МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
ХІХ – ПОЧАТОК ХХ СТ.ШВЕЙЦАРІЯ Національні Тенденції до 1940 Лекція 7. 3 основні періоди розвитку графічного дизайну Швейцарії Це період станослення (до першої пол. 1940-х), міжнародний стиль (2-а пол. 1940-х – 1960-і.), типографіка «нової хвилі» (1970 – 1980-і). Швейцарія – країна, чиє мистецтво постійно підпадало під вплив сусідів - Франції, Німеччини і Італії. В основі художньої творчості др. пол ХІХ ст – натуралізм та символізм. Художники Швейцарії любили містику і складну символіку. Ці риси відстежуються в творчості Арнольда Бекліна, що поєднав у своїй творчості традиції античного, ренессансного мистецтва перевтілюючи реальні образи світу в ірреальні та фантастичні. Його «Острів мертвих» тиражований з офорта Макса Клінгера завоював всю Європу та вивів Бекліна в ряди культових артпостатей того часу (на честь Бекліна було названо шрифт Беклінтайп з характерними рисами югендстилю). Меланхолійність «Острова» точно передавала ті настрої в суспільстві, що названі «декаданс», - незрозумілу тугу, погані передчуття, інтерес до потойбіччя, відчуття втоми від життя, відхилення реальності. Картина сприймалась сучасниками як реквієм цілій епосі, як прощання з культурою, що базується на гуманістичних цінностях та відступає під натиском індустріалізації. Це по суті пророцтво Бекліна щодо появи мертвих зон – жахливих продуктів техногенної цивілізації. Магічна атмосфера «Острова» притягувала авангардистів. Першовідкривач сюрреалізму в поезії Гійом Аполлінер ставив «Острів» за мистецькою та культовою вагою в один ряд с Венерою Мілоською, Моною Лізою і фресками Сикстинської капелли; засновник метафізичного живопису Джорджо де Кирико зараховував Бекліна до своїх вчителів, а Сальвадор Далі виразив свою повагу в картині «Істинне зображення Острова мертвих Арнольда Бекліна в час вечірньої молитви» (1932). В 1890-1910 рр. під враженням від Острова в Європі було створено пять музичних творів (Рахманінов). Без творчості Бекліна немислимий швейцарський модерн.
ШВЕЙЦАРЦІ, ЩО ПРАЦЮВАЛИ В ПАРИЖІ. У перші десятиліття ХХ ст. в Швейцарії зріс інтерес до мистецтва, зросли і сприятливі матеріальні передумови, але саме мистецтво не досягло високого рівня. Політична стабілізація сприяла утвердженню дрібнобуржуазного споживацького побуту з вузьким горизонтом ідейних інтересів, тому обдаровані художники Швейцарії часто переселялись у Францію та інші держави.Зокрема, найвідомішими графіками – швейцарцями кінця ХІХ ст.-поч.ХХ ст. були Ежен Грассе, Теофіл Стейнлен та Фелікс Валлотон. Грассеодним з перших швейцарців втілив образ «Belle Époque» та стиль арт нуво в своїх роботах (1890-1914, тех. прогрес, розквіт культури після франко-пруської та перед І світовою війною). Займався створенням естампів у стилі Ар нуво для інтер’єрів як тиражний аналог живописних панно (десюдепорти). Естампи Грассе мають алегоричний характер – вони втілюють певну душевну якість чи емоційний стан, якому відповідають квітка чи рослина. В 1877 звернувся до графічного дизайну, розробляв поштові листівки і марки для Франції і Швейцарії. З ростом популярності французьких плакатів в США починає працювати для американського ринку, а його роботи прокладають шлях до домінування модерну в американському мистецтві. Загалом, рекламна функція плакату досягається завдяки його декоративним якостям. Плакат притягує увагу завдяки виразності композиції, сміливості рисунка, ефектністю колорита і лише потім інформує і уточнює деталі. Напис підпорядковується стилістиці, повязується з зображенням. Валлотон працював в книжково-журнальній ілюстрації. Славу йому принесли гравюри на дереві. В його ксилографіях за словами критиків, контрасти чорного та білого доведені до межі. Стейнлен – відомий за своїми літографічними політичними рисунками і плакатами в дусі Домьє. Проте у 1900-х відкрилась його інша творча сторона – рекламний плакат присвячений нічному життю Монмартра, кошачі теми… Апофеоз кішок, Кабаре «Чорний кіт». Жив в «Кошачому коттеджі», постійно малював їх. Творчість цих художників мала значний вплив на сучасну їм європейську візуальну культуру. Однак всі троє зробили кар’єру за кордоном у Франції. (при всій гостроті бачення живопису Валлотону притаманні графічність і сухуватість, такі характерні для швейцарського мистецтва). Швейцарьский модерн – це ціла палітра різних стилів і манер.
ДАДАЇЗМ. В роки першої світової війни 1914-18 в Швейцарії зародився дадаїзм. Цюриський «випадковий» колаж являв собою довільне комбінування будь-яких елементів. Так, Ханс Арп, створюючи черговий «шедевр», висипав на лист картону шматки кольорового паперу, і приклеював їх так, як вони лягли. А Трістан Тцара розрізав газету на слова і вслепу діставав їх з сумки, щоб надалі створити вірш. Принцип «випадковості» використовувався як при створенні художніх творів, так і в літературі. (декалькоманія, граттаж, фроттаж).
Читайте також:
|
||||||||
|