МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Поняття і види міжнародного правонаступництваПід міжнародним правонаступництво м розуміють перехід прав і обов'язків від одного суб'єкта міжнародного права (правопо-передника) до іншого (правонаступника) внаслідок виникнення або припинення існування держави або зміни її території. Таким чином, у правонаступництві беруть участь дві сторони, що становлять суб'єктний склад цього процесу: держава-правопопередник, яка була замінена іншою державою в процесі правонаступництва держав; держава-правонаступник, яка замінила іншу державу за підсумками процесу правонаступництва держав. Правонаступництво держав не повинне порушувати права третіх держав, які мають із ними договірні відносини. Правонаступництво вважається одним із найдавніших інститутів міжнародного права. Гуго Гроцій у своєму трактаті «Про право війни і миру» (1625) ввів поняття повного правонаступництва. Емерік де Ваттель у книзі «Право народів» (1765) відзначав, що держава-правонаступниця зобов'язана виплачувати борги іншим державам. Правонаступництво виникає: — при розпаді федерації; — при інших територіальних змінах (розпаді держави на дві і більше держави, злитті держав або входженні території однієї держави до складу іншої); — при соціальних революціях;
— при розпаді колоніальної системи. Об'єктами правонаступництва можуть бути: — територія; — договори; — державна власність; — державні архіви; — державні борги; — членство в міжнародних організаціях. Існують такі види правонаступництва:
— повне, універсальне — коли до правонаступника переходять усі права та обов'язки правопопередника (наприклад, Україна є повним правонаступником УРСР); — неповне, часткове — коли до правонаступника переходить частина прав і обов'язків або тільки права чи обов'язки (наприклад, Україна є частковим правонаступником СРСР з питань ядерної зброї); — відсутність правонаступництва (tabula rasa — лат. чиста дошка) — коли новий суб'єкт міжнародного права відмовляється від усіх прав і обов' язків правопопередника, у тому числі не зв'язує себе його зобов'язаннями з міжнародних договорів (після поділу англійським урядом у 1947 року Індії на 2 домініони — Індійський Союз і Пакистан, Індія оголосила про прийняття на себе всіх боргів, що належать території Пакистану, хоча застерегла можливість подальших регресних вимог до Пакистану). Зважаючи на те, що основними суб'єктами міжнародного права є держави, у міжнародному праві мова йде насамперед про їхнє правонаступництво. Довгі роки міжнародно-правові норми інституту правонаступництва складалися з норм звичаєвого права, що пояснювалося явним небажанням держав зв'язувати себе чіткими й однозначними договірними нормами з питань правонаступництва. Більшість держав світового співтовариства діють у такий спосіб і зараз. Разом з тим, більшість питань правонаступництва держав урегульовані у двох універсальних договорах, прийнятих під егідою ООН: Віденській конвенції про правонаступництво держав стосовно договорів від 23 серпня 1978 року (далі — Віденська конвенція 1978 року; Україна приєдналася до цієї конвенції 17 вересня 1992 року) і Віденській конвенції про правонаступництво держав стосовно державної власності, державних архівів і державних боргів від 8 квітня 1983 року (далі — Віденська конвенція 1983 року; Україна приєдналася до даної конвенції 17 листопада 1992 року). Однак слід зазначити, що обидві ці конвенції були задумані як засоби «забезпечення більш надійної правової основи міжнародних відносин», не одержавши до початку 1993 року мінімально необхідного для набрання чинності числа ратифікацій (15), не стали діючими. Тому, до того моменту, поки вони не набрали чинності, їх норми застосовуються як міжнародний звичай. Однак ці міжнародно-правові акти мають певне значення для вирішення питань правонаступництва держав, тому що містять ряд положень, які відображають загальноприйняту практику. Вони, зокрема, виходять зі сформованого принципу, у силу якого питання правонаступництва можуть вирішуватися за згодою між зацікавленими державами, а положення відповідної конвенції можуть застосовуватися тільки у випадку відсутності такої угоди. У конвенціях також закріплюється, що не передбачені ними питання правонаступництва, як і раніше, регулюються нормами й принципами загального міжнародного права. Інший істотний момент, що знайшов своє відбиття в конвенціях, міститься в тому, що сформульовані в них правила застосовуються тільки до правонаступництва, що здійснюється відповідно до принципів міжнародного права, які закріплено в Статуті ООН. Інакше кажучи, не може бути мови про правонаступництво, коли на ведення міжнародних справ якої-небудь території претендує держава, що вчинила відносно цієї території акт агресії, анексії або окупації. 7,2. Правонаступництво держав стосовно міжнародних договорів Віденська конвенція 1978 року регулює правонаступництво тільки стосовно договорів, укладених у письмовій формі, і тільки лише між державами. Відносно усних договорів і договорів між державами та іншими суб'єктами міжнародного права діють звичаєві норми, Конвенція закріплює такі правила правонаступництва стосовно договорів: 1. У разі створення в результаті деколонізації нової незалежної держави діє принцип tabula rasa («чистої дошки»): нова держава не пов'язана з договорами, укладеними колишніми державами-метрополіями. Нова незалежна держава не зобов'язана зберігати який-небудь договір або ставати його учасником тільки тому, що в момент правонаступництва цей договір був чинним щодо території — об'єкта правонаступництва; Нова держава може стати учасницею будь-якого багатостороннього договору, що мав чинність на території правонаступництва, шляхом повідомлення про правонаступництво. Якщо до моменту правонаступництва держава-попередниця підписала договір з умовою ратифікації, прийняття або затвердження, правонаступник може стати учасником договору, ратифікувавши, прийнявши або затвердивши його (крім випадків несумісності участі правонаступника з об'єктами і цілями договору). 2. Якщо частина території держави стає частиною території іншої держави, то стосовно цієї території: — договори держави-попередниці втрачають чинність; — договори держави-правонаступниці набувають чинності, крім випадків, коли застосування цих договорів було б несумісним із їхніми об'єктами і цілями. Двосторонній договір, що має чинність стосовно території — об'єкта правонаступництва, вважається чинним і для держави-правонаступниці, якщо нова держава домовилася про це з контрагентом або це випливає з її поводження. 3. При об'єднанні двох або декількох держав права і зобов'язання за їх договорами переходять до правонаступника, якщо сторони не встановили інше і якщо це не суперечить об'єктам і цілям договору. 4. При відділенні частини території і приєднанні її до іншої правонаступника. Про правонаступництво договорів робляться письмові повідомлення депозитарію договору і/або його учасникам. Читайте також:
|
||||||||
|