Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Визначення ТНК. Критерії траснаціовальності корпорації.

Транснаціональні корпорації (ТНК) є головним суб'єктом світо-господарських відносин і формою, що втілює в собі, як правило, всі види сучасного міжнародного бізнесу.

Для визначення ТНК важливими є як кількісні, так і якісні критерії. ТНК сьогодні - де в основному великі за обсягом виробництва та величиною доданої вартості, виключно ефективні з точки зору виробництва і прибутку фірми. Вони мають величезний економічний потенціал. За деякими дослідженнями, 500 найбільших промислових корпорацій зосереджують 80% ПЗІ і власності зарубіжних філій1. Частка ТНК у світовому промисловому виробництві становить приблизно 50%, близько 70% його вільних валютних та ліквідних коштів.

Ось деякі показники економічного потенціалу 25 найбільших ТНК2.

 

№ п/п Компанія/країна Продажі млн. дол. заруб-й дохід заруб-й прибуток
1. Дженерал Моторс (США) 102,813 19,3% Дефіцит
Екссон (СІЛА) 69.888 72.0 74.9
3. Ройал-Датч Шелл (Голландія- Великобр.) 64,843    
4. Форд (СІЛА) 62,716 31,8 25,1
5. ШМ (СІЛА) 51,250 50.5 66,5
6. Мобіл (США) 44,866 59,5 132,1
Бритіш Петролеум (Великобрит.) 39.856
8. Дженерал Електрик (СІЛА) 35,211 10,4 17,2
9. АТТ (США) 34,087
10. Ттксако (СПІА) 31,613 49,0 98,6
11. ІРІ (Італія) 31,562
12. Тойота (Японія) 31,553  
13. Даймлер Бенц (ФРН) 30,169
14. Дюпон де Немур (СІЛА) 27,148 37,0 36,0
15. Мацусіта Електрик (Японія) 26,460
16. Юшлевер (Голландія-Великобоатинія) 25,142    
17. Шеврон (США) 24,351 23,0 76,5
18. Фольксваген (ФРН) 24,317
19. Хітачі (Японія) 22,688
20. Крайслер (США) 22,514 9,3 16,3
21. Філіпс (Голландія) 22,471
22. Нестле (Швейцарія) 21,153
23. Філіпп Моріс (СІЛА) 20,681 22,1 9,5
24. Сіменс (ФРН) 20,304
25. Ніссан Мотор (Японія) 20,141

Масштаби діяльності цих ТНК порівнянні з потенціалом окремих суверенних держав. Так, річний оборот у 1987 р. американського концерну "Дженерал Моторс" становив 101,8 млрд. дол. в той час, як весь експорт Італії досягав в тому ж періоді 116 млрд. дол. Річний оборот "Дженерал Моторс** дорівнював вартості експорту трьох таких країн як Швейцарія (45 млрд. дол.), Швеція (44,4 млрд. дол.) та Австрія (27 млрд. дол.)» або приблизно половині вартості експорту окремо взятих США (252 млрд. дол.) та Японії (231 млрд. дол.). На долю "Дженерал Моторс" припадає майже 20% світового виробництва автомобілів.

Разом з тим слід відзначити, що гігантські розміри не є обов'язковими для ТНК. Часто ТНК бувають порівняно невеликими за масштабами операцій, але незвичайно гнучкими, виключно ефективними з точки зору виробництва і прибутку (особливо у сфері наукомісткої технології, обслуговування та ін.).

Головними критеріями транснаціональності фірми є три моменти: 1) система міжнародного виробництва, що грунтується на розпорошенні виробничих одиниць по багатьох країнах; 2) проникнення в передові галузі виробництва, швидкий розвиток яких передбачає наявність величезних капіталовкладень і залучення висококваліфікованих працівників; 3) поведінка фірми.

Транснаціональність капіталу і діяльності є основною рисою ТНК. Вирішальним у визначенні ТНК є не стільки те, з яких країн надходить капітал, скільки те, куди він прямує, де оперує, звідки здобуває прибутки. Більшість сучасних ТНК представляє один національний, а не багатонаціональний капітал.

За визначенням ООН, ТНК — це "підприємства, що є власниками, або такими, що контролюють виробництво товарів і послуг за межами країни, в котрій вони базуються"1.

Інакше кажучи, ТНК — це міжнародні концерни, тобто групи підприємств (дочірніх фірм) навколо іншого підприємства (материнської компанії), котра тримає акції цих підприємств. Для того, щоб бути спроможною контролювати дочірні підприємства, головному підприємству в багатьох західних країнах достатньо мати від 20% до 40% акцій. В США, де акції багатьох підприємств належать сотням і тисячам акціонерів, для ефективного контролю достатньо оволодіти 10-15% акцій. В рамках концернів часто дочірні підприємства є тримачами акцій інших дочірніх підприємств в інших країнах, економічним механізмом їх формування є ПЗІ. Саме тому колосальна фінансова і промислова могутність ТНК носить наднаціональний характер.

