Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Особистість і група: проблема лідерства і керівництва.

Взаємодія в групі.

Міжособистісні відносини та взаємодія.

Як клітинку аналізу соціальної психології розглядають ситуацію взаємодії двох та більше людей.

Взаємодія - це дії індивідів, направлених один до одного. Така дія може бути розглянута як сукупність способів, вживаних людиною для досягнення певної мети, - рішення практичних задач або реалізації цінностей.

Таким чином, аналіз соціальних взаємин має два аспекти: психологічний і логіко-смисловий. Оскільки будь-яка соціальна взаємодія може бути розглянута з цих двох точок зору, доцільно почати з аналізу найзагальніших і фундаментальніших форм соціального взаємовідношення, переходячи до більш специфічним - економічним, політичним і іншим формам соціальної взаємодії.

Існують два основних рівні дослідження соціальної взаємодії: мікро рівень і макрорівень. Взаємодія людей друг з іншому, в парі, в малих групах або між особова інтеракція вивчається на мікрорівні. Макрорівень соціального взаємодій включає крупні суспільні структури, основні інститути суспільства: релігію, сім'ю, економіку.

Соціальне життя виникає і розвивається зважаючи на наявність залежності між людьми, що створює передумови взаємодії людей друг з іншому. Люди вступають у взаємодію, оскільки залежать один від одного. Соціальний зв'язок - це залежність людей, реалізована через соціальну дію, здійснювану з орієнтацією на інших людей, з очікуванням відповідної у відповідь дії партнера. У соціальному зв'язку можна виділити:

• суб'єкти зв'язку (дві люди або тисячі людей);

• предмет зв'язку (з приводу чого здійснюється зв'язок);

• механізм регулювання взаємин.

Припинення зв'язку може відбуватися при зміні або втраті предмету зв'язку, або при незгоді учасників зв'язку з принципами її регулювання. Соціальний зв'язок може виступати у вигляді соціального контакту (зв'язок між людьми поверхнева, швидкоплинна, партнер по контакту може бути легко замінений іншою людиною) і у вигляді взаємодії (систематичні, регулярні дії партнерів, направлені один на одного, що мають мету викликати цілком певну у відповідь реакцію з боку партнера, причому у відповідь реакція породжує нову реакцію що впливає). Соціальні відносини - це стійка система взаємодії між партнерами, що має характер, що самооновлюється.

Психічна і соціальна взаємодія (обмін уявленнями, відчуттями, бажаннями, переживаннями) можлива:

• за наявності психіки, органів чуття (щоб дізнатися переживання і думки іншої людини, ми повинні бачити вираз його обличчя, око, чути його голос, сміх, слова);

• якщо взаємодіючі люди однаковим чином виражають одні і ті ж психічні переживання, однаково розуміють самі символи, душевні стани, що об'єктивують.

Ситуація контакту два і більш за людей може приймати різні форми: 1) проста співприсутність2) обмін інформацією; 3) спільна діяльність; 4) рівна обопільна або асиметрична активність, причому активність може бути різного: соціальний вплив, співпраця, суперництво, маніпуляція, конфлікт і ін.

1. Міжособистісні відносини і взаємодія.

Довічна залежність людей один від одного поміщає проблему людських взаємин в саму серцевину існування людини. Люди мають сильну потребу в залученності: входити з іншими людьми в тривалі тісні взаємини, гарантуючі позитивні переживання і результати.

Ця потреба, будучи обумовлена біологічно-соціальними причинами, сприяє виживанню людини: у наші предки були зв'язані круговою порукою, що забезпечувала групове виживання (і на полюванні, і при зведенні жител десять рук краще одній);

• соціальна зв'язаність дітей і виховуючих їх дорослих обопільно підвищує їх життєздатність;

• знайшовши споріднену душу - людини, яка підтримує нас і якому ми можемо довіритися, ми відчуваємо себе щасливими, захищеними, життєстійкими;

• втративши споріднену душу, дорослі відчувають ревнощі, самота, відчай, біль, гнів, замкнутість в собі, знедоленість.

Людина - насправді суспільна, соціальна істота, що живе в умовах взаємодії і спілкування з людьми.

Одиниця взаємодії називається трансакцією. Берн писав: «Люди, знаходячись разом в одній групі, неминуче заговорять друг з іншому або покажуть свою обізнаність об присутність один одного. Людина, до якої обернений трансакційний стимул, у відповідь щось скаже або зробить. Ми називаємо цю відповідь трансакційною реакцією. Трансакція вважається додатковою, якщо стимул вабить очікувану реакцію».

У структурі взаємодії людей Э. Берн виділяє позиції «Батько», «Дорослий», «Дитя», на основі яких будується реальний процес взаємодії. Взаємодія з позиції Батька припускає схильність до домінування, до конкуренції, до прояву влади і відчуття високої самоцінності, до повчання інших, до критичного засудження інших людей, уряду і ін. Взаємодія з позиції Дорослого припускає схильність до рівноправної співпраці, до визнання за собою і іншими рівних прав і відповідальності за результат взаємодії. Взаємодія з позиції Дитя припускає схильність до підпорядкування, до пошуку підтримки і захисту («слухняне дитя»), або до емоційного імпульсного протесту, бунту, непередбачуваних капризів («бунтуюче дитя»).

Можна виділити різноманітні форми між особової взаємодії: прихильність, дружба, любов, змагання, відхід, проведення часу, операція, гра, соціальний вплив, підпорядкування, конфлікти, ритуальна взаємодія і ін.

Різні форми взаємодії людей характеризуються специфічними позиціями.

Ритуальна взаємодія - одна з поширених форм взаємодії, яка будується за певними правилами, символічно виражаючи реальні соціальні відносини і статуї людини в групі і суспільстві. Ритуал виступає як спеціальна форма взаємодії, придумана людьми для задоволення потреби у визнанні. Ритуальна взаємодія йде з позиції «Батько-Батько». Ритуал виявляє цінності групи, люди виражають ритуалом те, що понад усе чіпає їх, що складає їх соціальні ціннісні орієнтації.

Ритуальна взаємодія - це і своєрідне свято, що надає глибоку емоційну дію на людей, і могутній засіб підтримки стабільності, міцності, спадкоємності соціальних зв'язків, механізм об'єднання людей, підвищення їх солідарності. Ритуали, обряди, звичаї здатні відображатися на підсвідомому рівні людей, забезпечуючи глибоке проникнення певних цінностей в групову і індивідуальну свідомість, в родову і особисту пам'ять.

Людство виробило впродовж своєї історії величезну кількість різноманітних ритуалів: релігійні обряди, палацові церемонії, дипломатичні раути, військові ритуали, світські обряди, включаючи свята і похорони. До ритуалів відносяться численні норми поведінки: прийом гостей, вітання знайомих, звернення до незнайомих і ін. Ритуал - це жорстко фіксована послідовність трансакцій, причому трансакції проводяться з Батьківської позиції і звернені до Батьківської позиції, дозволяючи людям відчути себе визнаними. Якщо потреба людини у визнанні не реалізується, то починає розвиватися агресивна поведінка. Ритуал якраз і покликаний зняти цю агресію, задовольнити потребу у визнанні хоч би на мінімальному рівні.

У наступному виді взаємодій - операціях - трансакція здійснюється з позицій «Дорослий-Дорослий». З операціями ми зустрічаємося щодня: це раніше всієї взаємодії на роботі, навчанню, а також приготування пищи, ремонт квартири і ін. Успішно провівши операцію, людина підтверджує свою компетентність і одержує підтвердження тих, що оточують.

Трудова взаємодія, розподіл і виконання професійних, сімейних функцій, уміле і ефективне здійснення цих обов'язків - ось ті операції, які заповнюють життя людей.

