Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Передмова

Практикум з

ТЕОРІЇ ДЕРЖАВИ І ПРАВА

Навчально-методичний посібник

 


Рекомендовано до друку

Науково-методичною радою

Одеського державного університету

внутрішніх справ

23. 06. 2009 року, протокол № 10

Рецензенти:

Дамірлі М.А. –д.ю.н., професор кафедри ЄвропейськогоСоюзу і порівняльного правознавства Одеської національної юридичної академії, професор

Ярмакі Х.П. –начальник кафедри адміністративного права та адміністративної діяльності Одеського державного університету внутрішніх справ, д.ю.н., професор

Андрусяк Т.Г. –директор Правничого коледжу Львівського національного университету ім. І. Франка, к.ю.н., доцент

   

 

Матвєєва, Лілія Георгіївна

Практикум з теорії держави і права : навч.-метод. пос. – Одеса : ОДУВС, 2009. – 210 с.

Практикум підготовлений відповідно до навчальної програми з курсу теорії держави і права для вищих юридичних навчальних закладів України. У ньому містяться методичні матеріали для підготовки та проведення семінарських занять та самостійної підготовки. Посібник відповідає критеріям кредитно-модульної системи.

Наведений у практикумі список джерел та літератури може бути використаний при підготовці до всіх форм занять, для самопідготовки та написання курсових і дипломних робіт з теорії держави і права.


ЗМІСТ

Передмова ……………………………………………………………………….4

І. Програма курсу ……………………………………………………………….7

ІІ. Загальні рекомендації щодо підготовки до семінарських

занять з навчальної дисципліни “Теорія держава і права” ………………….15

ІІІ. Загальні рекомендації щодо методики написання реферату …………...17

ІV. Плани семінарських занять з методичними порадами,

практичними завданнями та тестами для самоконтролю …………………...19

МОДУЛЬ 1. Теорія держави ………………………………………………..19

Тема 1. Предмет, функції та методологія теорії держави і права …………..19

Тема 2. Соціальні та історичні передумови буття держави і права ………..25

Тема 3. Поняття і сутність держави …………………………..........................32

Тема 4. Форма держави ………………………………………………………..38

Тема 5. Державна влада і механізм держави ………………………………...46

Тема 6. Політична система суспільства і держава …………………………..54

Тема 7. Громадянське суспільство і держава ………………………………..60

Тема 8. Демократична, правова і соціальна держава ……….........................64

Тема 9. Держава та особистість ………………………………………………70

МОДУЛЬ 2. Теорія права …………………………………………………...76

Тема 10. Основні концепції праворозуміння ………………………………...76

Тема 11.Поняття і сутність права ……………………………………………82

Тема 12. Соціальні норми …………………………………………………….89

Тема 13.Норми права …………………………………………………………95

Тема 14. Система права ………………………………………........................103

Тема 15. Форми права ………………………………………………………..108

Тема 16. Нормативно-правовий акт – основна форма права

сучасних держав ……………………………………………………………...113

Тема 17. Правоутворення, правотворчість та законотворчість …………...118

МОДУЛЬ 3. Дія права ……………………………………….......................125

Тема 18. Тлумачення норм права ……………………………........................125

Тема 19. Реалізація та застосування права ………………………………….131

Тема 20. Правові відносини ………………………………………………….137

Тема 21. Правова поведінка ………………………………………………….144

Тема 22. Юридична відповідальність ……………………………………….149

Тема 23. Юридична практика. Юридичний процес ………………………..154

Тема 24. Правосвідомість і правова культура ……………….......................158

Тема 25. Законність і правопорядок ………………………….......................165

Тема 26. Механізм правого регулювання …………………………………..170

Тема 27. Правові системи сучасності ……………………………………….175

VІ. Порядок оцінювання знань курсантів та студентів…………………….181

VІІ. Питання для підсумкового контролю знань…………………………...183

VІІІ. Список рекомендованих джерел та літератури ………........................186


Передмова

У системі юридичних знань теорія держави і права займає особливе місце як фундаментальна методологічна наука. Актуальність вивчення навчальної дисципліни “Теорія держави і права” зумовлена потребами як науково-теоретичного, так і практичного характеру. Наука загальної теорії держави і права як провідна галузь юриспруденції, навчальна дисципліна із цього предмета є основою підготовки юристів. Внутрішня структура навчальної дисципліни побудована таким чином, щоб сформувати в курсантів та студентів системне сприйняття навчального матеріалу. Кожна нова тема викладається з використанням знань і навичок, отриманих при вивченні попередніх.

Викладення курсу починається з усвідомлення розбіжностей між теорією держави і права як науки та навчальної дисципліни. У курсантів та студентів формується уявлення про предмет, методологію, функції науки теорії держави і права. У наступних темах послідовно розкривається сутність різноманітних державно-правових явищ: походження держави і права, сутність і типологія держави, форма держави, державний механізм, сутність і функції права, класифікація і різновиди норм права, форми права, система права, правові відносини, реалізація права, правопорушення і юридична відповідальність, тлумачення права. Останньою темою є вивчення типології правових систем як сукупності всіх правових явищ, властивих конкретному суспільству. Саме така будова навчальної дисципліни дозволяє сформувати в курсантів та студентів чітке і послідовне уявлення про найзагальніші закономірності виникнення, функціонування і розвитку держави і права, а також загальні для юриспруденції поняття, принципи і концепції. Глибоке знання теоретичних основ формування, функціонування та розвитку держави і права є не тільки необхідною передумовою правильного розуміння та засвоєння галузевих і прикладних юридичних дисциплін, а й стає професійним обов’язком тих, хто навчається у вищих закладах освіти та прагне стати юристом вищої кваліфікації.

