1. Поняття бюджетних повноважень. 2. Розпорядники бюджетних коштів і бюджетні призначення. 3. Правові засади організації міжбюджетних відносин.
У бюджетному процесі на всіх його стадіях задіяні учасники бюджетного процесу, якими визнаються органи і посадові особи, наділені бюджетними повноваженнями. Бюджетні повноваження - це права та обов'язки органів державної влади у галузі бюджетної діяльності, що визначаються Бюджетним кодексом України, щорічними законами про Державний бюджет, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", іншими законами, рішеннями місцевих рад та локальними актами. Бюджетні повноваження залежно від виду бюджетних правовідносин, у межах яких реалізуються бюджетні права їх суб'єктів, поділяються на: — матеріальні - визначають зміст прав і обов'язків органів державної влади у сфері функціонування бюджетної системи; — процесуальні - передбачена законодавством сукупність прав та обов'язків державних органів у сфері бюджетного процесу. Рівні бюджетних прав: — вертикальний (між представницькими та виконавчими органами різного рівня) - базується на конституційних нормах, що розмежовують повноваження між органами державної влади; — горизонтальний - ґрунтується на конституційних нормах про розподіл компетенції між гілками влади. Групи бюджетних прав: — повноваження у галузі зведеного бюджету - ґрунтуються на забезпеченні єдності бюджетної системи; проведенні єдиної бюджетної політики; — повноваження у галузі державного бюджету - це повноваження з формування, розподілу і використання коштів державного бюджету; — повноваження у галузі місцевих бюджетів - повноваження органів місцевого самоврядування. Основні учасники бюджетного процесу: Президент України, органи законодавчої і виконавчої влади, Національний банк України, органи державного фінансового контролю. Бюджетні повноваження учасників бюджетного процесу: 1) Президент України: — підписує закон України про Державний бюджет і закони України про внесення змін і доповнень до закону про Державний бюджет, а також інші закони; — має право вето відносно прийнятого Верховною Радою України закону про Державний бюджет України з наступним поверненням його на повторний розгляд; — має право законодавчої ініціативи - видає укази і розпорядження з питань, не врегульованих бюджетним законодавством; 2) Верховна Рада України. Верховна Рада Автономної Республіки Крим. обласні, районні, сільські, селищні, міські і районні ради: — розглядають і затверджують бюджет; — розглядають і затверджують звіт про виконання бюджету; — контролюють виконання рішень про бюджет; 3) Верховна Рада України: — визначає бюджетну політику держави; — приймає постанови про основні напрямки бюджетної політики; — затверджує показники соціально-економічного розвитку країни, необхідні для формування бюджетів; — приймає законопроекти, які приводять до зміни дохідної і видаткової частин бюджетів; 4) Комітет Верховної Ради України з питань бюджету: — приймає рішення стосовно бюджетних законопроектів; — обробляє і узагальнює пропозиції та висновки комітетів Верховної Ради України і народних депутатів по проекту закону про Державний бюджет та інших пов'язаних з ним законопроектах; — заслуховує інформацію відносно виконання бюджетних повноважень на всіх стадіях бюджетного процесу; — оцінює і готує висновок про виконання закону про Державний бюджет протягом року; — готує висновок до звіту про виконання закону про Державний бюджет; — розробляє і вносить на розгляд Верховної Ради України законопроекти про внесення змін до закону України про Державний бюджету України; 5) Кабінет Міністрів України: — розробляє і подає Верховній Раді України основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку України, проект Основних напрямків бюджетної політики, проект закону про Державний бюджет України, звіт про виконання Державного бюджету України; — забезпечує виконання закону про Державний бюджет України; — розраховує показники зведеного бюджету України і готує звіт про його виконання; — подає інформацію щодо прийнятих законодавчих і нормативних актів на виконання закону про Державний бюджет України; — приймає рішення відносно використання закону про Державний бюджет України; — приймає рішення відносно використання резервного фонду Державного бюджету України; — приймає рішення про здійснення запозичень в обсягах і на умовах, визначених законом про Державний бюджет України; 6) Міністерство фінансів України: — готує і узагальнює документи та матеріали, необхідні для формування проекту Основних напрямків бюджетної політики; — розробляє проекти нормативів бюджетної забезпеченості; — складає проект Закону про Державний бюджет України; — організовує виконання Державного бюджету України; — організовує методичну роботу з питань фінансово-бюджетного планування для адміністративно-територіальних одиниць; — розробляє і затверджує річний розпис Державного бюджету України; — здійснює обслуговування державного боргу України; — подає Кабінету Міністрів України звіт про виконання Державного бюджету; 7) Національний банк України: — визначає основні принципи грошово-кредитної політики України; — розробляє законопроекти, пов'язані з формуванням дохідної та видаткової частин бюджету і готує пропозицї до проекту закону про Державний бюджет.