Змагання - форма соціальної взаємодії, при якій є чітко певна мета, яка повинна бути досягнута, всі дії різних людей співвіднесені друг іншому з урахуванням цієї мети таким чином, що вони не вступають в конфлікт; при цьому і сама людина не вступає в конфлікт з самим собою, дотримуючись установки іншого гравця команди, але проте людині властиво бажання добитися кращих результатів, чим інші члени команди. Оскільки людина приймає установки інших людей і дозволяє цій установці інших визначати, що він зробить в наступний момент, з урахуванням якоїсь загальної мети, остільки він стає органічним членом своєї групи, суспільства, приймаючи мораль цього суспільства і стаючи значущим його членом.

У ряді випадків чоловік, знаходячись з іншими людьми в одному приміщенні і виконуючи начебто спільну діяльність, в думках перебуває в абсолютно іншому місці, в думках розмовляє з уявними співбесідниками, мріє про своє - таку специфічну взаємодію називають відходом. Відхід - досить звичайна і природна форма взаємодії, але все таки частіше до неї вдаються люди з проблемами у області міжособових потреб. Якщо у людини не залишається інших форм взаємодії, окрім відходу, то це вже патологія-психоз.

Наступний тип схвалюваних фіксованих взаємодій - проведення часу, що забезпечують хоч би мінімум приємних відчуттів, знаків уваги, « погладжування» між взаємодіючими людьми. Проведення часу - фіксована форма трансакцій, покликана задовольняти потребу людей у визнанні. Найпоширеніше проведення часу з позиції Батько-Батько: обговорюється і засуджується що все відхиляється від норми: діти, жінки, чоловіки, влада, телебачення і ін., або проведення часу на тему «Речі» (порівняння тих, що є у володінні автомашин, телевізорів і ін.), «Хто вчора виграв» ( футбольні і інші спортивні результати) - це чоловіче проведення часу; «Кухня», «Магазин», «Плаття», «Діти», «Скільки стоїть?», «Ви знаєте, що вона...»- переважно жіноче проведення часу. Під час подібних проведень часу відбувається оцінювання партнерів і перспектив розвитку відносин з ними.

Стійка взаємодія людей може бути обумовлена появою взаємної симпатії – атракції. Тісні взаємини, що забезпечують дружню підтримку і відчуття (тобто ми відчуваємо, що нас люблять, схвалюють і заохочують друзі і близькі), пов'язані з відчуттям щастя. Дослідження показали, що тісні позитивні взаємини покращують здоров'я, зменшують вірогідність передчасної смерті. «Дружба - сильна протиотрута від всіх напастей», - говорив Сенека.

Чинники, які сприяють формуванню атракції (прихильності, симпатії):

• частота взаємних соціальних контактів, близькість, географічне сусідство (більшість людей вступають в дружбу і брак з тими, хто живе по сусідству, вчився в одному класі, працює в одній фірмі, тобто з тими, хто жив, вчився, працював неподалеку; близькість дозволяє людям часто зустрічатися, відкривати один в одному межі схожості, обмінюватися знаками уваги);

• фізична привабливість (чоловіки схильні любити жінок за зовнішність, але і жінкам подобаються привабливі чоловіки. Краса подобається);

• феномен «рівні» (люди схильні вибирати собі друзів і особливо одружуватися з тими, хто є їм рівнею не тільки по інтелектуальному рівню, але і по рівню привабливості. Фромм писав:' «Часто любов - це не що інше, як взаємовигідний обмін між двома людьми, при якому учасники операції одержують максимум з того, на що вони можуть розраховувати, зважаючи на їх цінність на ринку осіб». У парі, де привабливість була різною, звичайно менш привабливий має компенсуючу якість. ''Чоловікизвичайно пропонують статус і шукають привабливості, а жінки частіше роблять зворотне, тому юні красуні часто виходять заміж за немолодих чоловіків, що займають високе положення в суспільстві);

- чим привабливіша людина, тим вірогідніше приписування йому позитивних особових якостей (це стереотип фізичної привабливості: що красиво, то і добре; люди не усвідомлено вважають, що за інших рівних умов красивіші є щасливіше, сексуальніше товариський, розумніше і удачливіше, хоча не чесніше або дбайливіше по відношенню до інших людей. Привабливіші люди мають престижнішу роботу, більше заробляють);

• негативно на атракцію може впливати «ефект контрасту» - наприклад, чоловікам, що тільки що роздивлялися журнальних красунь, звичайні жінки, зокрема власні дружини, здаються менш привабливими; знижується сексуальна задоволеність партнером після перегляду порнографічних фільмів);

-«ефекту посилення» - коли ми знаходимо у кого-небудь риси, схожі з нашими, це робить людину привабливішою для нас; чим більше двоє люблять один одного, тим більше фізично привабливими вони знаходять один одного і тим менш привабливими здаються їм всі інші люди протилежної підлоги);

• схожість соціального походження, схожість інтересів, поглядів важливо для встановлення відносин («ми любимо тих, хто схожий на нас і робить те ж, що і ми», - указував Аристотель);

• а для їх продовження необхідні взаємо доповнення, компетентність в області, близькій нашим інтересам;

• якщо відчуття власної гідності людини було уражено якоюсь попередньою ситуацією, то йому в значнішому ступені сподобається новий знайомий, що доброзичливо приділяє йому увагу (це допомагає пояснити, чому іноді люди так пристрасно закохуються після того, як раніше інший відкинув їх, торкнувшись тим самим їх самолюбності);

• винагороджуюча теорія привабливості: теорія, згідно якій нам подобаються ті люди, чия поведінка нам вигідно, або ті, з ким ми зв'язуємо вигідні нам події;

• принцип взаємовигідного обміну або рівної участі: те, що ви і ваш партнер одержуєте від ваших взаємин, повинне бути пропорційне тому, що кожний з вас в них вкладає.

Якщо двоєчибільш за людей багато що зв'язує, формується чинник близькості, якщо їх зв'язки поліпшуються, вони роблять один для одного приємне - формується симпатія; якщо вони бачать один в одному гідності, визнають право за собою і іншими бути такими, які вони є, - формується пошана. Такі форми взаємодії, як дружба і любов, задовольняють потребу людей в прийнятті. Дружба і любов зовні схожі на проведення часу, проте тут завжди присутній чітко фіксований партнер, по відношенню до якого випробовується симпатія. Дружба включає чинник симпатії і пошани, любов відрізняється від дружби посиленим сексуальним компонентом, тобто любов = сексуальне ваблення + симпатія + пошана;

у разі закоханості є лише поєднання сексуального ваблення і симпатії. Ці форми взаємодії відрізняються від всіх інших тим, що в них обов'язково присутні приховані трансакції «Дитя-Дитя», що виражають взаємне визнання і симпатію. Люди можуть обговорювати які завгодно проблеми, навіть на цілком дорослому і серйозному рівні, проте в кожному їх слові і жесті переглядатиметься: «Ти мені подобаєшся». Деякі риси характерні всіх дружніх і любовних прив’язаностей: взаєморозуміння, самовіддача, задоволення від перебування з коханим, турбота, відповідальність, інтимна довірчість, саморозкриття (виявлення сокровенних думок і переживань перед іншою людиною). («Що таке друг? Це людина, з якою ви насмілюєтеся бути самим собою», - Ф. Крейн).

Ерік Берн досліджував такий тип взаємодії між людьми, як гра, маніпуляція. Гра - це спотворений спосіб взаємодії, тому що всі між особові потреби людини перетворяться в одну - в потребу контролю, і тоді людина вдається до сили, якщо хоче визнання, вдається до сили, якщо хоче прийняття. Незалежно від виду потреби і життєвої ситуації гра пропонує тільки силовий варіант рішення. Ігри, або англійське слово «гейми», - це серія взаємодій, що приводять до наперед передбаченому зумовленому результату, що стерео типізований, це серія маніпуляцій, які покликані зрадити поведінку іншої людини в потрібну для ініціатора трансакцій сторону без урахування бажань цього іншого. Гейми, на відміну від всіх інших видів взаємодій - ритуалів, проведень часу, операцій, дружби, любові - нечесні взаємодії, оскільки включають пастки, підбиття, розплати.