Характерною особливістю ТНК є: а) географічна диверсифікація виробництва на світовому рівні; б) диверсифікація діяльності та в) участь в міжнародній спеціалізації виробництва.

а) Деякі ТНК функціонують більш ніж в 100 країнах. Наприклад, фірма "Інтернешнл Бізнес Метттінз" (виробництво електронно-обчислювальної техніки та оргтехнічного устаткування) має філії більш ніж в 80 країнах, <Сіменс" — в 52, концерну "Дженерал Моторс" належить 209 заводів в США, 12 — в Канаді і 32 — в інших країнах. При цьому** обсяг виробництва закордонних філій ТНК перевищує обсяг експорту країн їх походження (за даними на 1991 p., майже в чотири рази для США і більш ніж у два рази для Великобританії та Швейцарії)2.

У багатьох ТНК досить висока питома вага зайнятих на підприємствах, розташованих за межами країн їх походження. Назвемо деяких лідерів:

"Нестле" (Швейцарія) — 96%, ГГТ (США) — 72%, "Юнілевер" (Великобританія-Нідерланди) — 70%, "Зінгер" (США) — 60%.

А ось дані дещо іншого характеру по деяких країнах:

· по Швейцарії — на 100 працюючих на підприємствах в країні припадає 79 робітників і службовців, зайнятих на швейцарських підприємствах за рубежем;

· по Швеції — відповідно 20 чоловік;

· по Фінляндії — 17;

· по ФРН — 12.

б) Могутні ТНК шляхом диверсифікації своєї діяльності стають конгломератами на зразок американської "Інтернешнл Телефон енд Телеграф". ІТТ, зберігаючи монополію в галузі засобів зв'язку, має підприємства фармацевтичної та харчової промисловості, підприємства сфери послуг (прокат автомобілів, готелі тощо). Іта лійський концерн "де БенедеттГ включає в себе компанію "Оліветті" (виробництво друкарських машинок, канцелярського обладнання, комп'ютерної техніки), підприємства в галузі харчової промисловості, міжнародний концерн в галузі виробництва деталей для автомобілів, видавництво, газети тощо.

в) ТНК є домінуючим чинником внутріфірмової міжнародної спеціалізації та кооперування виробництва, що визначає структу ру та географічний напрям світової торгівлі.

Внутріфірмова спеціалізація виражається у виробництві різних товарів різними філіями ТНК. Так, англійська філія "Дженерал Моторс" ("Воксхолл") спеціалізована на виробництві вантажників, західнонімецька ("Опель") — на виробництві легкових автомобілів. Подібним же чином голландський трест "Філіпс" сконцентрував виробництво прасок та міксерів в Нідерландах, радіаторів — в Шотландії, касетних магнітофонів — в Австрії. Спеціалізація торкається і виробництва складових елементів готової продукції. Наприклад, компанія "Форд" має три великих тракторних заводи, розташованих в Бельгії, Англії і США. Перший виготовляє всі види трансмісій, другий — всю гідравліку, а третій —- автоматичні коробки швидкостей.

Спеціалізація розповсюджується і на науково-технічні дослідження. Американська корпорація ІБМ, лабораторії якої розкидані по всьому світі, доручила кожній з них певний напрям розробок. ЕОМ 360/40 була винайдена у Франції, а виготовлена у Франції і США. При цьому її запам'ятовуючий пристрій був виготовлений в Шотландії, тверді логічні компоненти — в Парижі, а інша арматура — в Нідерландах, Швеції та Італії.

Спеціалізація і кооперування між підприємствами однієї і тієї ж ТНК, розташованими в різних країнах, призводить до розвитку внутрикорпоративного обміну, котрий нині досягає ]/3 міжнародного торгівельного обігу. Двосторонні поставки філій однієї лише фірми "форд" в Бельгії та ФРН досягають 1/6 всього обсягу бельгійської зовнішньої торгівлі. Проведене в 1996 р. англійським управлінням торгівлі обстеження показало, що 22% вартості британського експорту становили внутріфірмові операції, такі як поставки філії "Форда" в Англії іншій філії тієї ж фірми в Бельгії або філії "Імперіел Кемікл Індастріз" в Англії — її ж філії в ФРН. В обробній промисловості ТНК, як правило, створюють вузькоспеціалізовані підприємства, що виготовляють деталі та вузли в країнах, які розвиваються, або в НІК (де вартість робочої сили більш низька), а кінцеве складання здійснюють в промислово" розвинутих країнах. Внаслідок цього значна частина експорту продукції обробної промисловості країн, що розвиваються, являє собою внутріфірмову торгівлю ТНК.

Міжнародний поділ праці в формі спеціалізації та кооперування між підприємствами однієї і тієї ж корпорації, а також значна питома вага внутріфірмового товарообігу є якісними критеріями транснаціональності фірми.

