МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Загальні фактори ефективності психотерапії. Покази до психотерапії.
Прогрес у психотерапії в даний час проявляється не тільки в розробці нових методів, але і в спробі синтезу концепцій і технічних прийомів, пошуку більш гнучкої інтегративної психотерапевтичної парадигми. Час покаже, наскільки можливе створення такої інтегративної моделі. Однак однією з істотних передумов її розвитку є вивчення загальних факторів психотерапії, характерних для її різних напрямів, форм і методів. Актуальність визначення та дослідження загальних факторів психотерапії визнається більшістю дослідників і практиків у галузі психотерапії. Цьому сприяв, по-перше, пошук загальних базових процесів для всіх напрямків психотерапії, по-друге, все більше визнання того, що різні методи психотерапії можуть мати більше схожості, ніж відмінностей; по-третє, констатація приблизно рівної ефективності лікування у віддаленому періоді (безпосередні результати лікування можуть мати значні розбіжності) незалежно від форми психотерапії; по-четверте, уявлення про особливу значущість взаємовідносин "психотерапевт-пацієнт" в рамках практично всіх психотерапевтичних підходів. Вивчення та аналіз процесу психотерапії передбачає розгляд взаємозв'язків між характеристиками пацієнта, психотерапевта та лікувального методу. Тому і пошук загальних факторів психотерапії теж пов'язаний з аналізом того, що відбувається з пацієнтом при використанні різноманітних психотерапевтичних підходів; що об'єднує поведінку психотерапевтів незалежно від їх теоретичної орієнтації; які загальні етапи характерні для психотерапевтичного процесу. В якості загальних факторів психотерапії, з точки зору того, що відбувається з пацієнтом, зазвичай вважають: 1) звернення до сфери емоційних стосунків; 2) саморозуміння, прийняте пацієнтом і психотерапевтом; 3) надання та отримання інформації; 4) зміцнення віри хворого в одужання; 5) накопичення позитивного досвіду; 6) полегшення виходу емоцій. Перераховані фактори по суті збігаються з механізмами лікувальної дії психотерапії і відображають когнітивні (2, 3), емоційні (1, 4, 5, 6) та поведінкові (5) процеси, що сприяють успішності психотерапії і в більшій чи меншій мірі представлені практично у всіх психотерапевтичних системах. У якості загальних елементів стилю і стратегії поведінки психотерапевта, незалежно від їх теоретичної орієнтації, виділяють: 1) цільову орієнтацію на досягнення позитивних змін; 2) увага до взаємин "пацієнт – психотерапевт"; 3) поєднання принципів "там і тоді" і "тут і зараз" (тобто використання в ході психотерапії як матеріалу, пов'язаного з історією життя пацієнта, так і з актуальною поведінкою і міжособистісною взаємодією пацієнта в процесі психотерапії). Загальні чинники психотерапії можуть також розглядатися з точки зору її етапів. Загальний поетапний характер або послідовність процесу психотерапії (по суті мова йде про послідовну зміну конкретних завдань) найбільш чітко це проявляється в рамках психотерапевтичних напрямів, які орієнтовані на особистісні зміни, і може бути представлене наступним чином: 1) встановлення оптимального контакту, залучення пацієнта до співпраці, створення мотивації до психотерапії; 2) прояснення (розуміння психотерапевтом і, певною мірою, пацієнтом) причин і механізмів формування симптомів, виникнення емоційних і поведінкових порушень; 3) визначення "психотерапевтичних мішеней"; 4) застосування конкретних методів і технік, які спрямовані на досягнення змін (когнітивних, емоційних, поведінкових) і призводять в подальшому до редукції симптоматики; 5) закріплення досягнутих результатів; 6) закінчення курсу психотерапії (зокрема, вирішення проблем, пов'язаних з можливою залежністю від психотерапевта).
Читайте також:
|
||||||||
|