Ігри відрізняються від інших способів структуризації часу двома параметрами: 1) прихованими мотивами, 2) наявністю виграшу. Кожен учасник гейму, навіть потерпілий поразка, одержує виграш, але украй специфічний - у формі негативних відчуттів образи, страху, провини, ненависті, підозри, приниження, презирства, зарозумілості, - що служить своєрідним підтвердженням правоти життєвої позиції цих людей, згідно якій «люди - погані, я - поганий, життя - погана».

Берн відзначав, що багато людей грають в ці несвідомі ігри, одержуючи специфічні негативні виграші, оскільки ці ігри є важливою частиною неусвідомлюваного плану життя, або сценарію, людини. Кожен гейм починається з приманки, яку активний учасник, ініціатор, пропонує пасивному учаснику з урахуванням особливостей його характеру, з урахуванням його «слабини». Потім слідує серія подвійних трансакцій, які незмінно приводять до наперед запланованого результату. Почавши гейм, практично неможливо з нього вийти, особливо якщо ви пасивний учасник, внаслідок чого наступає розплата або виграш.

Щоб вийти з гейму і не стать жертвою чужих маніпуляцій, важливо постаратися замінити подвійні трансакції на відкриті, прямі, оскільки гейм можливий лише за наявності прихованого підтексту в словах, трансакціях.

Соціальний вплив має місце в тому випадку, якщо в результаті взаємодії повторна відповідь людини на якусь проблему більш зближується з відповіддю іншої людини, чим з власною первинною відповіддю, тобто поведінка однієї людини стає подібно до поведінки інших людей.

У зв'язку з проблемою соціального впливу слід розрізняти конформність і навіюваність. Конформність-схильність людини груповому тиску, зміна його поведінки під впливом інших осіб, свідома поступливість людини думці більшості групи для уникнення конфлікту з нею. Навіюваність, або суггестія, - мимовільна податливість людини думці інших осіб або групи (чоловік і сам не відмітив, як змінилися його погляди, поведінка, це відбувається саме собою, щиро).

Розрізняють: а) внутрішню особисту конформність (засвоювана конформна реакція) - думка людини дійсно міняється під впливом групи, людина погоджується, що група має рацію, і змінює свою первинну думку відповідно до думки групи, згодом проявляючи засвоєну групову думку, поведінка навіть за відсутності групи; б) демонстративна згода з групою з різних причин (частіше всього, щоб уникнути конфліктів, неприємностей особисто для себе або близьких людей, при збереженні власної думки в глибині душі - (зовнішня, публічна конформність).

Навіюваність і конформізм в тій або іншому ступеню властиві кожній людині з дитинства і до кінця життя, але на ступінь їх вираженості впливають вік, підлога, професія, склад групи і ін. Під впливом яких чинників людина поступається групі?

1. Перш за все впливають характеристики самої людини: у підлітковому, юнацькому віці конформізм найвищий, потім знижується, після 25 років залишається у кожної людини на постійному індивідуальному рівні, причому у жінок конформізм вище, ніж у чоловіків, але, втім, не завжди: якщо обговорювана проблема відноситься до розряду переважно жіночих видів діяльності, то жінки не поступаються, а чоловіки стають більш конформні. Рівень конформності залежить і від професійної діяльності людини. Так, високий рівень конформності у учасників оркестру (70%), а у військових вище, ніж у інженерів.

2. Впливають характеристики самої проблеми, характеристики стимульного матеріалу: чим складніше, амбівалентний стимульний матеріал, тим частіше виявляється конформність. Категоріальні, якісні стимули (а не кількісні характеристики стимулів) збільшують здібність до опору груповому тиску.

3. Впливає і розмір групи. Спочатку припускали, що збільшення розміру групи приводить до зростання конформності, але виявилось, що залежність носить не прямолінійний, а експоненціальний характер: коли до більшості приєднується ще одна людина, у «наївного» випробовуваного конформність збільшується, але у меншій мірі, ніж коли до більшості приєднувалася попередня людина. Конформність зростає із збільшенням групи лише до певної межі (3-5-7 чоловік), після чого не росте, але і те лише у разі, коли всі члени групи сприймаються людиною як незалежні один від одного, тобто на конформність діє перш за все кількість сприйманих незалежних джерел інформації. 4. Впливають на рівень конформності взаємовідносин людини і групи (так, коли люди працювали за сумісну винагороду і треба було ухвалити загальне рішення, конформність зростала). Чим вище ступінь прихильності людини групі, тим частіше виявляється конформність. Але з цього правила є виключення; питання в тому, чи шукає чоловік ухвалення з боку групи? Якщо людина хоче, шукає ухвалення себе групою, він частіше поступається групі, і навпаки, якщо не дорожить своєю групою, то сміливіше чинить опір груповому тиску. Індивіди з вищим статусом в групі (лідери) здатні досить сильно чинити опір думці групи, адже лідерство пов'язано з деякими відхиленнями від групових шаблонів. Найбільш схильні до групового тиску індивіди з середнім статусом, особи полярних категорій більш здатні чинити опір груповому тиску.

У чому причина конформності? З погляду інформаційного підходу , сучасна людина не може перевірити всю інформацію, яка до нього поступає, і тому покладається на думку інших людей, коли воно розділяється багатьма. Людина піддається груповому тиску тому, що він хоче володіти точнішим чином реальності (більшість не може помилятися). З погляду гіпотези «нормативного впливу», людина піддається груповому тиску тому, що він хоче володіти деякими перевагами, що даються членством в групі, хоче уникнути конфліктів, уникнути санкцій при відхиленні від прийнятої норми, хоче підтримати свою подальшу взаємодію з групою.

Надмірно виражений конформізм - явище психологічно згубне: людина, як «флюгер», слідує за груповою думкою, не маючи власних поглядів, виступаючи маріонеткою в чужих руках; або людина реалізує себе як лицемірного пристосованця, здатного багато разів міняти поведінку і зовні висловлювані переконання відповідно до того, «звідки вітер дме» в даний момент, на догоду «сильним світу цього». На думку західних психологів, багато радянських людей сформовані у напрямі такого підвищеного конформізму. Позитивне значення конформізму полягає в тому, що він виступає: 1) як механізм об'єднання людських груп людського суспільства; 2) механізм передачі соціального спадку, культури, традицій, соціальних зразків поведінки, соціальних установок.

Нонконформність ступає як спростування людиною думки більшості, як протест підпорядкування, як незалежність особи, що здається, від думки групи, хоча насправді і тут точка зору більшості є основою для поведінки людини. Конформізм і нонконформність це споріднені властивості особи, це властивості позитивної або негативної підлеглості впливам групи на особу, але саме підлеглості. Тому поведінкою нонконформісту так само легко управляти, як і поведінкою конформіста. Протилежністю конформізму і нонконформізму є самовизначення - виборче відношення людини до будь-яких впливів власної групи, які приймаються або відторгаються залежно від того, чи відповідають вони переконанням людини, чи відповідають вони цілям і завданням змісту діяльності групи, тобто рішення ухвалюється людиною самостійно зі всією особистою відповідальністю за його наслідку.

Чим визначаються взаємини людини і групи? З одного боку, стабільність групового існування спричиняє за собою уніфікацію, уподібнення, схожість індивідів, що входять до групи, тобто групі властиво прагнення до гомеостатису, до урівноваження своїх членів. З іншого боку, кожен член групи може розглядатися як джерело перетворення думок інших членів групи, тобто і меншина здатне вплинути на більшість в групі, оскільки не тільки люди адаптуються до соціального середовища, але і індивіди адаптують соціальне середовище до своїх поглядів.

