Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ПЕРЕДМОВА

Є.П. Желібо, Н.М. Заверуха, В.В. Зацарний

 

БЕЗПЕКА

ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ

 

За редакцією

доктора хімічних наук, професора Є.П. Желібо,

доктора соціологічних наук, професора В.М.Пічі

НАВЧАЛЬНИЙ ПОСІБНИК

Для студентів вищих закладів освіти України

I-IV рівнів акредитації

Написано згідно з програмою нормативної дисципліни «Безпека життєдіяльності» Реко­мендовано Міністерством освіти і науки України

 

 

Київ «Каравела» 2001 Львів «Новий Світ-2000»

 

ПЕРЕДМОВА

Останні роки XX століття увійшли в історію нашої країни низкою катастроф техногенного та природного походження, зростанням числа соціальних небезпек, пов'язаних з економічними негараздами.

Вихід з цього становища полягав у реалізації комплексу заходів, спря­мованих на мобілізацію державних структур, громадськості на те, щоб створити матеріальні засади, підготувати відповідні людські ресурси і, найголовніше, змінити спосіб мислення та поведінки людей.

Серед заходів, започаткованих в галузі освіти було введення в дію Програми підготовки студентів вищих закладів освіти з дисципліни «Без­пека життєдіяльності» (спільний наказ Міністра освіти України та Началь­ника штабу — Заступника началь­ника цивільної оборони України від 20.06.95 р. № 182/200 «Про викладання дисцип­лін «Безпека життєдіяльності» та Цивільна оборона»). Ця програма неодноразово піддавалась критиці, оскільки в ній було зроблено акцент, головним чином, на пи­тання безпеки людини у виробничих умовах і надзвичайних ситуаціях, дублюва­лися розділи дисципліни «Охорона праці», водночас питома вага питань, зокре­ма тео­ретичні аспекти безпеки життєдіяльності, роль людського фактору в її забезпеченні була надзвичайно мала.

Вивчення дисципліни «Безпека життєдіяльності» у всіх вищих закладах освіти України спонукало до виходу у світ великої кількості навчальних посібників. Серед них слід відмітити посібники, написані І.М.Миценко, М.В. Захарченко зі співавторами, І.П. Пістуном, В.НЛа-піиим, Н.М. Заверухою, ЯЛ. Бедрієм, B.C. Джигереєм зі співавторами і а ряд інших. Але недоліки програми, коли автори пра­гнули дотримува­тись її, не дозволяли їм створити повноцінний посібник. Проте вони зробили великий внесок у розвиток безпеки життєдіяльності як норма­тивної дисципліни.

Відповідного наказу Міністра освіти України № 420 від 2 грудня 1998 р. «Про вдосконалення навчання з охорони праці й безпеки життєдіяльності у вищих закладах освіти» у 1999 році була видана Програма з дисципліни «Безпека жит­тєдіяльності» для вищих закладів освіти, затверджена першим заступником Мініс­тра освіти України від 04.12.98 р. Згідно нової програми метою вивчення дисцип­ліни є забезпечити відповідні сучасним вимогам знання студентів про за­гальні закономірності виникнення і розвитку небезпек, надзви­чайних ситуацій, їх властивості, можливий вплив на життя і здоров'я людини та сформувати не­обхідні в майбутній практичній діяльності спеціаліста уміння і навички для їх запобігання і лікві­дації, захисту людей та навколишнього середовища.

Вивчення дисципліни «Безпека життєдіяльності» повинно базуватися на засадах інтеграції теоретичних і практичних знань, отриманих сту­дентами в загальноосвіт­ніх навчальних закладах (природознавство, фізи­ка Хімія, біологія, цивільна обо­рона у складі допризовної підготовки, фізична культура, трудове навчання тощо), одержаних при вивченні за­гальноосвітніх дисциплін та набутому життєвому до­свіді.

Автори в цьому навчальному посібнику намагалися врахувати як позитивний до­свід викладання даної дисципліни, так і певні недоліки і прорахунки, що містяться в деяких попередніх, а також створити такий посібник, який би в повній мірі від­повідав новій навчальній програмі. Посібник доповнено списком, що містить понад 260 основних термінів і понять з безпеки життєдіяльності.

Весь матеріал, що вміщено у посібнику, викладено таким чином, щоб він був доступним для розуміння студентам І—II курсів навчання вищих закладів освіти України незалежно від профілю закладу та спря­мованості навчання.

Навчальний посібник написали:

—докт. хім. наук Є.П.Желібо (Академія державної податкової служби
України) — передмова, розділи 2, 3;

—канд. біол. наук Н.М.Заверуха — розділи 4, 6 (Київський комерційний ко­ледж);

—канд. техн. наук, доц. В.В.Зацарний (Національний технічний
університет України «Київський політехнічний інститут») — передмова,
вступ, розділи 1 та 5; параграфи 1.3.1, 1.3.2 написані спільно з канд.
техн. наук Л.О.Мітюк.

