Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Сутність бюджетної класифікації, її значення та роль у бюджетному процесі

При побудові бюджетної системи особливої уваги потребує питання бюджетної класифікації, яке виникло практично одночасно з появою економічних вчень про державні фінанси.

Запровадження бюджетної класифікації у будь-якій державі взаємопов'язане й не­віддільне від бюджету саме з появою централізованого фонду грошових коштів, коли з'явилася необхідність обліковувати кошти цього фонду. В історичній ретроспективі слід зазначити, що у Західній Європі потреба у систематизації і групуванні доходів і видатків держави постійно зростала, причому об'єктивна потреба деталізованого об­ліку бюджетних коштів збігалася з вимогами суспільства забезпечити прозорість бюд­жету, отже почали складатися перші бюджетні розписи доходів і видатків, розробля­тися регламент їх формування.

У Російській імперії, до складу якої входила більшість території України, на по­чатку XVIII століття розпис доходів і видатків складався за укрупненими показника­ми, і лише в середині XIX століття всі кошти бюджету стали концентруватися в каз­начействі за принципом єдності каси. Перехід до такого принципу стимулював процеси систематизації обліку бюджетних коштів, і в той же час були введені прави­ла складання, розгляду, затвердження і виконання бюджету. У законодавчому поряд­ку класифікація доходів і класифікація видатків були встановлені на рубежі XVIII — XIX століть.

Радянська бюджетна класифікація успадкувала від імперської підхід до поділу дохо­дів і видатків, а також характерне для останньої поєднання предметної і відомчої кла­сифікацій, при цьому видатки поділялися на розділи за предметною ознакою, а розді­ли — на глави за відомчою ознакою. Майже до середини XIX століття діяла бюджетна класифікація, основи побудови якої були закладені у частині доходів у 1923 р., а видат­ків — у 1925 р. Структура цієї класифікації збереглася майже до середини 1990-х років. Бюджетна класифікація незалежної України була затверджена Постановою Верховної Ради України від 12.07.1996р. №327/96-ВР «Про структуру бюджетної класифікації України» з метою створення єдиної інформаційної системи зведення державних дохо­дів та видатків на всіх рівнях влади та забезпечення загальнодержавної і міжнародної
порівнянності бюджетних даних. Упродовж років незалежності бюджетна класифікація удосконалювалася й ускладнювалася. У відповідності до Бюджетного кодексу України, Міністр фінансів України затверджує бюджетну класифікацію, а також зміни до неї та інформує про це в обов'язковому порядку Верховну Раду України. Наказом Міністер­ства фінансів України затверджено нову бюджетну класифікацію (наказ від 27.12.2001 року за №604 «Про бюджетну класифікацію та її запровадження»). Поряд з цим також затверджено тимчасову класифікацію видатків та кредитування місцевих бюджетів (з перехідною таблицею до нової функціональної класифікації видатків та кредитування бюджету), яка використовується до впровадження програмно-цільового методу при складанні та виконанні місцевих бюджетів.

Бюджетна класифікація являє собою систематизацію та групування доходів, ви­датків державного й місцевих бюджетів, кредитування, фінансування бюджету, бор­гу за об'єктивними однорідними ознаками, з присвоєнням їм певних найменувань (кодів), визначених законодавчими актами.

Об'єкти бюджетної класифікації дуже різноманітні за видами і створюють досить розгалужену сукупність (рис. 2.1). Вся ця сукупність і надалі потребує вдосконален­ня та певної систематизації за характерними ознаками.



Фінансування бюджету
Кредиту­вання

 

 


Фінансу­вання боргу

 

Рис. 2.1.Об'єкти, які підлягають бюджетній класифікації

Чинна бюджетна класифікація містить такі складові частини (рис. 2.2):

- класифікація доходів бюджету;

- класифікація видатків та кредитування бюджету;

- класифікація фінансування бюджету;

- класифікація боргу.

Кожна із цих складових частин детально розкривається в статтях 9-11 Бюджетно­го кодексу України.

