Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Управління фінансами

 

Управління фінансамице складова частина управління економікою, його здійснює спеціальний апарат за допомогою специфічних прийомів і методів.

Сукупність всіх організаційних структур, що здійснюють управління фінансами, становить фінансовий апарат.

Управлінська діяльність містить такі функціональні елементи:

- планування;

- оперативне управління (комплекс заходів на основі оперативного аналізу конкретних фінансових ситуацій);

- контроль.

Об'єкт управління – фінансові відносини (фінанси підприємств, державні фінанси, фінанси домогосподарств).

Суб'єкти управління – держава, фінансові служби підприємств і т.д.

Розрізняють стратегічне або загальне оперативне управління фінансами.

Стратегічне управлінняуправління на перспективу, виражається у встановленні обсягів фінансових ресурсів на перспективу для реалізації цільових програм, пов'язаних з розвитком економіки України, вирішенням соціальних проблем та ін.

Стратегічне управління здійснюють Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, апарат Президента України, Міністерство фінансів України.

Оперативне управління фінансами здійснюють Міністерство фінансів України, дирекції цільових фондів, страхових організацій, фінансові служби міністерств, підприємств і організацій та ін.

 

4.3 Фінансове планування

 

Фінансове планування – один із елементів діяльності, пов'язаної з управлінням фінансами, складова частина всього народногосподарського планування.

Об'єктом фінансового планування є фінансові ресурси, що створюються в процесі розподілу й перерозподілу ВНП, найважливіші серед яких прибуток, амортизаційні відрахування, податки, обов'язкові збори в цільові фонди та ін.

Фінансовий планце план формування, розподілу й використання фінансових ресурсів, що складається в грошовій формі.

Принципи фінансового планування:

- наукова обґрунтованість (передбачає проведення розрахунків фінансових показників на основі певних методик, вибір оптимальних варіантів);

- єдність фінансових планів (єдність фінансової політики, єдиний підхід до розподілу ВНП, єдина методологія розрахунку показників);

- безперервність (тобто взаємозв'язок перспективних, поточних і оперативних фінансових планів);

- стабільність (незмінність показників фінансових планів).

Фінансові плани складаються:

- окремими підприємствами, організаціями, установами, їх об'єднаннями (баланси прибутків і видатків, кошториси, бізнес-плани, платіжні календарі);

- на рівні міністерств, відомств, державних комітетів, державних цільових фондів (зведені кошториси);

- у розрізі окремих територій (місцеві бюджети);

- на рівні країни в цілому (державний бюджет, консолідований бюджет, консолідований баланс фінансових ресурсів).

за тривалістю (терміном дії) розрізняють:

- перспективні фінансові плани (на період більше одного року);

- поточні (один рік);

- оперативні (квартал, місяць, декада) фінансові плани.

Діяльність, пов'язана зі складанням кожного фінансового плану передбачає виконання певних видів робіт із використанням відповідних методів (табл. 4.1).

Таблиця 4.1 – Етапи й методи фінансового планування

Етап Метод
1 Аналіз виконання показників фінансових планів за попередній період Економічний аналіз
2 Розрахунок доходів і витрат на плановий період Коефіцієнтів, нормативний, економіко-математичні методи
3 Збалансованість доходів і витрат фінансового плану Балансовий

 

Економічний аналіз і економіко-математичні методи вивчають окремі курси, сутність інших викладена нижче.

метод коефіцієнтів, або екстраполяції, передбачає поширення встановлених у минулому тенденцій на майбутній період або поширення вибіркових даних на іншу частину сукупності досліджуваних об'єктів. Він використовується при індексації вартості основних фондів, дооцінки товарно-матеріальних цінностей у зв'язку з інфляцією, при плануванні прибутку, величини власних оборотних коштів тощо.

Недолік цього методу в тому, що разом з коефіцієнтами на наступний період переносяться недоліки попереднього періоду, внутрішні резерви не вишукуються.

Нормативний метод передбачає розрахунок фінансових показників на основі встановлених норм і нормативів. До них відносять нормативи створення фондів коштів, норми амортизаційних відрахувань, норми витрачання коштів у бюджетних установах. Нормативний метод більш ефективний, тому що норми й нормативи науково обґрунтовані, прогресивні, мають тривалий характер дії.