Предметом вивчення навчальної дисципліни є:

1) загальні і специфічні закономірності виникнення, розвитку і функціонування державно-правової організації суспільства, держави і права, що розглядаються як цілісні соціальні інститути;

2) система основних понять і категорій юриспруденції.

Мета навчальної дисципліни:усвідомлення фундаментального характеру теорії держави і права та засвоєння закономірностей формування, функціонування та розвитку держави і права, яке є основою як у вивченні галузевих і прикладних навчальних юридичних дисциплін, так і у правильному розумінні приписів чинного законодавства та державно-правової практики.

Завдання дисципліни:

- засвоєння комплексу загальних базових знань про державно-правові явища;

- оволодіння поняттєво-категоріальним апаратом сучасної юриспруденції і правової практики;

- формування в майбутніх працівників цілісного, системного розуміння державно-правових явищ;

- одержання повної інформації щодо змісту, спрямованості, послідовності державно-правових явищ в Україні в контексті реалізації стратегії національного державотворення та світового досвіду;

- навчитися аналізувати об'єктивні процеси та суб'єктивні чинники, що впливають на зміст, характер, результати правових, суспільно-політичних реформ; робити науково виважені висновки і формулювати практичні пропозиції;

- набуті знання, уміння і навички практично реалізовувати у своїй професійній діяльності.

Результати навчання.У результаті вивчення навчальної дисципліни “Теорія держави і права” курсанти та студенти повинні.

Знати:предмет, методи пізнання та місце в системі юридичних наук; виникнення уявлень про державу і право; походження держави та її поняття; сутність та типи держави; місце держави в політичній системі суспільства; форми держави; сутність, поняття, функції та принципи права; джерела права; правові сім’ї світу.

Уміти: давати характеристику державно-правовим явищам та вміти їх аналізувати; виявляти особливі ознаки юридичних категорій; виявляти відмінні та спільні риси при порівнянні тих чи інших понять державно-правової дійсності тощо.

Курс теорії держави і права тісно пов’язаний з іншими дисциплінами, а саме з конституційним правом України, історією держави і права зарубіжних країн, історією держави і права України, галузевими дисциплінами. Це дозволяє сформувати в курсантів і студентів цілісний науковий світогляд, уміння використовувати знання суміжних дисциплін, що є вкрай необхідним для використання у практичній діяльності.

При вивченні теорії держави і права передбачені різноманітні форми навчально-виховної роботи у процесі оволодіння навчальним матеріалом з теорії держави і права. Це лекції, семінарські і практичні заняття, консультації, підготовка рефератних робіт з актуальної проблематики теорії держави і права, самостійна навчальна робота курсантів та індивідуальна навчальна робота з викладачем, виконання курсових і творчих конкурсних робіт тощо. Кожний з видів навчальної діяльності має певне призначення і забезпечує необхідні якості теоретичної підготовки та формування професійних знань та навичок майбутнього фахівця-юриста.

Використання методів активного навчання.У процесі проведення лекційних та семінарських занять застосовуються такі методи активного навчання: індивідуально-контрольна співбесіда; логічні вправи; тести для контролю знань;ситуаційні завдання; друковані роздаткові матеріали.

Вивчення курсу теорії держави і права здійснюється, крім лекційних та семінарських занять, у таких формах самостійної роботи курсантів: самостійна робота з юридичною літературою та її конспектування; підготовка рефератів, захист їх; розв’язання логічних вправ, тестів; складання словника.

Форми поточного та підсумкового контролю.Тематичним планом курсу передбачено виконання курсантами та студентами: практичних завдань до кожної теми; тестів для самоконтролю до кожної теми, поточних тестів до кожного розділу; участь у семінарських заняттях; складання підсумкових модульних тестів; складання іспиту.

Поточний контроль здійснюється під час семінарських занять у формі письмового та усного опитування. Семінарські заняття призначені для обговорення проблемних питань та слугують для оновлення і поповнення теоретичних знань і здобуття практичних навичок курсантами та студентами, розвитку навичок критичного та творчого мислення, уміння коректно використовувати опанований понятійний апарат, використання аналітичних навичок і творчих здібностей. Тести до самоконтролю з кожної теми і поточні тести спрямовані на перевірку репродуктивних знань курсантів та студентів.

Підсумковий контроль у формі заключного модульного тесту здійснюється для визначення рівня знань курсантів та студентів після вивчення курсу і вміння застосовувати їх на практиці. Заключним етапом вивчення навчальної дисципліни “Теорія держави і права” є складання іспиту.

Програма навчальної дисципліни, її тематика, вирішення конкретних практичних завдань мають на меті озброєння курсантів та студентів теоретичними знаннями з питань визначення сутності, структури, державно-правових явищ та застосування цих знань при вирішенні конкретних правових питань.



Читайте також:

  1. І.Передмова
  2. ПЕРЕДМОВА
  3. ПЕРЕДМОВА
  4. ПЕРЕДМОВА
  5. ПЕРЕДМОВА
  6. ПЕРЕДМОВА
  7. Передмова
  8. Передмова
  9. ПЕРЕДМОВА
  10. ПЕРЕДМОВА
  11. ПЕРЕДМОВА
  12. Передмова




Переглядів: 507

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Эталоны ответов | ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.