За яких умов меншина може перетворити позицію більшості? Самі після себе меншини можуть бути різними: 1) меншина, чия позиція не відрізняється по суті від позиції більшості, а лише є радикальнішою; 2) позиція меншини протистоїть позиції більшості. Для того, щоб меншина перетворила думку більшості, необхідно, щоб меншина була прийнята в групі, входило до складу групи, а не відторгнуто, не вигнано з неї; щоб меншина мала можливість достатньо відкрито висловити свою позицію. В цьому випадку відбувається наступна динаміка внутрішньо групових впливів: а) спочатку у більшості складається відчуття, що «вони» (меншина) - «ненормальна», б) пізніше виникають сумніви, які адресуються самій проблемі, самому стимулу. Може, існують причини, зовнішні об'єктивні причини, які примушують «їх» говорити «не те»? в) пізніше наступає етап сумнівів у власній позиції, тобто перегляд своїх здібностей адекватно визначити правильна відповідь. Ось цей соціокогнитивний конфлікт і породжує перегляд думки більшості у випадку, якщо не поступає реальне життєве підтвердження правоти позицій більшості. Якщо ж в даний момент поступає додаткова інформація про часткову неправильність позиції більшості, процес перегляду думок з ухилом до позиції меншини відбувається швидше, причому навіть не обов'язково, щоб правота позиції меншини була підтверджена вагомими реальними аргументами. Якщо «меншина» одержує офіційну владу або можливість широкої пропаганди своєї думок, процес трансформації, зміни, перегляду позиції більшості відбувається інтенсивніше. У випадку, якщо меншина вигнане з групи або позбавлене можливості висловлювати свою позицію, групова думка більшості довго лідирує в групі.

Поширена форма соціального впливу - покора, підпорядкування авторитету, схильність людини впливу особи з вищим соціальним статусом. Якщо виключити чинник небезпеки для людини одержати неприємності, соціальне покарання у разі непокори особі з вищим статусом (в цьому випадку людина в цілях самозахисту прагне до мінімізації неприємностей і покарань для себе, вибираючи стратегію підпорядкування), які ще чинники можуть підсилювати тенденцію до підпорядкування? У експериментах американського психолога Мінгрема випробовувані в ролі «вчителів» карали струмом «учнів» - жертв, і 66% випробовуваних продовжували брати участь в експерименті навіть при сильних больових відчуттях, непритомності. Чому «жертви» залишаються брати участь в експерименті? У людей можуть бути два типу психологічного стану взаємодії між людьми: 1) автономний стан особи, відчуття особистої відповідальності за все, що навколо відбувається, 2) людина представляє себе таким, що займає певний ступінь в ієрархічних сходах, включеним в ієрархічну систему - і тому вважає, що відповідальність за його поведінку несе індивід, який знаходиться на вищому ступені цієї ієрархії (феномен «дифузії відповідальності» або «атрибуції відповідальності», приписування її іншій особі, а не собі). Так і в цьому експерименті багато випробовуваних сприймали експериментатора як людини, яка займає вищий статус і, значить, несе відповідальність за що все відбувається. Така внутрішня: позиція людини приводить до некритичного, беззастережного підпорядкування авторитету осіб, що мають вищий соціальний статус, навіть якщо вказівки цих «високопоставлених осіб» суперечать вимогам закону, моральності, та і самим поглядам, установкам конкретної людини.

2. Взаємодія в групі

Однією із загальних форм соціальної взаємодії виступає соціальна група, в якій поведінка і соціальний статус кожного члена у відчутному ступені обумовлені діяльністю і існуванням інших членів.

Сукупність індивідів, що знаходяться в психічній взаємодії, складає соціальну групу, і ця взаємодія зводиться до обміну різними уявленнями, відчуттями, бажаннями, психічними переживаннями.заємозалежність сторін в процесі взаємодії може бути рівною або одна із сторін може сильніше впливати на іншу і отже, можна виділити одно і двосторонню інтеракції. Інтеракція може охоплювати як всі сфери людської життєдіяльності (тотальна інтеракція), так і тільки якусь одну специфічну форму або «сектор» діяльності. У незалежних секторах люди не можуть не робити ніякого впливу один на одного.

Інтенсивність взаємодії характеризує ступінь залежності життєдіяльності від взаємин: вона може коливатися від максимальної до мінімальної величини. Чим більше екстенсивні або інтенсивні сектори інтеракції, тим більше залежні життя, поведінка, психологія взаємодіючих сторін.

Початком будь-якої інтеракції є виникнення впливу однієї сторони на те, що існує, при цьому неважливо - зустрічаються індивіди чи ні. Тільки коли сама пам'ять або думка про існування однієї сторони перестає робити вплив на поведінку або психологію інший, тільки тоді процес можна вважати закінченим.

Весь соціальний порядок є системою, яка робить безперервними величезне число інтеракціональних реакцій, після того, як вони завершили видиме існування.

Напрям взаємовідносин може бути солідарним, антагоністичним або змішаним. При солідарній інтеракції прагнення і зусилля сторін співпадають. Якщо бажання і зусилля сторін знаходяться в конфлікті, то це - антагоністична форма інтеракції, якщо вони співпадають тільки частково - це змішаний тип напряму взаємодії.

Можна виділити організовані і неорганізовані взаємодії: інтеракція організована, якщо відношення сторін, їх дії склалися в певну структуру має рацію, обов'язків, функцій і спираються на якусь систему цінностей.

Неорганізовані інтеракція - коли відносини і цінності знаходяться в аморфному стані, тому має рацію, обов'язку, функції, соціальні позиції не визначені.

Виділяють типи соціальної взаємодії: - організовано-антагоністична система інтеракції, заснована на примушенні; організовано-солідарна система інтеракції, заснована на добровільному членстві; організовано-змішана, солідарно-антагоністична система, яка частково управляється примушенням, а частково - добровільною підтримкою сталої системи взаємин і цінностей. Більшість організованих соціально-інтерактивних систем від сім'ї до церкви і держави належить до типу організовано-змішаних. Також можуть бути неорганизованно-антагоністичний; неорганизованно-солідарний; неорганизованно-змішаний тип інтеракції.

У тривало існуючих організованих групах виділяються три тип взаємин: сімейний тип (інтеракції тотальні, екстенсивні, інтенсивні, солідарні по напряму і тривалі, характерний внутрішня єдність членів групи), договірний тип (обмеженість часу дії сторін, що взаємодіють в рамках договірного сектора, солідарність відносин егоїстична і направлена на отримання взаємної вигоди, задоволення або навіть на отримання «як можна більше меншого», при цьому інша сторона розглядається не як союзник, а як якийсь «інструмент», який може надати послугу, принести прибуток і т. п.); примусовий тип (антагонізм відносин, різні форми примушення: психологічне примушення, економічне, фізичне, ідеологічне, військове).

Перехід від одного до іншого може відбуватися плавно або непередбачуване. Часто спостерігаються змішані типи соціальних взаємодій - частково договірні, сімейні, примусові.

Соціальні взаємодії виступають як соціокультурні: одночасно протікають три процеси: взаємодія норм, цінностей, стандартів, що містяться в свідомості людини і групи; взаємодія конкретних людей і груп; взаємодія матеріалізованих цінностей суспільного життя.

Залежно від об'єднуючих цінностей можна виділити:

• «односторонні» групи, побудовані на одному ряду основних цінностей (біосоціальні групи: расові, статеві, вікові; соціокультурні групи: рід, язикова група, релігійна група, професійний союз, політичний або науковий союз);

• «багатобічні» групи, побудовані навколо комбінації декількох рядів цінностей: сім'я, община, нація, соціальний клас.

Група визначається як сукупність людейкі певним чином взаємодіють друг з іншому, усвідомлюють свою приналежність до даної групи і сприймаються її членами з погляду інших людей. Група має свою ідентичність з погляду сторонніх.

