І.Найчастіше застосовуються в педіатричній практиці функціональні проби за Н.А.Шалковим з дозованим навантаженням. Дихальні проби (Штанге) важко провести у дітей до 5–6 р. і лікар не може бути впевнений в достовірності проведеної проби. Функціональні проби дозволяють визначити стан серцево-судинної системи (у спортсменів в тому числі) і об’єктивно встановити І ступінь хронічної серцево-судинної недостатності.
Дитина лежить чи сидить у стані спокою. Вимірюють АТ, пульс і частоту дихання за одну хвилину. Навантаження підбирають залежно від стану дитини та її фізичної підготовки. Усі вимірювання повторюють через 3 – 5 – 10 хв. після навантаження. При задовільній функції серцево-судинної системи усі визначені показники повертаються до вихідних через 3-5 хв.
Номер проби
Характер фізичного навантаження
Категорії обстежуваних
1, 2, 3
4, 5, 6
Перехід із горизонтального у сидяче положення 3 або 5, або 10 разів
5-10-20 глибоких присідань протягом 10-20-30 секунд або піднімання на 10-20-30 сходинок
Навантаження тренувального характеру (біг, велосипед, плавання)
Навантаження спортивного характеру
Дітям, що перебувають на ліжковому режимі
Дітям, що перебувають на загальному лікарняному режимі або для уточнення ССН І
Здоровим дітям, які займаються фізкультурою
Здоровим дітям, які займаються спортом
ІІ.Для клінічно здорових дітей, з метою визначення толерантності фізичного навантаження застосовують тест Руф’є. Збільшення тестуРуф’є є також ознакою надмірних тренувань і перевтоми.
1.Після 5-хвилинного відпочинку в положенні сидячи дитині вимірюють частоту пульсу (Р1) за 15 секунд.
2. Дитина виконує 30 глибоких присідань, виводячи руки вперед, за 45 секунд.
3.Після цього дитина сідає і їй вимірюють пульс за перші 15 секунд (Р2)і останні 15 секунд 1-ої хвилини відпочинку (Р3).
ІР < 3 – висока здатність переносити навантаження;
ІР 3 – 5– добра здатність переносити фізичні навантаження;
ІР 6 – 10– задовільна;
ІР 11 – 15– слабка;
ІР > 15– незадовільна.
Тема 12. Правила аускультації серця у дітей. Тони серця. Основні клінічні ознаки ураження серцево-судинної системи у дітей (ціаноз, брадикардія, тахікардія, ін.). Семіотика природжених і набутих захворювань серця і судин у дітей. Особливості ЕКГ і ФКГ у здорових дітей різного віку. Ехокардіографія.