Автори будуть вдячні за всі зауваження та побажання щодо покра­щання навча­льного посібника, які можна надсилати за адресою: Ви­давництво «Каравела», а/с В 474, м. Київ-1, 01001, Україна.

 

ВСТУП

Проблема захисту людини від небезпек постала водночас з появою на Землі людства. Протягом усієї історії цивілізації кожна окрема людина загалом дбала про власну безпеку та безпеку своїх близьких, так і .їмо як і людству доводилося дбати про безпеку свого існування.

Первісна людина була тісно пов'язана з природою. Наші предки не Просто поклонялися рослинам, звірям, птахам, сонцю, вітру, воді тощо, а використовували свої знання про них для життя в єдності з приро­дою, оскільки саме природні небезпеки становили головну загрозу.

Другою групою небезпек, які почали становити загрозу людині з Часуіснування її на нашій планеті, були дії інших людей. Війни, збройні конфлікти, вбивства, викрадення, погрози, терористичні акти та інші п і и насильства супроводжували і, на жаль, продовжують супроводжувати розвиток суспільства.

Третьою на землі з'явилась група небезпек, що походять від об'єктів, створених людьми, так званих антропогенних чинників. Ці небезпеки пов’язані з прагненням людини глибше пізнати себе і навколишній світ, створювати матеріальні блага і, як не парадоксально, з пошуком більшої безпеки.

Протягом усієї своєї історії людство прагне зробити життя зручним, v людському прагненні до пізнання дуже часто засоби витісняють мсту, людина стає додатком до створеного нею, а її ж творіння станов­иш, загрозу для неї самої.

Можна навести багато прикладів, які, здавалося, свідчать про те, що завдяки набутим знанням з розвитком цивілізації рівень безпеки людей зростає. Людство подолало епідемії тифу, холери, віспи, чуми, їм поліомієліту. Середня тривалість життя у розвинених країнах світу вже наближається до 80 років і продовжує зростати. Цих результатів досягнуто завдяки розвитку медицини, що сягає своїми коренями часів Гіппократа (460—370 pp. до Р.Х.), який здійснив реформу античної медицини, та Арістотеля (384—322 pp. до Р.Х.), який вже в ті далекі часи вивчав умови праці.

Однією з найнебезпечніших галузей людської діяльності була і, на жаль, залишається в багатьох країнах, у тому числі в Україні, гірнича і права. Останнє свідчення цьому — загибель 80 гірників на шахті и Краснодоні на початку березня 2000 р. Тому вже з часів середньовіччя учені досліджували небезпеки, пов'язані з гірничодобувною справою. Георгій Агрікола (1494—1555 pp.) 1545 p. першим зробив запис про випадок виділення та вибуху рудникового газу. Відомому лікарю епохи Відрод­ження Парацельсу (1493—1544), який теж вивчав небезпеки, пов'язані з гірничою справою, належать слова: «Все є отрута і все є ліки. Лише певна доза робить речовину отрутою чи ліками». Цей вираз можна вважа­ти основою принципу нормування шкідливих речовин, який використо­вується дотепер.

Значний внесок у справу розвитку безпеки праці зробив М.В. Ломоносов (1711—1764). У 1763 р. він видав трактат з основ металургії та рудних справ, у якому розглянув різні питання гігієни та безпеки праці гірників, організації їх праці та відпочинку, укріплення ґрунтів, відве­дення рудникових вод, небезпечних концентрацій газу та пилу, раціо­нальності одягу.

У 1847 р. А.М.Нікітін видав книгу «Хвороби робітників із зазначен­ням попереджувальних заходів», де описав заходи, що мають поперед­жувати професійні захворювання та аварії.

У XIX — XX ст. у зв'язку з інтенсивним розвитком промисловості проблемами безпеки праці займається багато вчених. Відзначимо на­самперед учених, праця яких пов'язана з Україною. Це перший ректор Київського політехнічного інституту В.Л. Кірпічов (1845—1913), який у своїх працях пов'язав питання безпеки промислового обладнання з теоретичними питаннями прикладної механіки та опору матеріалів, та академік АЛ. Скочинський (1874—1960), який зробив величезний вне­сок у розвиток техніки безпеки на вугільних шахтах.

Суттєва роль у забезпеченні БЖД належить індивідуальним засобам захисту. Одним з показових прикладів цих засобів є протигаз, створений академіком М.Д.Зелінським 1915 p., який майже без принципових змін використовується дотепер.