Первинні групи складаються з невеликого числа людей, між якими встановлюються стійкі емоційні відносини, особисті взаємозв'язки, засновані на їх індивідуальних особливостях. Вторинні групи утворюються з людей, між якими майже відсутні емоційні відносини, їх взаємодія обумовлене прагненням до досягнення певної мети, їх соціальні ролі, ділові відносини і способи комунікації чітко визначені. У критичних і аварійних ситуаціях юди віддають перевагу первинній групі, проявляють відданість членам первинної групи. Люди вступають в групи з ряду причин:

• група виступає як засіб біологічного виживання;

• як засіб соціалізації і формування психіки людини;

• як спосіб виконання певної роботи, яку неможливо виконати одній людині (інструментальна функція групи);

• як засіб задоволення потреби людини в спілкуванні, в ласкавому і доброзичливому відношенні до себе, в отриманні соціального схвалення, пошани, визнання, довіри (експресивна функція групи);

• як засіб ослаблення неприємних відчуттів страху, тривоги;

• як засіб інформаційного, матеріального і іншого обміну.

Спілкування, взаємодія людей відбувається в різноманітних групах. Під групою розуміється сукупність елементів, що мають щось загальне.

Виділяють декілька різновидів груп: 1) умовні і реальні; 2) постійні і часові; 3) великі і малі. Умовні групи людей об'єднуються за певною ознакою (підлога, вік, професія і т. п.). Реальні особи, включені в таку групу, не мають прямих міжособових відносин, не можуть не знати нічого один про одного, навіть ніколи не зустрічатися друг з іншому.

Реальні групи людей, що реально існують як спільності в певному просторі і часі, характеризуються тим, що її члени зв'язані між собою об'єктивними взаєминами. Реальні людські групи розрізняються по величині, зовнішній і внутрішній організації, призначенню і суспільному значенню. Контактна група об'єднує людей, що мають загальні цілі і інтереси в тій або іншій області життя і діяльності. Мала група - це достатньо стійке об'єднання людей, зв'язаними взаємними контактами.

Мала група - нечисленна група людей (від 3 до 15 чоловік), які об'єднані загальною соціальною діяльністю, знаходяться в безпосередньому спілкуванні, сприяють виникненню емоційних відносин, виробленню групових норм і розвитку групових процесів.

При більшій кількості людей група, як правило, розбивається на підгрупи. Відмітні ознаки малої групи: просторова і часова спів присутність людей. Це надає людям можливість контактів, які включають інтерактивні, інформаційні, перцептивні аспекти спілкування і взаємодії. Перцептивні аспекти дозволяють людині сприймати індивідуальність всіх інших людей в групі; і лише в цьому випадку можна говорити про малу групу.

I - Взаємодія - активність кожного (4), це одночасно стимул і реакція на всіх інших.

II - Наявність постійної мети спільної діяльності (5). Реалізація загальної мети як якогось результату якої-небудь діяльності, що передбачається, сприяє в деякому розумінні реалізації потреб кожного і в той же час відповідає загальним потребам. Мета як прообраз результату і початковий момент спільної діяльності визначає динаміку функціонування малої групи. Можна виділити три роди цілей:

1) ближні перспективи, цілі, які швидко в часі реалізуються і виражають потреби цієї групи;

2) вторинні цілі - триваліші в часі і виводять групу на інтереси вторинного колективу (інтереси підприємства або школи в цілому);

3) дальні перспективи об'єднують первинну групу з проблемами функціонування соціального цілого. Суспільно цінний зміст спільної діяльності повинен стати особово значущим для кожного члена групи. Важлива не стільки об'єктивна мета групи, скільки її образ, тобто те, як вона сприймається членами групи. Меті, характеристики спільної діяльності цементують групу в одне ціле, визначають зовнішню формально-цільову структуру групи.

III. Наявність в групі організуючого початку (6). Його може бути персоніфіковано в кому-небудь з членів групи (у лідері, керівнику), а може і ні, але це не означає, що немає організуючого початки. Просто в цьому випадку функція керівництва розподілена між членами групи і лідерство носить ситуативно-специфічний характер (у певній ситуації людина, більш просунута в даній сфері, ніж інші, приймає на себе функції лідера).

IV. Розділення і диференціація персональних ролей (розділення і кооперація праці, владне розділення, тобто активність членів групи не є однорідною, вони вносять свій, різний внесок в спільну діяльність, грають різні ролі).

V. Наявність емоційних відносин між членами групи (8), які впливають на групову активність, можуть приводити до розділення групи на підгрупи, формують внутрішню структуру міжособових відносин в групі.

VI. Вироблення специфічної групової культури - норми, правила, стандарти життя, поведінки, що визначають очікування членів групи по відношенню один до одного і що обумовлюють групову динаміку. Ці норми - найважливіша ознака групової цілісності. Про норму, що сформувалася, можна говорити, якщо вона детермінує поведінку більшості членів групи - не дивлячись на всі відмінності членів групи. Відхилення від групових стандартів, норм, як правило, дозволяється тільки лідеру.

Група має наступні психологічні характеристики: групові інтереси, группові потреби, групові думки, групові цінності, групові норми, групові цілі.

Групі властиві наступні загальні закономірності: 1) група неминуче структуруватиметься; 2) група розвивається (прогрес або регрес, але динамічні процеси в групі відбуваються); 3) флуктуація, зміна місця людини в групі може відбуватися неодноразово.

По психологічних характеристиках розрізняють: 1) групи членства; 2) референтні групи (еталонні), норми і правила яких служать для особи зразком.

Референтні групи можуть бути реальні або уявні, позитивні або негативні, можуть співпадати або не співпадати з членством, але вони виконують функції: 1) соціального порівняння, оскільки референтна група - джерело позитивних і негативних зразків; 2) нормативну функцію, оскільки референтна група - джерело норм, правив, до яких людина прагне залучитися.

По характеру і формам організації діяльності виділяють наступні рівні розвитку контактних груп.

Неорганізовані (номінальні групи, конгломерати) або випадково організовані групи (глядачі в кіно, випадкові члени екскурсійних груп і т. п.) характеризуються добровільним часовим об'єднанням людей на основі схожості інтересів або спільності простору.

Асоціація - група, в якій взаємини опосередкують тільки особово значущими цілями (група друзів, приятелів).

Кооперація - група, що відрізняється реально діючою організаційною структурою; між особові ділові відносини, підлеглі досягненню необхідного результату у виконанні конкретного завдання в певному виді діяльності.

Корпорація - це група, об'єднана тільки внутрішніми цілями, що не виходять за її рамки, прагнуча здійснити свої групові цілі за всяку ціну, у тому числі і за рахунок інших груп. Іноді корпоративний дух може мати місце в трудових або учбових групах, коли група набуває рис групового егоїзму.

Колектив - стійка в часі організаційна група взаємодіючих людей із специфічними органами управління, об'єднаних цілями сумісній суспільно корисній діяльності і складною динамікою формальних (ділових) і неформальних взаємин між членами групи.

Таким чином, реальні людські групи відрізняються по величині, зовнішній і внутрішній організації, призначенню і суспільному значенню. У міру збільшення розміру групи зростає роль її лідера. У групах розподіл влади тісно пов'язане з характером комунікації, обміну інформацією і ідеями.

Можна провести класифікацію груп з погляду специфіки розповсюдження інформації і організації взаємодії між членами групи:

а) системою закритого;

б) побудована ієрархічно, тобто чим вище місце, тим вище має рацію і вплив;

в) інформація йде в основному по вертикалі, від низу до верху (звіти) і зверху вниз (накази);

г) кожна людина знає своє жорстке місце;

д) у групі цінуються традиції;

е) керівник цієї групи повинен піклуватися об підлеглих, натомість вони беззаперечно підкоряються;

ж) такі групи зустрічаються в армії, в налагодженому виробництві, а також в екстремальних ситуаціях; випадкова група, в якій кожен ухвалює рішення самостійно, люди відносно незалежні, рухаються в різні боки, але щось їх об'єднує. Такі групи зустрічаються в творчих колективах, а також типові для нових комерційних структур в ситуації ринкової невизначеності;

відкрита група, в якій кожен має право на ініціативу, але всі разом відкрито обговорюють питання. Головне для них - загальна справа. Вільно відбувається зміна ролей, властива емоційна відвертість, посилюється неформальне спілкування людей;

група синхронного, коли всі люди знаходяться в різних місцях, але все рухаються в одному напрямі, оскільки всі знають, що треба робити, у всіх один образ, одна модель, і хоча кожен рухається сам, але все - синхронно в одному напрямі, навіть без обговорення і узгодження.

