Структура авансованого капіталу. Витрати виробництва, їхня сутність та класифікація
Авансований промисловий капітал вкладається у засоби виробництва (предмети та засоби праці) і робочу силу (див. лекцію 1).
Засоби та предмети праці становлять матеріально-речову основу промислового капіталу, яка безперервно вдосконалюється з розвитком науково-технічного прогресу.
Капітал поділяється на постійний та змінний.
Постійний капітал –та частина капіталу яка авансується на купівлю засобів виробництва і в процесі виробництва не змінює своєї вартості. Його позначають літерою С (constant – постійний).
Змінний капітал– капітал, який авансується на купівлю робочої сили, і у процесі виробництва змінює величину своєї вартості, позначається літерою V (varians – що змінюється).
Витрати виробництва є формою руху авансованого промислового капіталу.
Витрати виробництва – вартісна оцінка затрат економічних ресурсів, здійснених підприємцями задля виробництва продукції.
Витрати поділяються на зовнішні та внутрішні.
Зовнішні (явні) витрати – витрати на оплату економічних ресурсів, постачальники яких не є власниками фірми (грошові витрати на придбання сировини, палива, обладнання, трудових і транспортних послуг тощо).
Внутрішні (неявні) витрати – витрати фірми на використання власних (неоплачуваних) ресурсів. Неявні витрати включають недоотримані підприємцем доходи при найвигіднішому альтернативному застосуванні власних ресурсів.
Виокремлення явних та неявних витрат в свою чергу здійснює їх поділ на бухгалтерські та економічні витрати.
Залежно від строку, впродовж якого можлива зміна економічних ресурсів, залучених фірмою до виробництва певного виду продукції, розрізняють:
— витрати фірми в довгостроковому періоді (часовому інтервалі, достатньому для зміни всіх зайнятих ресурсів);
— витрати фірми в короткостроковому періоді (часовому інтервалі, протягом якого хоча б один вид ресурсів залишається незмінним).
Витрати фірми в короткостроковому періоді поділяються на постійні, змінні, сукупні, середні та граничні (рис. 9.2).
У деяких випадках фірми несуть незворотні витрати:
— втрачені можливості, пов’язані з помилковими управлінськими рішеннями (збитки, які відшкодовуються за рахунок прибутку);
— втрати, які здійснюються раз і назавжди і не компенсуються у разі припинення діяльності фірми (витрати на рекламу та ін.).
Рис. 9.2. Структура витрат фірми в короткостроковому періоді