МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Практика- основа і мета пізнання
Основною формою вияву життя людини є діяльність – чуттєво предметна, практична, і духовна, теоретична. Людина – активно діюча істота, а не пасивний глядач. Вона активно впливає на навколишні речі, додає їм форму і властивості, необхідні для задоволення суспільних і особистих потреб, що історично склалися. Саме в перетворенні світу людина додає визначеність своєму буттю. Практика – це матеріальна, почуттєво-предметна цілеспрямована діяльність людей, що має своїм змістом освоєння і перетворення природних і соціальних об’єктів, і складову загальну основу, рушійну силу розвитку людського суспільства і пізнання. Під практикою передусім розуміють не тільки і не стільки почуттєво-предметну діяльність окремої людини, скільки сукупну діяльність, досвід всього людства в його історичному розвитку. Як за своїм змістом, так і за способом здійснення практична діяльність носить суспільний характер. Сучасна практика є результат всесвітньої історії, що виражає нескінченно різноманітні взаємовідносини людей з природою і один з одним в процесі матеріального і духовного виробництва. Будучи основним способом суспільного буття людини, вирішальною формою його самоствердження в світі, практика виступає як складна цілісна система, що включає в себе такі моменти, як потребу, мету, мотив, окремі дії, рухи, акти, предмет, на який направлена діяльність, засоби досягнення мети і, нарешті, результат діяльності. У практиці завжди кимсь, чимсь, з чогось і для чогось щось створюється. Суспільна практика знаходиться в діалектичній єдності з пізнавальною діяльністю, з теорією. По відношенню до пізнання вона виконує трояку роль. По-перше, є джерелом, основою пізнання, його рушійною силою, дає йому необхідний фактичний матеріал, що підлягає узагальненню і теоретичній обробці. Тим самим вона живить пізнання, як грунт дерево, не дає йому відриватися від реального життя. По-друге, практика є способом додатку знань, і в цьому значенні вона – мета пізнання. Наукові знання мають практичне значення лише в тому випадку, якщо вони втілюються в життя: практика – це арена застосування сили знання. Кінцевою метою пізнання є не знання самі по собі, а практичне перетворення дійсності для задоволення матеріальних і духовних потреб суспільства на шляхах гармонізації його відносин з природою. По-третє, практика служить критерієм, мірилом істинності результатів пізнання. Тільки ті знання, які пройшли крізь очисний вогонь практики, можуть претендувати на об’єктивність, достовірність, істинність. Отже, практика – це основа формування і розвитку пізнання на всіх його рівнях, джерело знання, критерій істинності результатів процесу пізнання і визначник зв’язку предмета з тим, що треба людині. Людина спочатку пізнає світ в тій мірі, в якому вона практично діє і в якому сама зазнає впливу з боку зовнішнього світу. Практика входить у визначення предмета в тому значенні, що об’єкт, з певною метою виділений суб’єктом з нескінченного сплетення речей, або видозмінений, або створений наново. Основними видами практики є матеріально-виробнича діяльність людей і соціально-перетворююча діяльність мас (до неї відноситься діяльність людей в соціальній, політичній і духовній сферах суспільного життя). Природничонауковий і соціальний експерименти утворюють особливий вигляд наукової практики. Наукова теорія і практика складають таку єдність протилежностей, в якій практиці спочатку належить вирішальна роль. Саме практикою детерміновані кардинальні структурні особливості самого процесу пізнання як на емпіричному, так і на логічному його рівнях. Але теорія не обмежує свою роль простим узагальненням практики, а творчо переробляє емпіричний матеріал і тим самим відкриває нові перспективи для розвитку практики. По відношенню до неї теорія грає програмуючу роль. Якщо практика передує теорії в генетичному плані, тобто в плані походження пізнання, то на рівні вже розвиненого наукового мислення значною мірою зростає можливість і необхідність внутрітеоретичного, змістовного оперування ідеальними моделями речей, їх властивостями і відносинами, не звертаючись безпосередньо до практики, що відкриває широкий шлях виходу теоретичного мислення з-під влади безпосереднього досвіду, і створює можливість “наддалекого” передбачення практики. Історія наукового пізнання свідчить про те, що вслід за практичним застосуванням якого-небудь відкриття починається бурхливий розвиток відповідної області теорії: розвиток техніки революціонізував науку. Природні і суспільні науки, виходячи на арену практичного застосування, створюють той механізм зворотного зв’язку між теорією і практикою, який стає таким, що визначається у виборі багатьох напрямів досліджень. Крім того, механізм зворотнього зв’язку дозволяє здійснювати таку взаємокоректировку теоретичної і практичної діяльності, яка і забезпечує практиці бути критерієм істини. Це особливо важливе для соціального пізнання і соціальної практики. Якщо вірно, що ідеї перетворюються в матеріальну силу, коли вони опановують масами, то вірним повинне бути і положення про необхідність дії механізму зворотного зв’язку в сфері соціальної діяльності і розвитку суспільних наук. Порушення цього механізму, що приводить до розпаду їх єдність, викликає у відомі історичні періоди застій в економічній, соціальній і духовно-етичній сферах суспільного життя. Тісне взаємопов’язування теорії і практики, чіткість дії механізму зворотного зв’язку особливо відчутні на сучасному етапі розвитку нашого суспільства. У сучасній західній філософській думці часто далеко не адекватно трактується суть практики і її роль в пізнанні. Так, в домарксистській філософії, як відомо, діяльний початок в пізнанні розвивався головним чином ідеалізмом, істотною особливістю якого було те, що діяльність, творча активність обмежувалася лише сферою духу. Згідно Гегелю, практика є “вольова діяльність ідеї”. Суб’єктивні ідеалісти розуміють під практикою діяльність, зумовлену волею, інтуїцією або підсвідомим початком. Наприклад, У. Джемс відносив до практики “релігійний досвід”, тобто суто духовну діяльність. Деякі представники філософії також зводять практику до вільної творчої самоусвідомлюючої діяльності, як єдиної форми реальності. Корінна вада ідеалістичного розуміння практики складається в метафізичній абсолютизації ідеального, духовного її моменту. Оскільки практична діяльність носить усвідомлений характер, остільки духовний початок, безумовно, складає її необхідний момент. І безглуздо розривати єдину цілісну діяльність на дві її іпостасі, тим більше протиставляти їх одна одній, гіпертрофуючи роль однієї і поменшуючи або зовсім ігноруючи значущість іншої. Діалектичному матеріалізму чужа концепція, що відособляє матеріальну, практичну і духовну, теоретичну діяльність. Між цими видами діяльності існує нерозривна діалектична єдність. Кажучи сухою мовою категорій, частина – не є ціле, і підміна одної іншим здатна викликати теоретико-методологічні і світоглядні помилки. Читайте також:
|
||||||||
|