Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Державний бюджет

Бюджет- це грошове вираження збалансованого кошторису доходів та видатків за певний період.

Фактичний бюджетвідображає реальні видатки, надходження і дефіцити за певний період.

Структурний бюджетвідображає, якими мають бути видатки, доходи і дефіцит, якщо економіка функціонує за потенційного обсягу виробництва (визначається дією дискреційних програм, що запроваджені законодавчо).

Циклічний бюджетпоказує вплив ділового циклу на бюджет та вимірює зміни видатків, доходів і дефіциту, які ви­никають через те, що економіка не працює за потенційного обсягу виробництва, а перебуває у стані піднесення або спаду (ви­значається дією автоматичних стабілізаторів).

Циклічний бюджет є різницею між фактичним і структур­нимбюджетами.

Стан Держбюджетувизначають якнормальний, коли видаткова частина Держбюджету до­рівнює доходній. У разі дефіцитногостану Держбюджету видатки перевищують доходи.

Дефіцит держбюджету не є небезпечним для економіки в ці­лому, якщо він знаходиться на рівні 2-3% ВНП. У противному разі він негативно відбивається на функціонуванні грошової, кредитної систем і всієї економіки в цілому.

За формою проявубюджетний дефіцит поділяється на відкритий і прихований.

Відкритий бюджетний дефіцит- це офіційно визна­ний дефіцит у законі про бюджет на відповідний рік.

Прихований бюджетний дефіцитвиникає в резуль­таті завищення обсягів планових доходів та включення у склад доходів джерел покриття бюджетного дефіциту.

За причинами виникнення бюджетний дефіцит буває вимушеним і свідомим.

Вимушений бюджетний дефіцитє наслідком скорочення обсягів ВВП і відповідно обмеженості фінансових ре­сурсів країни: Прикладом вимушеного бюджетного дефіциту є циклічний бюджетний дефіцит.

Циклічний дефіцит бюджету є результатом циклічного па­діння виробництва (скорочення національного доходу та обсягу виробництва) внаслідок кон'юнктурних коливань, що призво­дить до дії автоматичні фіскальні стабілізатори (скорочуються податкові надходження через зменшення ставок оподаткування при прогресивній системі оподаткування та збільшуються соці­альні трансферти через зниження життєвого рівня населення).

Свідомий бюджетний дефіцитвиникає внаслідок дискре­ційної фіскальної політики, яка передбачає цілеспрямовані змі­ни в розмірі державних витрат, податків і сальдо Державного бюджету.

Свідомий бюджетний дефіцит виникає за умов, коли для стимулювання сукупного попиту в період економічного спаду уряд цілеспрямовано знижує ставки оподаткування і збільшує державні витрати. Відповідно, в період підйому цілеспрямовано створюється бюджетний надлишок.

За напрямом дефіцитного фінансування розрізняють ак­тивний і пасивний бюджетні дефіцити.

Активний бюджетний дефіцит характеризується спря­муванням коштів на інвестування економіки, що сприяє зрос­танню ВВП.

Пасивний бюджетний дефіцит характеризується спря­муванням коштів на покриття поточних видатків (соціальні трансферти, виплата зарплати у бюджетній сфері та інші).

Джерелами фінансуваннядефіциту бюджету можуть виступати:

̶ позики держави (неінфляційний шлях покриття бюджет­ного дефіциту);

̶ грошово-кредитна емісія (інфляційний шлях покриття бюджетного дефіциту). За ст. 6 Бюджетного кодексу України емісійні кошти Національного банку не можуть бути джерелом фінансування дефіциту Державного бюд­жету України.

Державні позикивикористовуються за умов: наявності тимчасово вільних коштів у кредиторів; довіри кредиторів до держави; заінтересованості кредиторів (за рахунок процентної полі­тики і високих гарантій повернення боргу).

Грошово-кредитна емісія може застосовуватися лише за умов жорсткого контролю за використанням грошей. Вона ви­правдана в разі спрямування коштів у інвестиції, що сприяє зростанню ВВП і викликає невисокі темпи інфляції. Викорис­тання емісійних коштів на поточні витрати (зарплата, соціальні трансферти та інше) призводить до прискорення інфляції.

У статті 15 Бюджетного кодексу України джерела фінансу­вання дефіциту бюджету визначені таким чином:

Ст. 15-1. Джерелами фінансування дефіциту бюджетів є державні внутрішні та зовнішні запозичення.

Ст. 15-2. Запозичення не використовуються для забезпечен­ня фінансовими ресурсами поточних видатків, за винятком ви­падків, коли це необхідно для збереження загальної економіч­ної рівноваги.

Причини бюджетного дефіциту в Україні в сучасних умовах:

̶ зростання виплат по державному боргу;

̶ значний обсяг соціальних трансфертних платежів, через низький рівень доходів населення;

̶ ухилення від сплати податків через високий податковий тиск та низьку фінансову дисципліну, що призводить до зни­ження податкових надходжень;

̶ значні витрати на управління тощо.


Читайте також:

  1. II. Вимоги до складання паспорта бюджетної програми
  2. II. Класифікація видатків та кредитування бюджету.
  3. III. Виконання бюджету
  4. Активний бюджетний дефіцитхарактеризу­ється спрямуванням коштів на інвестування еко­номіки, що сприяє зростанню ВВП.
  5. Алгоритм перевірки кошторису бюджетної установи
  6. Алгоритм розробки методичних основ бюджетування
  7. Аудит розрахунків з бюджетами
  8. Аудит розрахунків із бюджетом суб’єкта господарювання
  9. Аудит фінансово-господарської діяльності бюджетних установ включає три етапи.
  10. Бази практики, робочі місця і бюджет часу
  11. Бюджет активів і пасивів (бюджет по балансовому листу)
  12. Бюджет амортизаційних відрахувань




Переглядів: 808

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Мультиплікатори фіскальної політики | Державний борг

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.