Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Історія розвитку учіння про гіпноз.

План лекції

1. Історія розвитку учіння про гіпноз.

 

2. Теорія І.П. Павлова (фізіологічна теорія).

 

3. Феномени, які спостерігаються при проведенні гіпнотерапії.

 

4. Еріксоніанський гіпноз.

 

5. Самонавіювання.

 

 

У різні історичні періоди гіпнотизм і явища, які із ним зв’язані, трактувались по-різному. Однак, стан, який прийнято називати гіпнозом, знали і використовували з лікувальною або іншою ціллю різні народи світу. Для індукції гіпнотичного сну використовувались блискучі предмети, металічні пластинки (дзеркало), кристали, посуд. У Єгипті вміли викликати у людини сон, пропонуючи їй уважно дивитись на краплю чорнила, на блискучі тарілки з різними знаками. Зважаючи на те, що фіксація людиною свого погляду на блискучих предметах є однією із технік індукції гіпнотичного трансу, описані вище процедури можна віднести до сфери гіпнозу. Явище гіпнозу було відоме також древнім євреям як стан, в якому людина «хоча і відповідає на питання, але душею відсутня».

Стан, схожий на гіпнотичний вміли і вміють викликати індійські йоги та факіри, дервіші. Згідно Плутарха, цар Епіра (319-272 роки до н.е.) мав здатність викликати у людей глибокий сон, торкаючись до них ногою. Цілющу силу приписували норвезькому королю Олафу ІІ. У свій час визнаною була здатність королів Англії і Франції одним дотиком вилікувати зоб.

На протязі багатьох століть віра у чудесні зцілення та магічні сили, які діють при гіпнозі, практично не змінювалась. Проте, в кінці періоду Середніх віків базуючись на астрологічному вченні та теорії магнетизму виникла магнітно-флюїдна теорія гіпнотичних явищ. Геніальний лікар Ф.А. Парацельс (1493-1541) у своїх творах вперше використав термін "магнетизм" у сенсі більш пізньої доктрини Месмера. Згідно Парацельсу, світ сповнений магнетичною силою, яка знаходиться також внаслідок переносу із планет як сидерична сутність і у людському тілі. Людина харчується не лише видимою їдою, але і розсіяною в природі магнетичною силою. Між планетами і людиною існує взаємозв'язок. На думку Парацельса, воля однієї людини може впливати на духовну суть іншої, боротись із нею і підпорядковувати її.

Магнітно-флюїдна теорія була покладена в основу учіння А. Месмера (1734-1815) про тваринний магнетизм. На думку Месмера, магнетична сила знаходиться в природі всюди і обумовлює рух небесних тіл, землі і живих істот. Цю космічну силу, оскільки вона знаходиться також в тілі тварин, та внаслідок її схожості до дії магніту він назвав тваринним магнетизмом. Він помітив, що лікувальний ефект може бути досягнутий одним доторком рук і дійшов висновку, що магніти можуть мати функцію лише проміжної ланки в передачі особливого флюїду, який виходить з тіла людини. Після цього він почав лікувати, здійснюючи так звані паси, тобто плавні ритмічні рухи рукою на деякій відстані від хворого у напрямку від голови до ніг. Пізніше Месмер заявив, що він може намагнічувати неживі предмети, після чого вони набувають цілющої сили. Невдовзі проти Месмера повстали лікарі Парижу, які об'явили його спосіб лікування шкідливим для хворих. На думку А.П. Слободяник, після цього вважалось непристойним вивчати гіпнотизм, оскільки питання гіпнозу стосувались сфери "таємних наук", окультизму, а тому займатись гіпнозом вченим не варто.

Проте, через деякий час англійським хірургом J. Braid було здійснено вивчення методу індукції гіпнотичного сну, при якому пацієнту необхідно було нерухомо тривалий час аж до втоми дивитись на який-небудь блискучий предмет. На його думку, на пацієнта в стані гіпнозу можна діяти трояко: через м'язеві відчуття, через тиск на шкіру і через слово. Всі ці впливи він називав навіюванням. Однією із головних причин зміни стану мозку при гіпнотизмі J. Braid вважав зміну стану крові в результаті порушення рівноваги биття серця і дихання. Подальші дослідження інших вчених розширили фактичні дані застосування гіпнозу в лікувальних цілях та дозволили запропонувати відповідні теорії. Зокрема, англійський психофізіолог А. Карпентер розвинув теорію J. Braid і "переклав" її на психологічну мову.

