МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Обґрунтування системи параметрівСклад параметрів для реалізації певних функцій, а також значимість (важливість, пріоритетність) того або іншого параметра визначається групою експертів – фахівців з предметної області ГР. Для складних систем експертами визначається також пріоритетність окремих функцій (у тому числі негативних), які впливають на головну функцію. Розглянемо один з методів розміщення пріоритетів – метод попарного порівняння параметрів. Експертам пропонується незалежно один від одного попарно порівняти всі параметри між собою. При цьому вони оцінюють тільки перевагу одного параметра перед іншим (більш важливий «>», менш важливий «<», рівноцінні «=»). Знакам > , < , = відповідає певний коефіцієнт переваги , на підставі якого розраховують відносні оцінки – пріоритет . Практика застосувань цього методу показує, що в більшості випадків використовуються такі значення коефіцієнтів переваги : для знаків «більше (>)» -– 1,5, «менше (<)» -– 0,5, «дорівнює (=)» – 1,0. Результати порівняння параметрів зводять у табл. 1.
Таблиця 1. Результати експертного порівняння параметрів (приклад умовний)
На підставі отриманих результатів порівняння складають квадратну матрицю A=[aij] (табл. 2).
Таблиця 2. Результати розрахунків пріоритетів параметрів
Ступінь значимості (важливості, пріоритету) pi кожного параметра Xi визначають за формулами: , (1) cі = аi1b1 + аi2b2 +…+ аinbn , (2) (3) де pi – ступінь значимості (важливість, пріоритет, питома вага) параметра Xi , у частках одиниці; n – кількість параметрів; bi – сума по змінній j усіх коефіцієнтів переваги , що містяться в i-ому рядку квадратної матриці A. У результаті формується матриця-стовпець B=[ bi]; ci – i-ий член матриці-стовпця С=[сi], що виходить у результаті векторного добутку матриці A на матрицю B. Результати розрахунків, отримані за формулами (1) – (3) для вихідних даних табл. 1 представлені в табл. 2. Після встановлення пріоритетів параметрів експерти обґрунтовують максимальне, мінімальне або проміжне значення кожного параметра, використовуючи досягнення вітчизняної й іноземної теорії й практики. Як правило, для кожного параметра будують графік – характеристику, відповідно до якого кожному з можливих значень параметра у фізичних вимірниках відповідає оцінка (значення) у балах. Зазвичай, при позитивному впливі параметра на функцію мінімальне (найгірше) значення параметра оцінюється нулем, а максимальне (найкраще) – в 10 балів. При негативному ж впливі параметра на функцію нулем оцінюється максимальне (найгірше) значення параметра, а мінімальне (найкраще) – в 10 балів. Найгірше значення параметра визначається за вже існуючими аналогами або за гранично припустимими значеннями стандартів, норм і нормативів. Найкраще значення в окремих випадках визначається за значенням стандартів, але частіше – експертним шляхом, виходячи з необхідності й можливості досягнення даного значення параметра на сучасному етапі розвитку науки, техніки, економіки. На графіку-характеристиці параметра має бути також декілька (два і більше) проміжних значень, визначених експертним шляхом. Характеристика параметра може бути представлена й у формі таблиці, яку експерти можуть заповнювати й без побудови графіка. Наступна робота з даними такої таблиці зводиться до одержання проміжних даних, не наведених у таблиці, одним з методів інтерполяції. На практиці зазвичай застосовується метод лінійної інтерполяції. Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|