Нормативи бувають двох видів:

1) нормативи, що ґрунтуються на матеріальних нормах, що являють собою грошове вираження натуральних норм (при визначенні витрат бюджетних установ);

2) нормативи як самостійні величини, що відображають процеси формування й розподілу доходів, відрахувань і т. д. (податки, внески в цільові фонди, нормативи розподілу прибутку).

Балансовий метод у фінансовому плануванні передбачає відповідність витрат джерелам їх покриття, ув'язування всіх розділів фінансового плану, фінансових і виробничих показників, у результаті чого досягається збалансованість плану.

Основними напрямками вдосконалення фінансового планування є:

- забезпечення стабільних умов господарювання, а саме стабільних податків, зборів, подолання інфляції;

- підвищення ролі перспективного фінансового планування;

- широке застосування економічних нормативів, електронно-обчислювальної техніки, економіко-математичних методів, автоматизованої системи управління у фінансовому плануванні;

- подальше розширення прав суб'єктів господарювання, органів місцевого самоврядування у фінансовому плануванні;

- уніфікація фінансових планів в окремих сферах діяльності.

Наведемо характеристику найпоширеніших видів фінансових планів.

1 Баланс доходів і видатків. Він складається на підприємствах, це поточний фінансовий план, що розраховується на рік з розбивкою по кварталах.

Нижче наведена обов'язкова для державних і рекомендована для інших підприємств форма балансу доходів і видатків.

Таблиця 4.2 – форма балансу доходів і видатків

Орган, з яким погоджений

фінансовий план

_________________________________

_________________________________

Затверджую

_________________________________

(посада, ініціали й прізвище

керівника органа управління

державним підприємством)

Підприємство _______________________ за ЄДРПОУ _______

Орган управління ___________________ за НИЗУ __________

Область _____________________________ за ЗКГНГ _________

Вид економічної діяльності _________ за КВЕД _____________

Місцезнаходження ___________________________

Телефон ____________________________________

Прізвище й ініціали керівника ______________________

Фінансовий план державного підприємства

на _____________рік

 

Одиниця виміру: тис.гривень

 

Показники Код рядка плановий рік, всього у тому числі по кварталах
I II III IV
I. Джерела формування і надходження коштів            
прибуток від звичайної діяльності до оподаткування          
нерозподілений прибуток минулих періодів          
амортизаційні відрахування          
довгострокові кредити банків          
інші довгострокові фінансові зобов'язання          
інші довгострокові зобов’язання          
короткострокові кредити банків          
суми авансів, отриманих від поставок продукції, виконання робіт (послуг)          
векселя видані          
товари, роботи, послуги, отримані на умовах відстрочення платежу          
цільове фінансування й цільові надходження, усього          
у тому числі:            
субсидії, асигнування з бюджету (розшифрувати види бюджетних асигнувань)          
засоби спеціальних цільових фондів (розшифрувати)          
інші джерела (розшифрувати)          
II. Приріст активів підприємства, капітальні інвестиції, усього          
у тому числі:            
капітальне будівництво          
придбання (виготовлення) основних засобів          

 

 

Продовж. табл. 4.2

придбання (виготовлення) інших необоротних активів          
отримання (створення) нематеріальних активів          
модернізація, модифікація (добудування, дообладнання реконструкція) основних засобів          
довгострокові фінансові інвестиції          
приріст оборотних активів підприємства          
поточні фінансові інвестиції          
інші витрати (розшифрувати)          
III. Повернення залучених коштів, усього          
у тому числі:            
довгострокові кредити банків          
інші довгострокові фінансові зобов'язання          
інші довгострокові зобов’язання          
короткострокові кредити банків          
повернення позик, кредитів й інших коштів, отриманих на поворотній основі з бюджету          
відшкодування витрат бюджету, пов'язаних з виконанням гарантійних зобов’язань          
IV. Витрати, пов'язані з внесенням обов'язкових платежів у бюджет і державні цільові фонди, сплата поточних податків і обов'язкових платежів в бюджет , усього          
у тому числі:            
податок на прибуток          
інші податки й обов’язкові платежі          
внески до державних цільових фондів, усього          
у тому числі:            
внески на загальнообов’язкове (державне) пенсійне страхування          
внески на страхування на випадок безробіття          
внески на страхування від нещасних випадків на виробництві          
погашення податкової заборгованості, що виникла на початок планового періоду, в тому числі реструктуризовані й відстрочені суми, що підлягають сплаті в плановому році          
інші обов'язкові платежі (розшифрувати)          
V. Покриття збитків минулих періодів          

