Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Аналіз словосполучення

1. Записати словосполучення, проаналізувати його у формально-граматичному (із вказівкою типу синтаксичного зв’язку) і функціональному аспектах, подати структурну схему словосполучення.

Весняним ранком – елементарне (=просте), атрибутивне/з атрибутивною семантикою, за характером синтаксичного зв’язку підрядне; головне слово ранком (непредикатне, іменник, репрезентований грамемою О.в., одн.), залежне – весняним (предикатне (периферійне), морфологічний транспозит – ад’єктивація). Структурна схема: [ ≈ ⌂]. Тип синтаксичного зв’язку – повне узгодження. Тип словосполучення за морфологічним вираженням головного слова – іменникове.

Гарні польові квіти – неелементарне (=складне=ускладнене); складається з елементарного словосполучення польові квіти (1) та поширювача гарні (2). Елементарне словосполучення польові квіти є атрибутивним/з атрибутивною семантикою, за характером синтаксичного зв’язку є підрядним; головне слово квіти (непредикатне, іменник, репрезентований грамемою Н.в. множини), залежне – польові(предикатне (периферійне), морфологічний транспозит – ад’єктивація); слово-поширювач гарні – предикатне (периферійне), прикметник; є атрибутивним щодо елементарного словосполучення. Структурна схема елементарного словосполучення : [≈ ⌂]. Тип синтаксичного зв’язку – неповне узгодження. Тип словосполучення за морфологічним вираженням головного слова – іменникове. Структурна схема неелементарного словосполучення: [≈] + [≈ ⌂]. Тип синтаксичного зв’язку між елементарним словосполученням і словом-поширювачем – неповне узгодження.

Достойний кращої долі – неелементарне (=складне=ускладнене); складається з головного слова достойний (1) і залежного словосполучення кращої долі (2). Головне слово (морфологічна характеристика) – прикметник, репрезентований грамемою називного відмінка одн., предикатне (периферійне) в синтаксичній позиції цетрального (дієслівного) предиката (потенційно) ; словосполучення кращої долі – елементарне, з атрибутивною семантикою, за характером синтаксичного зв’язку є підрядним; головне слово долі (непредикатне, іменник, репрезентований грамемою родового відмінка однини), залежне – кращої (предикатне (периферійне), прикметник, категорія ступенів порівняння представлена грамемою вищого ступеня). Структурна схема елементарного словосполучення: [≈ ⌂]. Тип синтаксичного зв’язку – повне узгодження. Тип словосполучення за морфологічним вираженням головного слова – іменникове. Структурна схема неелементарного словосполучення: [=] + [≈ ⌂]. Тип синтаксичного зв’язку між головним словом та елементарним словосполученням – сильне керування, семантико-синтаксичні відношення – об’єктні. Отже, неелементарне словосполучення достойний кращої долі репрезентує два типи семантико-синтаксичних відношень – атрибутивно-об’єктні.

Не лише діти, але й онуки (пам’ятають про це) – елементарне словосполучення з однофункціональними компонентами, що пов’язані зіставно-протиставними сполучниками (не лише…, але й) і передають градаційні семантико-синтаксичні відношення. Структурна схема елементарного словосполучення: [не лише ⌂, але й ⌂]. Морфологічна характеристика повнозначних слів: діти – непредикатне, іменник, репрезентований грамемою наз. відмінка множ.; онуки – непредикатне, іменник, репрезентований грамемою наз. відмінка множини.

 

Валентнісна схема аналізу

Кипить – це предикат процесу, може сполучатися з однією іменниковою синтаксемою, суб’єктною, тобто є одновалентним (Вода кипить бурхливо).

(Обставинні слова є сирконстантами)

Любить – це предикат стану, може сполучатися із суб’єктною та об’єктною синтаксемою, тобто є двовалентним (Батько любить сина).

Схожа – це предикат якості, може сполучатися із суб’єктною та об’єктною синтаксемою, тобто є двовалентним (Дочка схожа на матір).

Відвіз – це акціонально-локативний предикат (зі значенням дії і локативності), може сполучатися із суб’єктною, об’єктною, локативною, інструментальною синтаксемою, тобто є шестивалентним (Батько відвіз вантаж дочці автобусом з Чернівців до Львова).

Багато – предикат кількості, може сполучатися із суб’єктною синтаксемою, одновалентний (Дітей багато).

Ходить – це предикат дії, може сполучатися із суб’єктною та об’єктною й локативною синтаксемою, тобто є тривалентним (Місяць ходить по небу півколом).

Подарував – це предикат дії, може сполучатися із суб’єктною, об’єктною й локативною синтаксемами, тобто є тривалентним (Письменник подарував учням книгу).

 

 


Читайте також:

  1. ABC-XYZ аналіз
  2. II. Багатофакторний дискримінантний аналіз.
  3. SWOT-аналіз у туризмі
  4. SWOT-аналіз.
  5. Tема 4. Фації та формації в історико-геологічному аналізі
  6. V. Нюховий аналізатор
  7. АВС (XYZ)-аналіз
  8. Автомати­зовані інформаційні систе­ми для техніч­ного аналізу товар­них, фондових та валют­них ринків.
  9. Алгоритм однофакторного дисперсійного аналізу за Фішером. Приклад
  10. Альтернативна вартість та її використання у проектному аналізі
  11. Аналіз активів банку
  12. Аналіз альтернативних рішень




Переглядів: 5823

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема: Семантико-синтаксична структура складного речення і її взаємозв’язок з формально-синтаксичною структурою. | Приклади аналізу речення

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.