МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Онтологія: Природа і людина як витвір бога
Згідно з християнським догматом, бог створив світ з нічого, створив актом своєї волі, завдяки своїй всемогутності. Божественна всемогутність продовжує кожну мить зберігати, підтримувати буття світу. Такий світогляд носить назву креаціонізму – від латинського слова “creatio”, що означає “витвір”, “створення”. Догмат про витвір переносить центр тягаря з природного на зверх-природний початок. На відміну від античних богів, які були як би родинні природі, християнський бог стоїть над природою, але по сторону її і тому є трансцендентним богом, подібно єдиному богу Платона і неоплатоників. Активний творчий початок як би вилучається з природи, з космосу і передається богу; в середньовічній філософії космос тому не є більше самодостатнім і вічне буття не є живе і одушевлене ціле, яким його вважали багато хто з грецьких філософів. Іншим важливим слідством креаціонізму є подолання характерного для античної філософії дуалізму протилежних початків активного і пасивного: ідей або форм, з одного боку, матерії – з іншою. На місце дуалізму приходить моністичний принцип: є тільки один абсолютний початок – бог; все інше – його витвір. Вододіл між богом і витвором неподільний: це дві реальності різного онтологічного рангу. Суворо кажучи, справжнім буттям володіє тільки бог, йому приписуються ті атрибути, якими античні філософи наділяли буття. Він вічний, незмінний, ні від чого іншого не залежить і є джерелом всього сущого. Християнський філософ IV-V віків Августин Блаженний (354-430) говорить тому, що бог є вище буття, вища субстанція, вища (нематеріальна) форма, вище благо. Ототожнюючи бога з буттям, Августин слідує священному писанню. У Ветхому заповіті бог повідомляє про себе людині: “Я есмь Сущий”. На відміну від бога, створений світ не володіє такою самостійністю, бо існує не завдяки собі, а завдяки іншому; звідси відбувається непостійність, мінливість, скороминущий характер всього, що ми зустрічаємо в світі. Християнський бог, хоч сам по собі недоступний для пізнання, проте, відкриває себе людині, і його прозріння виявлене в священних текстах Біблії, тлумачення яких і є основний шлях богопізнання. Таким чином, знання про нетварне (нестворене) божественне буття (або зверхбуття) можна отримати тільки надприродним шляхом, і ключем до такого пізнання є віра, здатність душі, незнана античному язичницькому світу. Що ж до тварного (створеного) світу, то він – хоч і не до кінця – осяжний за допомогою розуму; правда, про міру його осяжності середньовічні мислителі вели немало суперечок. Розуміння буття в середні віки знайшло своє афористичне вираження в формулі: ens et bonum conventuntur (буття і благо оборотні). Оскільки бог є вище буття і благо, то все, що ним створено, в тій мірі, в якій воно несе на собі почать буття, також добре і абсолютне. Звідси витікає теза про те, що зло саме по собі є небуття, воно не є позитивна реальність, не є суть. Так, диявол, з точки зору середньовікової свідомості, це небуття, що прикидається буттям. Зло живе благом і за рахунок блага, тому зрештою добро править світом, а зло хоч і поменшує, але не в змозі знищити благо. У цьому вченні виразився оптимістичний мотив середньовічного світогляду, що відрізняє його від пізньої элліністської філософії, зокрема від стоїцизму і епікурейства. Світогляд і життєві принципи ранньохристиянських общин спочатку формувалися в протистоянні язичницькому світу. Однак в міру того як християнство набувало все більш широкий вплив і поширення, а тому стало потребувати раціонального обгрунтування своїх догматів, стали з’являтися спроби використати для цієї мети вчення античних філософів. Зрозуміло, при цьому їм давалося нове тлумачення. Таким чином, середньовічне мислення і світогляд визначали дві різні традиції: християнське прозріння, з одного боку, і антична філософія, переважно в її ідеалістичному варіанті, з іншого. Ці дві традиції, звичайно, не так легко було погодити одне з одним. У греків, як ми пам’ятаємо, поняття буття було пов’язане з ідеєю межі (піфагорійці), єдиного (елеати), тобто з визначеністю і неподільністю. Безмежне усвідомлювалося як недосконалість, хаос, небуття. Цьому відповідали прихильність греків до всього завершеного, пластично оформленого, їх любов до форми, міри, пропорційності. Навпаки, в біблійній традиції вище буття – бог – характеризується як безмежна всемогутність. Не випадково своєю волею він може зупиняти ріки і осушувати моря і, порушуючи закони природи, творити чудеса. При такому переконанні на бога всяка визначеність, все, що має кордон, сприймається як кінцеве і незавершене: такі створені речі, на відміну від їх творця. Якщо представники першої традиції схильні були бачити в богові, передусім, вищий розум (і тому зближувалися з античними платониками), то представники другої підкреслювали якраз волю бога, яка схожа його могутності, і бачили у волі головну характеристику божественної особистості.
Читайте також:
|
||||||||
|