Важливим якісним критерієм транснаціональності є поводження фірми, орієнтація і стратегія її менеджменту. Для ТНК визначальним вважається подвійна орієнтація їх діяльності. З одного боку, менеджмент фірми орієнтований на регіональний і глобальний ринок, на світові стандарти якості, витрат виробництва, ефективності і таке інше, на специфіку механізму функціонування цих ринків. З іншого боку, транснаціональна фірма здобуває за рубежем національне життєве середовище і повинна функціонувати згідно з її законами і правилами. ТНК повинні приймати оптимальні рішення як з точки зору стану світового ринку, так і з точки зору одного або більше національних ринків, на котрих вони здійснюють свою діяльність, в залежності від того значення, яке для даної корпорації має той чи інший вид ринка. В цілому частка зарубіжних продажів велетенських промислових корпорацій світу в загальному обсягу продажів досягає 1/4. Однак вона коливається в залежності від галузі (наприклад, для нафтових компаній вона становить понад половину) і від конкретної країни. Для багатьох компаній європейського походження внутрішні продажі становлять менше 10% загальних продажів. В таких умовах наукові методи управління повинні застосовуватись не лише на внутріфірмовому, але й на регіональному та світовому рівнях.

Як тільки фірма стає транснаціональною, вона зразу ж поширює прогнозування і стратегічне планування на міжнародний, а потім і на світовий рівень.

І, нарешті, характерною рисою ТНК е особливий підхід до відносин зі своїми клієнтами і конкурентами. Вважається, що ТНК повинні проводити пристосовницьку політику. Ця політика має такі риси: 1) одвертість в діяльності корпорації з акцентом на те, яким чином ця діяльність сприяє соціальним та економічним змінам; 2) готовність використати величезну міць корпорації в гідному напрямку (наприклад, технологічний трансферт і адаптація технології до місцевих умов); 3) чесність, котра дуже часто означає, що продавець повинен не лише уникати шахрайства, але навіть не допустити можливості його виникнення; 4) ясність, тому що вона допомагає пом'якшити ворожість, якщо використати спільну мову з тими, хто негативно налаштований проти корпорації.

ТНК формує новий принцип взаємовідносин з партнерами.

Принцип "конкуренція зі всіма, а співробітництво з обраними" замінено іншим — "конкуренція з обраними, а співробітництво з рештою. Цей принцип реалізується у створенні так званих виробничо-комерційних агломерацій (ВКА). ВКА — це тимчасові, відносно усталені об'єднання, з спільною виробничою базою, технологічною та науково-технічною єдністю. (Наприклад, в автомобільній, авіаційній та космічній промисловості).

Ось деякі дані про науково-виробничу кооперацію провідних західних фірм.

 

"Сіменс" - "Інтел" (ФРН) - (США) Розробка та виробництво мікропроцесорів
"Сіменс"—"Тошіба" (Японія) Створення компонентів напівзамінних типів
Тошіба" -"ЛСІЛОДЖІК" (США) Створення нового, покоління електронних компонентів
Тошіба" — "Моторола^США) Розробка прецизійної технології
Тошіба" — "Камінз Енджш"(США) Розробка дизельного двигуна з тонкої кераміки
Дженерал Електрик" — '4Філіпс' (Великобританія) (Голландія) Биробництво ектронних приладів для медицини
"Еріксон" — "Матра" (Швеиія) (Франція) Виробництво телекомунікаційної техніки
«СГС" - 'Томпсон" (Італія) (Франція) Виробництво електронних компонентів
"Фудзітсу" — "Вектор Дженерал" (Японія) США) Розробка підсистем побудови графіків
"Міцубісі Хеві" — '"Вестінгауз" (Японія) (СІЛА) Розробка ядерних реакторів
"Міцубісі" — "Боінг" (Японія) (США) Розробка авіалайнера на 150 місць

Читайте також:

  1. A) Оцінка захисних споруд за ємністю – визначення коефіцієнта Квм.
  2. CMM. Визначення моделі зрілості.
  3. I визначення впливу окремих факторів
  4. II. Визначення мети запровадження конкретної ВЕЗ з ураху­ванням її виду.
  5. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  6. III. КРИТЕРІЇ ДОПУСКУ ДО СКЛАДАННЯ ПІДСУМКОВОГО МОДУЛЬНОГО КОНТРОЛЮ (ЕКЗАМЕНУ).
  7. Ocнoвнi визначення здоров'я
  8. S Визначення оптимального темпу роботи з урахуванням динаміки наростання втоми.
  9. V. ЗАХИСТ КУРСОВОЇ РОБОТИ ТА КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ
  10. V. КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИ
  11. VI. СИСТЕМА ТА КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ
  12. VІ. ЯКІСНІ КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИ




Переглядів: 1738

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Чинники внутрішнього середовища ТНК: цілі, технологія, люди, структура

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.