попросіть допомоги в інших людей, у тих, хто, на ваш погляд, міг би легко впоратися з подібною проблемою. Спробуйте уявити себе цією людиною, подумати про те, як вона поводиться, як вона успішно щось починає. Зрештою, згадайте власні успішні дії в іншій ситуації і задоволення, що ви відчули в результаті цього. І відповідь обов’язково прийде.

Оптимальним результатом усіх цих зусиль будуть 3-4 придуманих вами способи вирішення проблеми. Запам’ятайте (а краще – запишіть) їх, навіть, якщо деякі з них будуть неймовірними: ніхто не знає, що саме спрацює, – може, вони зовсім не такі вже й “божевільні”, якщо прийшли в голову.

Ще один ваш ресурс – рішучість. Він допомагає сконцентрувати всі сили в напрямку руху до мети. Ніщо так не краде у вас енергію, як внутрішні протиріччя, нерішучість, нескінченні сумніви.

Як правило, усі ми – люди, що в тім або іншому ступені міркують про зміст буття. Утім, перед тим як діяти рішуче, подумати ніколи не зашкодить. Питання в тім – про що думати? Про те, як усе погано або які всі навколо погані, а може, задуматися про себе, звернутися до внутрішніх цінностей, постаратися зрозуміти, «що в моєму королівстві не так, чому потрібно навчитися, що змінити?». Може бути, спочатку варто позбутися звички думати про себе погано: вічно мені не везе, от якби в мене був порядний партнер (начальник, підлеглий, дружина (чоловік), дитина… Список можна продовжувати довго і… даремно), тоді б я… Постарайтеся відповісти собі на питання: «ЧОГО Я ХОЧУ І ЯК Я ХОЧУ ЦЕ ЗРОБИТИ?».

Ваш вибір допоможе повноцінно використати наступний, надзвичайно важливий ресурс – випробування. Ті події, що нас у тім або іншому ступені емоційно зачіпають, швидше за все, не випадкові. Багато чого залежить від того, як ми їх сприймаємо. Якщо розцінюємо стрес як покарання, а стресора – як ворога, з яким потрібно боротися, то одержуємо і покарання, і ворога. Якщо сприймаємо стрес як випробування, можливість просування до того, чого ми хочемо, то одержуємо нові можливості.

І, нарешті, кілька вправ, які допоможуть вам трохи розслабитися, зняти емоційну напругу, попросту кажучи – втихомирити гнів і зменшити тривогу.

Обхопіть руками передпліччя для того, щоб відчути опору в собі. Зробіть глибокий вдих. Щільно «приростіть» до підлоги (до землі) – відчуйте опору під собою. Подивіться вдалину, розкажіть собі про те, що бачите, і послухайте свій голос. Поворушіться і відчуйте рух свого тіла – знайдіть рівновагу.

Втягніть живіт на рахунок «раз». Затримайте подих на 5 секунд. Розслабте живіт на рахунок «два». Зробіть вдих і видих. Втягніть живіт на рахунок «раз, два». Затримайте подих на 10 секунд, потім розслабте живіт на рахунок “два”. Зробіть вдих і видих. Зосередьтеся на рахунку і на моделі, що створюєте. Утягніть живіт на рахунок «раз, два, три». Затримайте подих на 15 секунд. Розслабте живіт на рахунок “три”. Досить.

Встаньте прямо – ноги на ширині плечей, щільно притиснуті до підлоги. Підніміть руки і потягніться всім тілом якнайвище, підніміться на пальці, думкою уявляючи, що ви дістаєте до неба. Поступово послабляючи напругу, опустіться на п’яти, але руки нехай залишаються піднятими. Потім опустіть їх униз. Друге розтягування – руки в боки. Напружено «розтягніться» в різні боки. Потім руки вільно опустіть їх униз. Плечі розслаблені, спині легко. Тепер звісьтеся від плечей до талії вниз, як білизна на мотузці. Повисіть так кілька секунд, почуваючи вагу в руках. Нехай голова вільно «бовтається» на шиї, шия вільна від усякої напруги. Повільно підніміться і постійте кілька секунд, погойдуючись, відчуваючи спину, кожен хребець. Подихаєте повільно і вільно.

«Прогулянка по лінії розслаблення». Уявіть (або зобразіть на підлозі) лінію, на одному кінці якої стрес, а на іншому – розслаблення. Станьте в тій точці на лінії, що характеризує ваш стан (якщо ви в стресі, то якнайближче до позиції «стрес»). Станьте обличчям до «стресу» і повільно починайте рух дрібними кроками у бік «розслаблення».

 

Питання для контролю:

1. Що таке конфлікт, конфліктна ситуація?

2. Причини виникнення конфліктних ситуацій?

3. Дати класифікацію трьох основних груп причин виникнення конфліктів.

4. Що таке міжособистісні конфлікти?

5. Класифікація міжособистісних конфліктів?

6. Що таке психологічний конфлікт з погляду Р.Л. Кричевського?

7. Схема міжособистісного конфлікту Л.А. Петровської?

8. Що таке вертикальний міжособистісний конфлікт? Навести приклади.

9. Які бувають повсякденні конфлікти між людьми?

10. Які бувають форми прояву конфліктів?

11. Які виділяють стадії конфліктних ситуацій?

12. В залежності від виду конфлікти розрізняють на…

13. Які бувають контакти між людьми?

14. Що таке «симпатія – антипатія»?

15. Причини виникнення «вертикальних» конфліктів?

16. Від чого залежить форма прояву конфліктів?

17. Дайте класифікацію «важких людей» по Роберту М.Бремсону?

18. Яка існує інша класифікація «важких людей»?

19. Від яких факторів залежить вирішення конфліктних ситуацій?

20. Який етапний характер носить послідовність вирішення конфлікту?

21. Стилі вирішення конфлікту (метод Томаса–Кілменна).

22. Прокоментуйте Рис. 14.1.

23. Як використати конфлікти в керуванні?

24. Проаналізуйте прийоми з попередження появи та розвитку конфлікту.

25. Як дістати користь з конфлікту?

26. Що таке стрес, дайте визначення стресу?

27. Які існують напрямки в роботі зі стресом?

28. Як можна підвищити свою стресостійкість?

29. Прокоментуйте вправи, які допомагають розслабитися?

 



Читайте також:

  1. C. 3. Структурна побудова управління організаціями.
  2. ERP і управління можливостями бізнесу
  3. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  4. III. КОНТРОЛЬ і УПРАВЛІННЯ РЕКЛАМУВАННЯМ
  5. ISO9000. Як працює система управління якістю
  6. Oracle Управління преміальними
  7. А. Видання прав актів управління
  8. Автоматизація управління діяльністю готелю
  9. АВТОМАТИЗОВАНІ СИСТЕМИ ДИСПЕТЧЕРСЬКОГО УПРАВЛІННЯ
  10. АВТОМАТИЗОВАНІ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ДОРОЖНІМ РУХОМ
  11. Автоматизовані станції управління насосними станціями водопостачання першого, другого і третього підйомів
  12. Адаптивні організаційні структури управління.




Переглядів: 1281

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Прийоми з попередження появи та розвитку конфлікту та його локалізація і гасіння | Розділ 15. Культура організації

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.