Можна наводити ще багато прикладів, які свідчать про людські зу­силля, спрямовані на власну безпеку, та водночас можна навести не менше прикладів, які дали підставу Жану Батісту Ламарку майже двісті років тому, а саме 1809 p., заявити: «Інколи здається, що призначення людини полягає в тому, щоб знищити свій рід, попередньо зробивши земну кулю непридатною для життя». Але катастрофічні потрясіння XX ст. перевершили всі найжахливіші побоювання стосовно долі людства і можуть розглядатися не інакше як війна на знищення, яку оголосила сучасна цивілізація самому феномену людини.

У XX ст. людство увійшло у складний період історії свого існування, коли воно у своєму розвитку вже оволоділо величезним науково-технічним потенціалом, але ще не навчилося достатньо обережно та раціонально ним користуватися. Швидка урбанізація та індустріалізація, різке зростання населення планети, інтенсивна хімізація сільського господарства, посилення багатьох інших видів антропогенного тиску на природу порушили біологічний кругообіг речовин у природі, пошкодили и регенераційні механізми, внаслідок чого почалося її прогресуюче руй­нування. Це поставило під загрозу здоров'я та життя сучасного та май­бутніх поколінь людей, існування людської цивілізації.

Людству почала загрожувати небезпека повільного вимирання внаслідок безперервного погіршення якості навколишнього середовища, а також вичерпання природних ресурсів. Стало зрозумілим, що для усу­нення цієї небезпеки необхідні перегляд традиційних принципів при­родокористування та докорінна перебудова господарської діяльності у більшості країн світу. Одним з перших у світі звернув увагу на цю проблему перший президент Академії наук України В.І.Вернадський (1863-1945).

Основою вчення академіка Вернадського була «жива речовина», до складу якої входять всі живі організми, що мешкають на планеті. Незважаючи на малий обсяг 0,25% маси всієї біосфери, завдяки геохімічній активності і здатності до розмноження, жива речовина, використовуючи і перетворюючи світлову енергію, розвиває величезну вільну енергію, через що функції її проявляються в планетарному масштабі. До складу живої речовини Вернадський включив також і людину, розглядаючиприроду і людське суспільство як одне ціле. Вернадський обґрунтував положення про те, що обрис сучасної Землі сформований людиною, і показав, що діяльність сучасної людини викликає рух основних хімічних елементів у масштабах, які порівнюються з природними циклами руху цих елементів. За визначенням Вернадського, людина стала наймогутнішою геологічною силою на планеті, людська діяльність почала перевищувати масштаби найпотужніших стихійних явищ.

Такий стан навколишнього середовища і негативні прогнози щодо глобальної соціоекологічної ситуації спонукали до проведення спеціаль­них досліджень та виконання заходів, які б дозволили вирішити двоє­дине завдання — збереження рівноваги в природі та задоволення вимог умов життя, які весь час зростають. Перші положення, що отримали всесвітнє визнання, викладені у працях так званого Римського клубу. Римський клуб — це неформальна організація вчених математиків, еко­номістів, екологів, соціологів, фахівців з управління тощо створена у 1968р. Основна мета робіт, що виконувались під керівництвом цього клубу,полягала у розробці наукових методів опису світу як складної біосоціальної системи. Результати робіт, виконаних в рамках Римського клубу,показали, що необхідно переглянути систему загальноприйнятих цінностей і цілей і переходити від вузько національних, регіональ­них цілей до оцінки глобальної світової рівноваги, що забезпечить безпеку життєдіяльності всього людства.

38-ма сесія Генеральної Асамблеї ООН 1983 р. створила Міжнародну комісію по навколишньому середовищу та розвитку, яка покликана ана­лізувати стан навколишнього середовища в контексті глобальних перс­пектив. На основі оцінок авторитетних експертів у 1987 р. ця комісія підготувала фундаментальне дослідження «Наше спільне майбутнє». На сучасному рівні об'єктивних знань у ньому відображено розуміння світо­вим співтовариством гостроти соціоекологічної проблематики, необхідність глобальної переорієнтації соціально-політичного, економічного, техніч­ного, технологічного та культурного розвитку, здійснення для цього відпо­відних національних і загальнопланетарних проектів.

У 1992 р. у Ріо-де-Жанейро відбулася конференція ООН, присвячена концепції безпечного сталого розвитку світового співтовариства. Конфе­ренція прийняла документ «Порядок денний XXI століття» та зробила висновок про необхідність глобального партнерства держав для досяг­нення стабільного соціального, економічного та екологічного розвитку суспільства.