Бюджетним кодексом України встановлено, що бюджетна класифікація в Украї­ні є єдиною для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України (Наказ Мі­ністерства фінансів України від 27.12.2001 року №604 «Про бюджетну класифікацію


Рис. 2.2. Схема бюджетної класифікації


та її запровадження» зі змінами) і використовується для складання і виконання дер­жавного та місцевих бюджетів, звітування про їх виконання, здійснення контролю за фінансовою діяльністю органів державної влади, органів влади Автономної Респуб­ліки Крим, органів місцевого самоврядування, інших розпорядників бюджетних коштів, проведення фінансового аналізу в розрізі доходів та різних категорій видат­ків, кредитування, фінансування і боргу, а також для забезпечення загальнодержав­ної і міжнародної порівнянності бюджетних показників. Таким чином, бюджетна класифікація застосовується на всіх стадіях бюджетного процесу як засіб для вста­новлення зв'язків між окремими ланками бюджетної системи і має важливе значен­ня для здійснення контролю за кожним видом доходів, фінансуванням витрат згід­но з затвердженим бюджетним розписом та забезпечує дотримання бюджетної дисципліни. На підставі бюджетної класифікації складається звітність про виконан­ня державного бюджету.

Економічно обґрунтована бюджетна класифікація сприяє більш повному здійс­ненню аналізу надходжень доходів за кожним видом, фінансування витрат за їх на­прямами, зіставлення кошторисних витрат за однотипними установами і тим самим забезпечує пізнання економічної природи її складових та їх ролі у бюджетному про­цесі, більш тісну ув'язку та охоплення об'єктів і суб'єктів бюджетних правовідносин, визначення вектора їх впливу на соціально-економічний розвиток держави.

На основі бюджетної класифікації здійснюється статистична обробка бюджетних показників, у процесі якої відслідковується їх динаміка і тенденції розвитку, розроб­ляються прогнози щодо розвитку бюджетних відносин.

Бюджетна класифікація має організаційне значення:

- дає змогу порівняти показники державного та місцевих бюджетів;

- приводить кожен бюджет до обстежуваного;

- полегшує розгляд бюджетів та їх економічний аналіз;

- спрощує контроль за виконанням бюджету, повнотою акумуляції коштів та їх цільовим використанням;

- забезпечує можливість синтетичного й аналітичного обліку доходів і видатків у бюджетних установах та організаціях.

Бюджетна класифікація має юридичне значення:

- відображає правову основу організації складання бюджету;

- здійснює юридичне закріплення устрою і компетенції органів влади й управління;

- висвітлює законодавчі акти і правила, що регулюють бюджетний процес.

Бюджетна класифікація застосовується на всіх стадіях бюджетного процесу як за­сіб для встановлення зв'язків між окремими ланками бюджетної системи. Вона має важливе значення для здійснення фінансового контролю за надходженнями доходів за кожним видом, фінансуванням витрат згідно з затвердженим бюджетним розпи­сом, забезпечує дотримання бюджетної дисципліни. Іншими словами, саме на під­ставі бюджетної класифікації здійснюється формування доходів бюджету України та складається звітність про його виконання.

Таким чином, бюджетна класифікація охоплює основні фінансові інструменти мак- роекономічного регулювання і дозволяє проводити повний бюджетний моніторинг.



Читайте також:

  1. A) Оцінка захисних споруд за ємністю – визначення коефіцієнта Квм.
  2. CMM. Визначення моделі зрілості.
  3. CMM. Групи ключових процесів
  4. CMM: зрілість організацій і процесів
  5. DIMCLRE (РЗМЦВЛ) - колір виносних ліній (номер кольору). Може приймати значенняBYBLOCK (ПОБЛОКУ) і BYLAYER (ПОСЛОЮ).
  6. I визначення впливу окремих факторів
  7. II. Визначення мети запровадження конкретної ВЕЗ з ураху­ванням її виду.
  8. II. Вимоги до складання паспорта бюджетної програми
  9. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  10. II. Фактори, що впливають на зарплату при зарубіжних призначеннях
  11. ISO 15504. Призначення і структура стандарту
  12. Iсторичне значення революції.




Переглядів: 2371

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Ситуаційні вправи | Класифікація доходів бюджету України, їх склад та структура

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.