Керівник підприємства ____________ _____________________

(підпис) (розшифрувати)

2 Платіжний календар. Це оперативний фінансовий план. Головна мета його складання - спрогнозувати фінансовий стан підприємства на певну дату, на відміну від балансу доходів і видатків, він складається на певний період.

Нижче приводиться зразкова форма платіжного календаря (таблиця 4.3).

Таблиця 4.3 – Форма платіжного календаря

Показники Декада
1-а 2-а 3-я
1 Початкове сальдо      
2 Надходження коштів      
3 Витрата коштів      
4 Сальдо за період (стор. 2 – стор. 3)      
5 Кінцеве сальдо (стор. 1+стор. 4)      
6 Мінімально припустиме сальдо      
7 Залишок коштів (стор. 5 – стор. 6)>0      
8 Нестача коштів (стор. 5 – стор. 6)<0      

 

При складанні платіжного календаря обов'язково враховуються: строки виплати заробітної плати, премій, внесення податків і здійснення інших платежів, розрахунків з постачальниками й споживачами, стан дебіторської й кредиторської заборгованостей тощо.

3 Бізнес-план. Це план реалізації певного проекту або угоди. Це не чисто фінансовий план. Але він містить розділи, у яких наводиться розрахунок показників, таких, як витрати, прибуток, рентабельність, строк окупності витрат.

4 Кошторис доходів і видатків. Цей вид фінансового плану складається установами невиробничої сфери, у першу чергу бюджетними організаціями.

Кошториси бувають таких видів:

1) індивідуальні (кошторис доходів і видатків) – це фінансові плани окремих бюджетних установ;

2) загальні кошториси складаються по однотипних бюджетних установах (школах, лікарнях);

3) кошториси на проведення централізованих заходів (змагань, конкурсів, олімпіад);

4) зведені кошториси – це зведені воєдино індивідуальні кошториси й кошториси на проведення централізованих заходів у розрізі окремого міністерства.

5 Основними видами фінансових планів на рівні держави є бюджети, що мають, як і інші види фінансових планів, дві основні структурні частини дохідну й видаткову.

6 Баланс фінансових ресурсів і витрат держави складається з метою визначення обсягів фінансових ресурсів, що створюються в країні, напрямків їх використання, збалансованості доходів і витрат держави.

Крім того, за допомогою даного виду фінансового плану перевіряється обґрунтованість розрахунків показників державного й місцевого бюджетів, платіжного балансу, балансу доходів і видатків населення. Відмінність балансу фінансових ресурсів і витрат держави від зведеного бюджету полягає в тому, що, крім централізованих фінансових ресурсів, які акумулюються у бюджетній системі й позабюджетних фондах, у ньому відображаються й децентралізовані фінансові ресурси, які зосереджують у суб'єктів господарювання й населення.


Читайте також:

  1. C. 3. Структурна побудова управління організаціями.
  2. ERP і управління можливостями бізнесу
  3. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  4. III. КОНТРОЛЬ і УПРАВЛІННЯ РЕКЛАМУВАННЯМ
  5. ISO9000. Як працює система управління якістю
  6. Oracle Управління преміальними
  7. А. Видання прав актів управління
  8. Автоматизація управління діяльністю готелю
  9. АВТОМАТИЗОВАНІ СИСТЕМИ ДИСПЕТЧЕРСЬКОГО УПРАВЛІННЯ
  10. Автоматизовані системи управління
  11. АВТОМАТИЗОВАНІ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ДОРОЖНІМ РУХОМ
  12. Автоматизовані станції управління насосними станціями водопостачання першого, другого і третього підйомів




Переглядів: 469

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Сутність фінансового механізму. | Фінансовий контроль

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.023 сек.