Якщо зустрічається якась перешкода, кожна група підсилює свою відмітну особливість: пірамідальна - підсилює порядок, дисципліну, контроль;

слухання- її успіх залежить від здібностей, потенціалу кожного з членів групи;

відкрита - її успіх залежить від уміння досягати згоди, звістці переговори; її керівник повинен володіти високими комунікативними якостями, уміти слухати, зрозуміти, погоджувати;

синхронна - її успіх залежить від таланту, авторитету «пророка», який переконав, повів за собою людей, і люди безмежно вірять і підкоряються йому.

Прийнято вважати, що оптимальна за чисельністю група повинна налічувати 7 ± 2 (тобто 5, 7, 9 чоловік). Відомо також, що група добре функціонує, коли в ній непарна кількість людей, оскільки в парній по кількості можуть утворитися дві ворогуючі половини. Колектив краще функціонує, якщо його члени відрізняються один від одного по віку і підлозі.

З іншого боку, деякі психологи, що практикують у області менеджменту, стверджують, що найефективніше діють групи, в яких працюють 12 чоловік. Річ у тому, що групи великої чисельності погано управляються, а колективи з 7-8 чоловік найбільш конфліктні, оскільки звичайно розпадаються на дві ворогуючі неформальні підгрупи; при більшій же кількості людей конфлікти, як правило, згладжуються.

Конфліктність невеликої групи (якщо її не утворюють близькі по духу люди) не в останню чергу пояснюється тим, що в будь-якому трудовому колективі існують вісім соціальних ролей, і, якщо співробітників недостатньо, то комусь доводиться грати не тільки за себе, але і за «того хлопця», що і створює конфліктну ситуацію.

Керівнику колективу (менеджеру) необхідно добре знать ці ролі. Це: 1) координатор, що користується пошаною і що уміє працювати з людьми; 2) генератор ідей, прагнучий докопатися до істини, утілити ж свої ідеї на практиці він частіше всього не в змозі; 3) ентузіаст, що береться сам за нову справу і що надихає інших; 4) контролер-аналітик, здатний тверезо оцінити висунуту ідею. Він старанний, але частіше сторониться людей; 5) шукач вигоди, що цікавиться зовнішньою стороною поділу. Старанний і може бути хорошим посередником між людьми, оскільки звичайно він найпопулярніший член колективу; 6) виконавець, що уміє утілити ідею в життя, здібний до копіткої роботи, але часто «тоне» в дрібницях; 7) роботяга, не прагнучий зайняти нічиє місце; 8) шліфувальник - він необхідний, щоб не перешли останньої межі.

Таким чином, для того, щоб колектив успішно справлявся з роботою, він повинен не тільки складатися з хороших фахівців. Члени цього колективу як особи повинні в своїй сукупності відповідати необхідному набору ролей. І при розподілі офіційних посад потрібно виходити з придатності індивідів до виконання тій або іншій ролі, а не з особистих симпатій або антипатій менеджера.

У групах протікають динамічні процеси:

• тиск на членів групи, сприяюче їх конформізму і навіюваності;

• формування соціальних ролей, розподіл групових ролей;

• зміна активності членів: можливі феномени фацілізації - посилення енергії людини у присутності інших людей; феномени інгибіції - загальмовування поведінки і діяльності під впливом інших людей, погіршення самопочуття і результатів діяльності людини за ситуації, коли за ним спостерігають інші люди;

• зміна думок, оцінок, норм поведінки членів групи: феномен «групова нормалізація» - формування усередненого групового стандарту-норми;

• феномен «групової поляризації», - наближення загально-групової думки до якогось полюса континууму всіх групових думок, часто «зрушення до ризику», коли групове рішення є більш ризикованим, ніж рішення, що приймається індивідуально;

• феномен підпорядкування авторитету в поєднанні з феноменом «атрибуції відповідальності», коли людина приписує відповідальність за що все відбувається іншим особам, лідеру, начальству, а не собі.

Соціальна фацілітація виявляється в тому, що присутність інших порушує, і це соціальне збудження підсилює домінуючу реакцію людини, внаслідок чого він краще виконує прості і добре знайомі дії у присутності інших людей, наприклад, велогонщики показують кращий час, коли змагаються друг з іншому, а не з секундоміром. У складних завданнях, де правильна відповідь не напрошується сам собою, присутність людей і виникле у зв'язку з цим збудження приводить до неправильної реакції, до погіршення діяльності, до yn-gybytsyy.

Стурбованість людини тим, як його оцінюють інші люди, «боязнь оцінки» викликає ефекти фацілітіції та інгибіції. Боязнь оцінки допомагає також пояснити, чому люди краще працюють, якщо їх співдіяч трохи випереджає його, чому ефект соціальної фацілітації виявляється яскравіше всього, коли спостерігачі нам незнайомі і за ними важко устежити. Змагання як різновид соціальної взаємодії - яскравий приклад соціальної фацілітації, поліпшення результатів діяльності людей в присутності і порівнянні друг з іншому. Але соціальна фацілітацція виявляється тоді, коли особисті зусилля кожної людини можуть бути оцінені індивідуально. Але якщо люди складають свої зусилля для досягнення загальної мети і при цьому кожен не відповідає за сумісний результат, результати роботи не оцінюються індивідуально, то в цьому випадку люди схильні докладати менше зусилля, проявляючи «соціальні лінощі»; в результаті колективна працьовитість групи часто не перевищує половини від суми працездатності її членів. Групова ситуація діяльності зменшує боязнь оцінки, дає можливість «сховатися за чужі спини», перекласти відповідальність «на всіх», знижує збудження і активність членів групи. Можливо виділити своєрідний тип людей - «зайці». Це люди, одержуючи яку-небудь вигоду від групи, але що мало дають натомість. Коли винагорода ділиться порівну, незалежно від особистого внеску, кожний з учасників одержує більшу винагороду на одиницю своїх зусиль, якщо він паразитує, проявляє соціальні лінощі. Люди в групі менше байдикують, якщо групове завдання зухвало важка, приваблива, захоплююча, якщо члени групи - друзі, а не чужі один одному люди, якщо можливий облік особистого внеску і чоловік сприймає свій внесок як незамінний.

Соціальна фацілітація показує, що група може порушувати людей, а соціальні лінощі демонструють, що в групі відповідальність може розмиватися; коли збудження і розмивання відповідальності комбінуються, то нормативна заборона значно слабшає, і разом люди починають робити те, що вони не стали б робити поодинці, аж до злочинних дій: відбувається феномендеіндивілізації - втрати самоусвідомлення і відчуття особистої відповідальності людей в ситуаціях, які забезпечують анонімність і не концентрують увагу на окремій людині.

Група людей вимушена шукати згоду між членами, щоб забезпечити взаємодію людей і функціонування групи. Групова активність означає, що люди діють разом певним чином, що між ними існує якийсь розподіл праці і що певне в наявності взаємне пристосування різних ліній індивідуальної поведінки. У групі поступово складаються групові настрої, групові думки, групові цілі, групові норми поведінки, групові ритуали. Ці феномени взаємодії об'єднують людей, як би уподібнюючи їх один одному.

В даний час існує декілька моделей розвитку колективу, кожна з яких фіксує особливі стадії в цьому русі.