Теорія А. Либо (A. Liebeault). За A. Liebeault звичайний сон не відрізняється від гіпнотичного: обидва є наслідком зосередженості уваги на ідеї сну. Людина, яка спить звичайним сном, знаходиться у комунікації сама з собою. Загіпнотизований, навпаки, "зберігає інформацію про того, хто його загіпнотизував і надає свою зосереджену увагу і відчуття до послуг цієї ідеї". Схожої думки дотримується також Г. Бернгейм.

На думку Ж. Шарко, психічний стан хворих істерією під час гіпнозу, може бути порівняно з тим, яке спостерігається внаслідок нервового потрясіння, шоку, сильного хвилювання, падіння з висоти тощо. Воно характеризується певним потьмаренням свідомості. В цьому стані, шляхом навіювання можна "закласти ідею, групу асоціацій ідей, які заселяються в дух як паразити, залишаються знеособленими від всіх решти і можуть бути виражені … відповідними явищами руху". Тому, на його переконання, гіпноз є явищем патологічним.

Теорія В. Вундта – при поясненні явищ гіпнотизму дотримується вчення про навіювання. Під час гіпнозу відбувається "звуження" свідомості, яке дає навіяним уявленням виключну владу.

Психоаналітична теорія гіпнозу. Прихильники психоаналітичної теорії вважають, що гіпноз і навіюваність мають еротичне коріння. S. Ferenczi вбачає в гіпнозі відновлення інфантильно-еротичної, мазохістичної установки. Гіпнотизуючий є прообразом батька або матері. Центральне місце в гіпнозі займають бажання із сфери едипового комплексу. Істероїдне застивання на початку гіпнозу ідентифікується з рухами під час статевого акту. Якщо гіпнотизер намагається отримати від загіпнотизованого інформацію про його стан, то може почути про "приємне, блаженне відчуття", "приємну втому", а іноді про статеве збудження. Як зазначає А.П. Слободяник, такі вирази, які зустрічаються в повсякденному житті, як "ти мене загіпнотизував", є, на думку психоаналітиків, вираженням статевого потягу, еротики. За характером і формою гіпнозу можна виявити сексуальну конституцію індивідуума, і люди, які схильні закохуватись, які мають сильну установку до об'єктів кохання, як правило, легко піддаються гіпнозу.

Учіння про ретикулярну формацію і сон. На даний час домінуючою є ідея про те, що ретикулярна формація викликає генералізоване збудження кори великих півкуль, і це обумовлює стан бадьорості (уваги) як у людини, так і у тварин. Якщо активуюча дія ретикулярної формації зникає, то кора мозку втрачає необхідний рівень активності і організм засинає.

П.К. Анохін сформулював корково-підкоркову гіпотезу виникнення нормального сну і співвідношення між активним і пасивним сном. Він вважає, що процес коркового гальмування і при достатній його силі звільнює гіпоталамічні "центри сну" від стримуючих впливів кори великих півкуль, які спостерігаються в стані бадьорості. Внаслідок цього підвищується активність гіпоталамічних центрів. Збудження, яке йде від гіпоталамуса, поширюється на інші відділи стовбура мозку і блокує на рівні таламуса всі висхідні збудження, які активують кору мозку. Сон активний завершується сном пасивним.


Читайте також:

  1. III.Цілі розвитку особистості
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. Iсторiя розвитку геодезичного приладознавства
  5. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  6. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  7. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  8. Агроекологічні проблеми розвитку і шляхи їх розв'язання
  9. Альтернативність у реалізації стратегії розвитку підприємства
  10. АНАЛІЗ ПЕРСПЕКТИВНИХ НАПРЯМІВ|направлень| РОЗВИТКУ МЕТОДІВ РОЗПІЗНАВАННЯ
  11. АНАЛІЗ ПЕРСПЕКТИВНИХ НАПРЯМІВ|направлень| РОЗВИТКУ МЕТОДІВ РОЗПІЗНАВАННЯ
  12. АНАЛІЗАТОРІВ У ПРОЦЕСІ РОСТУ ТА РОЗВИТКУ ЛЮДИНИ.




Переглядів: 809

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Загальні фактори ефективності психотерапії. Покази до психотерапії. | Теорія І.П. Павлова (фізіологічна теорія).

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.