Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Аналіз словосполучення

1. Записати словосполучення, проаналізувати його у формально-граматичному (із вказівкою типу синтаксичного зв’язку) і функціональному аспектах, подати структурну схему словосполучення.

Весняним ранком – елементарне (=просте), атрибутивне/з атрибутивною семантикою, за характером синтаксичного зв’язку підрядне; головне слово ранком (непредикатне, іменник, репрезентований грамемою О.в., одн.), залежне – весняним (предикатне (периферійне), морфологічний транспозит – ад’єктивація). Структурна схема: [ ≈ ⌂]. Тип синтаксичного зв’язку – повне узгодження. Тип словосполучення за морфологічним вираженням головного слова – іменникове.

Гарні польові квіти – неелементарне (=складне=ускладнене); складається з елементарного словосполучення польові квіти (1) та поширювача гарні (2). Елементарне словосполучення польові квіти є атрибутивним/з атрибутивною семантикою, за характером синтаксичного зв’язку є підрядним; головне слово квіти (непредикатне, іменник, репрезентований грамемою Н.в. множини), залежне – польові(предикатне (периферійне), морфологічний транспозит – ад’єктивація); слово-поширювач гарні – предикатне (периферійне), прикметник; є атрибутивним щодо елементарного словосполучення. Структурна схема елементарного словосполучення : [≈ ⌂]. Тип синтаксичного зв’язку – неповне узгодження. Тип словосполучення за морфологічним вираженням головного слова – іменникове. Структурна схема неелементарного словосполучення: [≈] + [≈ ⌂]. Тип синтаксичного зв’язку між елементарним словосполученням і словом-поширювачем – неповне узгодження.

Достойний кращої долі – неелементарне (=складне=ускладнене); складається з головного слова достойний (1) і залежного словосполучення кращої долі (2). Головне слово (морфологічна характеристика) – прикметник, репрезентований грамемою називного відмінка одн., предикатне (периферійне) в синтаксичній позиції цетрального (дієслівного) предиката (потенційно) ; словосполучення кращої долі – елементарне, з атрибутивною семантикою, за характером синтаксичного зв’язку є підрядним; головне слово долі (непредикатне, іменник, репрезентований грамемою родового відмінка однини), залежне – кращої (предикатне (периферійне), прикметник, категорія ступенів порівняння представлена грамемою вищого ступеня). Структурна схема елементарного словосполучення: [≈ ⌂]. Тип синтаксичного зв’язку – повне узгодження. Тип словосполучення за морфологічним вираженням головного слова – іменникове. Структурна схема неелементарного словосполучення: [=] + [≈ ⌂]. Тип синтаксичного зв’язку між головним словом та елементарним словосполученням – сильне керування, семантико-синтаксичні відношення – об’єктні. Отже, неелементарне словосполучення достойний кращої долі репрезентує два типи семантико-синтаксичних відношень – атрибутивно-об’єктні.

Не лише діти, але й онуки (пам’ятають про це) – елементарне словосполучення з однофункціональними компонентами, що пов’язані зіставно-протиставними сполучниками (не лише…, але й) і передають градаційні семантико-синтаксичні відношення. Структурна схема елементарного словосполучення: [не лише ⌂, але й ⌂]. Морфологічна характеристика повнозначних слів: діти – непредикатне, іменник, репрезентований грамемою наз. відмінка множ.; онуки – непредикатне, іменник, репрезентований грамемою наз. відмінка множини.

 

Валентнісна схема аналізу

Кипить – це предикат процесу, може сполучатися з однією іменниковою синтаксемою, суб’єктною, тобто є одновалентним (Вода кипить бурхливо).

(Обставинні слова є сирконстантами)

Любить – це предикат стану, може сполучатися із суб’єктною та об’єктною синтаксемою, тобто є двовалентним (Батько любить сина).

Схожа – це предикат якості, може сполучатися із суб’єктною та об’єктною синтаксемою, тобто є двовалентним (Дочка схожа на матір).

Відвіз – це акціонально-локативний предикат (зі значенням дії і локативності), може сполучатися із суб’єктною, об’єктною, локативною, інструментальною синтаксемою, тобто є шестивалентним (Батько відвіз вантаж дочці автобусом з Чернівців до Львова).

Багато – предикат кількості, може сполучатися із суб’єктною синтаксемою, одновалентний (Дітей багато).

Ходить – це предикат дії, може сполучатися із суб’єктною та об’єктною й локативною синтаксемою, тобто є тривалентним (Місяць ходить по небу півколом).

Подарував – це предикат дії, може сполучатися із суб’єктною, об’єктною й локативною синтаксемами, тобто є тривалентним (Письменник подарував учням книгу).

 

 


Читайте також:

  1. ABC-XYZ аналіз
  2. II. Багатофакторний дискримінантний аналіз.
  3. SWOT-аналіз у туризмі
  4. SWOT-аналіз.
  5. Tема 4. Фації та формації в історико-геологічному аналізі
  6. V. Нюховий аналізатор
  7. АВС (XYZ)-аналіз
  8. Автомати­зовані інформаційні систе­ми для техніч­ного аналізу товар­них, фондових та валют­них ринків.
  9. Алгоритм однофакторного дисперсійного аналізу за Фішером. Приклад
  10. Альтернативна вартість та її використання у проектному аналізі
  11. Аналіз активів банку
  12. Аналіз альтернативних рішень




Переглядів: 5704

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема: Семантико-синтаксична структура складного речення і її взаємозв’язок з формально-синтаксичною структурою. | Приклади аналізу речення

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.