Найбільш розгорнена концепція розвитку колективу належить А. У. Петровському. Він розглядає групу, як що складається з трьох страт (шарів). У першому шарі реалізуються перш за все безпосередні контакти між людьми, засновані на емоційній прийнятності або неприйнятності; у другому шарі ці відносини опосередкують характером спільної діяльності; у третьому шарі, названому ядром групи, розвиваються відносини, засновані на ухваленні всіма членами групи єдиних цілей групової діяльності; цей шар відповідає вищому рівню розвитку групи, отже, його наявність дозволяє констатувати, що перед нами колектив.

В даний час психологи вважають за краще розглядати рівні групової структури в зворотному порядку, починаючи з характеристики ядерних відносин.

Центральна ланка групової структури утворює сама наочна діяльність групи, причому це обов'язково соціально-позитивна діяльність. Другий шар групової структури є фіксацією відношення кожного члена групи до групової діяльності , її цілям і завданням. Цей шар описується як збіг цінностей, що стосуються спільної діяльності, і розвиток певної мотивації членів групи, емоційній ідентифікації з групою. Третій шар фіксує власне між особові відносини, опосередковані діяльністю. Четвертий шар групової структури фіксує поверхневі зв'язки між членами групи. Це та частина міжособових відносин, яка побудована на безпосередніх емоційних контактах.

Силу всякого колективу складає його згуртованість. Згуртованість може бути дуже високою, коли люди тісно зв'язані друг іншому і спільно відповідають за досягнення мети, що стоїть перед ними і перед колективом в цілому, а тому роблять все для їх успішного досягнення. Вона може бути і дуже низькій, коли колектив не одержує навіть чіткого організаційного оформлення, відсутній загальна мета, кожен діє сам після себе, на свій страх і ризик, прагнучи продемонструвати індивідуальні результати навіть в збиток іншим.

Багато в чому згуртованість колективу залежить від стадії його розвитку, від стадії зрілості. Таких стадій психологи виділяють п'ять. Перша стадія називається притиранням. На цій стадії люди ще придивляються один до одного, вирішують, чи по дорозі їм з іншими, прагнуть показати своє «Я». Взаємодія відбувається в звичних формах за відсутності колективної творчості. Вирішальну роль в об'єднанні групи на цій стадії грає керівник.

Друга стадія розвитку колективу - «конфліктна» - характеризується тим, що в його рамках відкрито утворюються клани і угрупування, відкрито виражаються розбіжності, виходять назовні сильні і слабкі сторони окремих людей, набувають значення особисті взаємини. Починається силова боротьба за лідерство і пошуки компромісів між ворогуючими сторонами. На цій стадії можливо виникнення протидії між керівником і окремими підлеглими.

На третій стадії - стадії експериментування - потенціал колективу зростає, але він часто працює ривками, тому виникає бажання і інтерес працювати краще, іншими методами і засобами.

На четвертій стадії в колективі з'являється досвід успішного рішення проблем, до яких підходять, з одного боку, реалістично, а з іншої - творчо. У залежності від ситуації функції лідера в такому колективі переходять від одного нього члена до іншого, кожний з яких гордиться своєю приналежністю до нього.

На останній - п'ятій - стадії усередині колективу формуються міцні зв'язки, людей приймають і оцінюють по гідності, а особисті розбіжності між ними швидко усуваються. Відносини складаються в основному неформально, що дозволяє демонструвати високі результати роботи і стандарти поведінки. Далеко не всі колективи виходять на вищі (4, 5) рівні.

Таким чином, справжній згуртований колектив не виникає відразу, а формується поступово, проходячи ряд етапів. Розберемо ці етапи на прикладі учбового колективу. На першому організаційному етапі група учнів вузу, ССУК (середніх спеціальних учбових закладів) не є колективом в повному розумінні слова, оскільки вона створена з тих, що вступають до вузу, ССУК що вчаться різного життєвого досвіду, поглядів, різного відношення до колективного життя, тому закономірно відбувається «притирання» людей один до одного. Організатором життя і діяльності учбової групи на цьому етапі є педагог, він пред'являє вимоги до поведінки і режиму діяльності учнів. Для педагога важливо чітко виділити 2-3 найбільш значущих і принципових вимоги до діяльності і дисциплінованості студентів, не допускаючи висунення великої кількості другорядних вимог, вказівок, заборон. На цьому організаційному етапі керівник повинен уважно вивчати кожного члена групи, його характер, особливості особи, виявляючи на основі спостереження і психологічного тестування «індивідуально-психологічну карту» особи що вчиться, поступово виділяючи тих, хто чуйніше сприймає інтереси колективу, є дієвим активом. В цілому перший етап характеризується соціально-психологічною адаптацією, тобто активним пристосуванням до учбового процесу і входження в новий колектив, засвоєнням вимог, норм, традицій життя учбового закладу.

Другий етап розвитку колективу (етап формування) наступає, коли виявлений дієвий, а не формальний актив колективу, тобто виявлені організатори колективної діяльності, що мають авторитет у більшості членів колективу. Тепер вимоги до колективу висуває не тільки педагог, але і актив колективу. Але виявлення активу і лідерів відбувається через стадії конфронтації, розподілу групових ролей, з поступовим переходом на стадію «експериментування». Керівник на другому етапі розвитку колективу повинен об'єктивно вивчати, аналізувати між особові взаємини членів колективу методами соціометрії, рефренометрії, своєчасно вживати заходів дії для корекції положення членів групи з високим і низьким соціометричним статусом. Виховання активу групи - найважливіше завдання керівника, направлене на розвиток організаторських здібностей активу і усунення негативних явищ: зарозумілості, пихатості, «командирського тону» в поведінці активу.

Знання структури неформальних взаємин, того, на чому вони грунтуються, полегшує розуміння внутрішньогруповоїтмосфери і дозволяє знаходити найбільш раціональні шляхи дії на ефективність групової роботи. В зв'язку з цим великого значення набувають спеціальні методи дослідження, що дозволяють виявляти структуру міжособових взаємин в групі, виділяти її лідерів (до таких методів відносяться соціометрія, рефренометрії, методика вивчення згуртованості колективу і ін.).

Положення людини в колективі визначається не тільки індивідуальними особливостями характеру, особі самої людини, але і особливостями колективу. У мало згуртованому колективі статус особи залежить багато в чому від рівня її товариськості. У згуртованих колективах, в яких виконується складна спільна діяльність, статус особи в більшій мірі визначається її діловими і моральними якостями, чим товариськістю. Чим би не визначався статус людини в колективі, він робить сильний вплив на його поведінку і самосвідомість.

Керівник повинен знати структуру міжособових відносин, щоб уміти знайти індивідуальний підхід до кожного члена групи. Організовуючи будь-який вид діяльності, корисно мати на увазі ті реальні угрупування (по 3-5 чоловік), які є в колективі, об'єднувати що симпатизують один одному людей. Так, достатньо авторитетна в колективі група людей може очолити підготовку і проведення певного заходу, оскільки спираючись на своє коло спілкування, люди набагато ефективніше можуть виконувати організаторські функції. Враховуючи реально існуючі між особові зв'язки, керівник добивається двоякій меті: включає членів угрупувань в колективне життя і впливає на життя самого угрупування.

Залучення членів колективу в різноманітні види спільної діяльності (працю, навчання, спорт, відпочинок, подорожі і т. п.), постановка перед колективом цікавих і таких, що ускладнюються цілей, завдань, привабливих для багатьоучасників, встановлення дружніх і вимогливих відносин, відповідальній залежності між людьми - все це сприяє зміцненню і розвитку колективу на другому етапі.

Проте на другому етапі розвитку колектив ще не є в повному розумінні згуртованою групою однодумців, спостерігається значна неоднорідність поглядів. Вільний обмін думками, дискусії, увага керівника до настрою і думкам членів колективу, демократичний колегіальний спосіб ухвалення рішень і управління створює основу для створення згуртованого колективу.