Що стосується України, то необхідно в першу чергу зазначити, що економіка її десятиліттями формувалась без урахування об'єктивних по­треб та інтересів її народу, належної оцінки екологічних можливостей окремих регіонів. Сьогоднішня структура економіки України не відпо­відає потребам людини, не забезпечує нормальних умов життя. Висока матеріалоємність і енергоємність виробництва призвели до надлишко­вого видобування корисних копалин, їх переробки і спалювання. Це породило додаткові обсяги відвалів пустої породи, золи та шлаків, шкідли­вих викидів у воду і атмосферу. Нині обсяг накопичених у межах нашої країни відходів різних галузей промисловості перевищує 17 млрд. т.

Все це, підсилене радіоактивним забрудненням територій в результаті найбільшої на планеті техногенної катастрофи — аварії на Чорнобильській АЕС, привело до створення не лише в багатьох містах, а й на цілих територіях нашої країни, несприятливих умов проживання людей.

Статистика свідчить про те, що рівень смертності, травматизму, аварій і катастроф в Україні набагато перевищує аналогічні показники розви­нутих країн.

Щоправда, в останні роки спостерігається чітке зниження рівня трав­матизму та загибелі людей на виробництві, але однією з причин цього є спад виробництва. Крім того, незважаючи на зниження травматизму на виробництві, загальний рівень каліцтва та смертності людей працездат­ного віку зростає. За темпами вимирання людей Україна входить в пер­шу десятку країн світу, а дитяча смертність в ній найвища в Європі.

У такій ситуації зрозумілим є те, що кожна людина і безперечно людина з вищою освітою повинна усвідомлювати важливість питань безпеки життєдіяльності.

Як нормативна навчальна дисципліна «Безпека життєдіяльності» — це інтегрована дисципліна гуманітарно-технічного спрямування, яка узагальнює дані відповідної науково-практичної діяльності, формує поняттєво-категорійний, теоретичний і методологічний апарат, необ­хідний для вивчення у подальшому охорони праці, захисту навколиш­нього середовища, цивільної оборони та інших дисциплін, які вивча­ють конкретні небезпеки і способи захисту від них.

Професійна освіта покликана забезпечити майбутнього спеціаліста знаннями, уміннями і навичками безпечної професійної діяльності, зок­рема під час виконання управлінських дій, при проектуванні чи роз­робці нових процесів, виконанні конкретних виробничих дій, техноло­гічних операцій тощо. Відомо, що знання, навички, досвід, набуті в одній ситуації, можна з успіхом застосовувати в інших обставинах. Та­кий перенос зветься позитивним проекціюванням. Безпека життєдіяль­ності, як навчальна дисципліна, дає широкі можливості для реалізації цього принципу тому, що вона вирішує двоєдину задачу. З одного боку вона підвищує гуманітарну складову при підготовці майбутніх спеціалістів технічного напрямку, а з другого — дає студентам гуманітарних закладів освіти необхідний для подальшої діяльності мінімум технічних знань.

Підготовка студентів у рамках цієї навчальної дисципліни містить теоретичні питання, спрямовані передусім на формування світогляду, вироблення ідеології поведінки, і забезпечує майбутніх спеціалістів важливим інструментом не лише щоденного безпечного контактування з навколишнім світом, а й готує до майстерного виконання різної склад­ності технологічних процесів. Завдяки цій дисципліні майбутній фахівець має опанувати філософією безпеки локальних екосоціосистем, умі їй будувати логічне дерево подій, визначати існуючі проблеми безпеки.

Безпека життєдіяльності, як навчальна дисципліна, не вирішує спе­ціальних проблем безпеки. Це справа спеціальних дисциплін — охоро­ни праці, цивільної оборони, промислової екології, комунальної гігієни тощо. Але безпека життєдіяльності забезпечує загальну освіту в галузі безпеки, що є науково-методичним фундаментом для всіх без винятку спеціальних дисциплін з безпеки.

Безпека життєдіяльності не засіб особистого захисту, а дисципліна, що навчає основам захисту особистості, суспільства, держави, люд­ства. Спеціаліст, що досконало освоїв предмет «безпека життєдіяль­ності», здатний грамотно діяти в умовах небезпеки, захищаючи таким чином як своє життя та здоров'я, так і життя та здоров'я інших людей.

 


Читайте також:

  1. І.Передмова
  2. ПЕРЕДМОВА
  3. ПЕРЕДМОВА
  4. ПЕРЕДМОВА
  5. ПЕРЕДМОВА
  6. ПЕРЕДМОВА
  7. Передмова
  8. Передмова
  9. ПЕРЕДМОВА
  10. ПЕРЕДМОВА
  11. ПЕРЕДМОВА
  12. Передмова




Переглядів: 383

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Аналіз зразків – аналогів підставка-органайзер. | ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.