Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Еластичність попиту і пропозиції за ціною

Поняття еластичності попиту ввів А. Маршалл. У певний момент часу ціна товару дорівнює Р, а обсяг сукупного попиту на нього - Q. Зміна ціни (чи інших чинників) впливає на зміну обсягу попиту неоднозначно, що назвали еластичністю попиту.Цінова еластичність попиту може бути більшою чи меншою в залежності від того, як на попит впливає ціна, що визначають, через коефіцієнт еластичності попиту (ЕDP).

ЕDP = DQ / DP

деЕDP- цінова еластичність попиту,

DQ- зміна обсягу попиту (%),

DP -зміна рівня ціни (%).

 
 

На рис.1 показано, що форма кривої попиту може бути різною в залежності від його еластичності.

 

 

Рис. 8.5. Види еластичності попиту

 

Якщо обсяг попиту змінюється у більшій мірі, ніж зміна ціни, такий попит є еластичним (ЕD1P > 1), а якщо навпаки – є нееластичним (ЕD3P < 1). Якщо ЕD2P= 1, то попит на цей товар характеризується нейтральною, або одиничною, еластичністю. Відповідно до цього розрізняють товари еластичні, нееластичні, з одиничною еластичністю. Якщо зміна ціни не впливає на зміну обсягу попиту, має місце цілком (абсолютно) нееластичний попит (ЕD5P = 0).Якщо нескінченно мала зміна ціни призводить до нескінченного зростання обсягу попиту, існує повністю (абсолютно) еластичний попит(ЕD4P ® ¥).

Коефіцієнт ЕDPзавжди є від'ємним (із знаком «-»), адже ціна й обсяг попиту змінюються у протилежних напрямах (обернена за­лежність), але в економічній теорії знак «-» просто не береться до уваги (тут знак не має особливого значення).

Ступінь реакції пропозиції на коливання ціни вимірюється ціно­вою еластичністю пропозиції, коефіцієнт якої визначається так:

ESP = DQ / DP,

де ESP - коефіцієнт цінової еластичності пропозиції,

DQ - зміна обсягу пропозиції,

DP- зміна рівня ціни (у %).

Оскільки зміна обсягу пропонованого товару і цін відбувається в одному напрямі, еластичність пропозиції завжди позитивна.

На рисунку 8.6. відображено п'ять варіантів цінової еластичності пропозиції.

 
 

Рис. 8.6. Види еластичності пропозиції

 

Із факторів, що впливають на еластичність пропозиції товару, най­важливішим є тривалість часу, або ринковий період, який є у розпо­рядженні виробників, щоб відреагувати зміною обсягу виробництва на зміну рівня ціни. Чим більший ринковий період, тим більшою буде еластичність пропозиції. Розрізняють три ринкових періоди: найкоротший (усі виробничі фактори сталі, їх обсяг незмінний), короткотривалий (окремі фактори стають змінними) і довготривалий (усі фактори стають змінними). Ця періодизація була запропонована А. Маршаллом для аналізу пропозиції.

В межах найкоротшого ринкового періоду виробникові не вистачає часу, щоб відреагувати на зміну ціни зміною пропозиції, тому пропозиція залишається цілком (абсолютно) нееластичною (S1).

Протягом короткострокового періоду виробники частково змінюють обсяг виробництва за рахунок зміни обсягу частини ресурсів, і пропозиція стає еластичною (S4).

Цілком (абсолютно) ела­стичною (S5) пропозиція стає у довгостроковому періоді, у якому всі ресурси стають змінними і виробник встигає зреагувати на будь-яку зміну ціни.


Читайте також:

  1. Альтернативні уявлення щодо макроекономічного регулювання: теорії раціональних сподівань та економіка пропозиції. Крива Лафера.
  2. Аналіз вимог та динаміки попиту на міжнародному та внутрішньому ринку туристичних послуг (за видами туризму, за категоріями туристів, цілей та об’єктів відвідування)
  3. Аналіз обсягу пропозиції і реалізації послуг туристського підприємства
  4. Аналіз попиту
  5. Аналіз попиту
  6. Бухгалтерський облік викупу векселя за ціною нижче за номінальну вартість
  7. Вдавані виключення із закону попиту
  8. Взаємодія попиту і пропозиції
  9. Взаємодія попиту і пропозиції в умовах досконалої конкуренції.
  10. Взаємодія попиту і пропозиції та ринкова рівновага.
  11. Взаємодія попиту і пропозиції.
  12. Взаємодія попиту і пропозиції. Ринкова рівновага.




Переглядів: 763

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Нецінові чинники ринкового попиту | Коментар до питань, які винесені на самостійне опрацювання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.