Попит – представлена на ринку платоспроможна потреба у товарах і послугах. Ринковий попит залежить від кількох чинників, зокрема - від ціни даного товару, цін на інші товари, грошових доходів покупців та їхніх смаків, накопиченого багатства, від географічного середовища, кліматичних умов, смаків, релігійних вірувань. Зміна цих чинників зумовлює зміну обсягу попиту (кількості товару, яку покупці готові купити). Залежність обсягу попиту від названих факторів називається функцією попиту.
Якщо усі чинники попиту, окрім ціни даного товару, залишаються незмінними, тоді кожному рівню ціни буде відповідати певний обсяг попиту. Така залежність називається функцією попиту від ціни,що можна виразити наступним рівнянням:
QD = f (P)
де QD- обсяг попиту, P-рівень ціни.
Характер даної залежності формується законом попиту:обсяг попиту знаходиться у оберненій залежності від рівня ціни при сталості усіх інших його чинників, тобто чим вища ціна товару, тим менший на нього попит, а чим нижча ціна, тим попит більший. Уперше математичний закон попиту був сформульований А.Курно в 1838 р. Графічне зображення даної функції називається кривою попиту (на графіку крива D), яка відбиває дію закону попиту. Крива попиту виражає зв'язок між ціною продукту Рі кількістю попиту на нього Q.При побудові кривої по вертикальній осі відкладається ціна товару, по горизонтальній - величина попиту.
Рис. 8.1. Крива ринкового попиту
Графічно зміна обсягу попиту виражається у русі точки по кривій попиту вгору чи вниз (показано стрілками). Нахил кривої від’ємний, характеризує зворотний зв'язок.
Найважливішим чинником, що визначає обсяг попиту, є ціна. Але існують і нецінові чинники, що впливають на нього.