На третьому етапі розвитку колектив досягає високого рівня згуртованості, свідомості, організованості, відповідальності членів колективу, що дозволяє колективу самостійно вирішувати різноманітні задачі, перейти на рівень самоврядування. Відзначимо, що далеко не кожен колектив досягає цього вищого рівня розвитку.

Для високо розвинутого колективу характерний наявність згуртованості - як ціннісно -орієнтаційній єдності, близькості поглядів, оцінок і позицій членів групи по відношенню до об'єктів (обличчям, подіям, завданням, ідеям), найбільш значущих для групи в цілому. Індексом згуртованості служить частота збігу поглядів членів групи відносно етичної і ділової сфери, в підході до цілей і завдань спільної діяльності.

Для високо розвинутого згуртованого колективу характерний наявність позитивного психологічного клімату, доброзичливого фону взаємин, емоційного співпереживання, співчуття один до одного. Наявність або відсутність цих якостей служить діагностичною ознакою для відмінності просто групи людей і колективу.

Взаємодія людей в неорганізованих групах

Природа колективної поведінки припускає розгляд таких явищ, як натовпу, зборища, панічні настрої, манії, танцювальні божевілля, стихійні масові рухи, масова поведінка, масові захоплення, соціальні рухи, революції. Елементарні форми колективної поведінки людей в натовпі - відносно стихійне, деколи непередбачувана взаємодія людей в ситуації невизначеності або загрози. Ключ до розуміння природи колективної поведінки дає форма соціальної взаємодії, названа круговою реакцією: взаємне збудження людей набуває кругової форми, при якій люди відображають настрої, емоції один одного і таким чином інтенсифікують їх.

Соціальний неспокій - внутрішня напруга багатьох людей за відсутності способів його зняття, виразиме у формі безладної і некоординованої діяльності, причому відчуття неспокою залучається до кругової реакції і стає «інфекційним», відбувається «емоційне зараження» людей. Соціальний неспокій присутній там, де люди володіють підвищеною чутливістю по відношенню один до одного, а також там, де вони разом переносять руйнування заведеного життєвого устрою. Ці умови зустрічаються в таких випадках соціального неспокою, як революційні хвилювання, жіночий протест, релігійні хвилювання, трудові конфлікти. Межі соціального неспокою:

• безладний характер поведінки, коли люди знаходяться в стані напруги і відчувають сильний позив до дії, але не мають чіткого уявлення і розуміння своїх цілей;

• збуджені відчуття тривоги, страхів, невпевненості, агресивності, схильність до розповсюдження чуток і перебільшень;

• наявність тієї, що підвищеної дратує і навіюваності людей, психологічній нестійкості, податливості впливу лідерів, нових стимулів і ідей.

Там, де колективне збудження інтенсивно і широко поширено, є вірогідність виникнення соціальної інфекції - порівняно швидкого несвідомого і нераціонального розповсюдження яких-небудь настроїв, поривів або форм поведінки (наприклад, розгул біржової спекуляції, фінансової паніки або хвилі патріотичної істерії).

Можна виділити чотири типу елементарних колективних груп : діючий натовп { агресивний натовп), експресивний натовп (наприклад, танцюючий натовп в релігійних сектах), маса (люди, що беруть участь в масовій поведінці, але що не мають ніякої соціальної організації; вони відокремлені і невідомі один Одному, наприклад, при золотій або земельній лихоманці) і громадськість (групи людей, які стикаються з якоюсь проблемою, мають різні думки щодо підходу до рішення проблеми, дискусія про її рішення). Ці соціальні угрупування виникають спонтанно і їх дія не прямує і не визначається існуючими культурними моделями і нормами. Суспільство в цілому діє, слідуючи наказаним правилам, натовп - встановлюючи контакт (підвищена сприйнятливість людей до один одного, несвідома відкликаємістьна настрої, спонтанна готовність до сумісних дій), маса - шляхом збігу індивідуальних виборів, а громадськість набуває свого особливого типу єдності і можливості діяти завдяки досягненню якогось колективного рішення або виробленню якоїсь громадської думки. Будучи колективним продуктом, громадська думка представляє всю громадськість в її готовності до дії за рішенням проблеми і як таке робить можливим узгоджена дія. Формування громадської думки відбувається:

• через відкриття і ухвалення дискусії, коли зацікавлені групи (що мають приватну заклопотаність щодо способу рішення проблеми) прагнуть оформити і встановити думку інших, щодо незацікавлених, людей;

• через пропаганду - кампанія, що умисне направляється, з метою примусити людей прийняти дану точку зору, настрій або цінність.

Поява вказаних елементарних колективних угрупувань указує на процес соціальної зміни, що відбувається. Вони грають важливу роль в розвитку нової колективної поведінки і нових форм соціального життя, у формуванні нового соціального порядку, служать основою для формування соціальних рухів, завдяки яким шикуються у фіксовані соціальні форми нові типи колективної поведінки. На своєму початку соціальний рух аморфно, погано організовано, тобто колективна поведінка знаходиться на примітивному рівні. У міру того як соціальний рух розвивається, воно набуває організації, набору звичаїв і традицій, керівництва, що зміцнилося, соціальних правил і соціальних цінностей, здатність створити новий пристрій життя.

Соціальний рух може зростати і організовуватися за допомогою наступних механізмів:

• агітація порушує людей і таким чином робить з них можливих прихильників руху; для цього агітація повинна привернути увагу людей, схвилювати їх, збудити їх емоції, дати цим емоціям якийсь напрям за допомогою ідей, критики, навіювання і обіцянок;

• процес організації відчуття спів належності і солідарності людей друг з іншому, формування взаємної симпатії між прихильниками даного соціального руху, що сприяє узгодженій поведінці;

• розвиток внутрішньо групового зовнішньогруповоговідношення: віра членів руху, що їх група справедлива і має рацію, а інші групи безпринципні і зловмисні, служить об'єднанню цих членів навколо своїх цілей і цінностей. Наявність ворога в цьому сенсі дуже важливе для додання руху цілісності і згуртованості;

• використання церемоніальної поведінки і ритуалів; масові мітинги, демонстрації, паради, ювілейні церемонії, ритуальна атрибутика (гасла, піски, вірші, прапори, уніформа) сприяє розвитку і закріпленню соціального руху, а у кожного індивідуального учасника цих ритуалів зростає самооцінка, внаслідок чого він відчуває себе важливою персоною, і це відчуття особистої значності виявляється ототожненим з соціальним рухом як таким;

• формування групової моралі, що дає руху постійність і визначеність; переконаність в правильності і праведності мети руху; віра в кінцеве досягнення рухом своєї мети; віра у те, що на рух покладена якась священна місія


Читайте також:

  1. IV. Проблема антропогенних змін клімату або «парниковий ефект».
  2. Актуальність і завдання курсу безпека життєдіяльності. 1.1. Проблема безпеки людини в сучасних умовах.
  3. Альтернативність ресурсів і проблема економічного вибору
  4. Близькосхідна проблема на рубежі 60-70-х років.
  5. Взаємозв’язок понять індивід, особистість, індивідуальність
  6. Вибір місця розташування підприємства як проблема прийняття рішень.
  7. Виживання людини і людства–нагальна проблема сучасності
  8. ВОДА В ЖИТТІ ЛЮДИНИ ТА ПРОБЛЕМА ЇЇ ОЧИЩЕННЯ.
  9. Вплив колективу на особистість дитини.
  10. Вступ. Здоров’я як проблема. Здоров’я - основне поняття
  11. Втрата Англією промислового і торгового лідерства у світі.
  12. Географія і проблема взаємодії суспільства і природи.




Переглядів: 2866

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Імпорт звіту в формат Excel. | Електротравматизм. Основні причини та шляхи зниження його рівня. Фактори які його викликають.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.049 сек.