МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Теорія пізнання і логіка
Марксом і Енгельсом уперше в історії філософії була розроблена діалектико-матеріалістична теорія пізнання. Як і всі матеріалісти, вони, в протилежність ідеалістам, визнавали первинність, несотворимість матеріального буття. Позитивно вирішували вони і другу сторону основного питання філософії – про принципову пізнаваність світу. Але на відміну від всієї колишньої філософії, вони виходили з діалектичної і одночасно матеріалістичної передумови про єдність законів природи і законів мислення. На думку Енгельса, якщо розглядати “свідомість”, “мислення” чисто натуралістично, просто як щось дане, що зазделегідь протиставляється буттю, природі, то повинна показатися надзвичайно дивною і незрозумілою тотожність, узгодженість законів буття і законів пізнання. Але якщо “поставити питання, що ж таке мислення і свідомість, звідки вони беруться, то ми побачимо, що вони – продукти людського мозку і що сама людина – продукт природи, розвинений в певному середовищі разом з нею. Само собою зрозуміло внаслідок цього, що продукти людського мозку, що є зрештою також продуктами природи, не суперечать іншому зв’язку природи, а відповідають їй”[4]. Основоположники марксизму рішуче виступали проти скептиків і агностиків, які прагнули звести непрохідні кордони для мислення і пізнання. Зокрема, Енгельс критикував відомого німецького фізика Гельмгольца, непослідовного матеріаліста, що схилявся до неокантіанського агностицизму. Гельмгольц, виходячи з виявленого факту чутливості мурашок до ультрафіолетових променів і вважаючи, що мурашки бачать ці промені, а людина їх не бачить, вважв доведеним фактом непізнаваність деяких явищ. Енгельс не погоджувався з подібним виведенням. По-перше, недостатність нашого зору просто необхідна: око, яке бачило б всі промені, саме тому не бачило б зовсім нічого. По-друге, в пізнанні цих невидимих для нас променів ми пішли значно далі, чим мурашки: адже ми можемо довести, що мурашки бачать речі, які для нас невидимі, і що доказ цього засновується на одних сприйняттях нашого ока; а це показує, що спеціальний пристрій людського ока не є межею для людського пізнання. Адже до нашого ока приєднуються не тільки ще інші почуття, але і діяльність нашого мислення, що спирається на все більш могутні і витончені прилади. Теорія пізнання марксизму діалектична, або можна сказати, що діалектика і є теорія пізнання марксизму. Суб’єктивна діалектика, діалектика пізнання відображає у властивих їй формах діалектику об’єктивного світу. Але, по-перше, це відображення не механічне, не дзеркальне, і, по-друге, крім загальних законів і категорій діалектики, в пізнанні функціонують і свої, особливі діалектичні закономірності і специфічні форми, які неможливо звести до якихсь матеріальних аналогів, вважали Маркс і Енгельс. Пізнання істини, тобто правильне відображення об’єктивного світу, по їх переконанню, є діалектично суперечливий процес. І тут ми стикаємося з особливими протиріччями. Енгельс відмічає передусім “суперечність між абсолютним характером людського мислення, що представляється нам внаслідок необхідності, і здійсненням його в окремих людях, мислячих тільки обмежено”. Ця суперечність між абсолютною істиною і істиною відносною, якщо під абсолютною істиною розуміти всеосяжне, повне знання, а під відносною – знання неповне, часткове, приблизне. Суперечність полягає в тому, що здатність людського мислення пізнати абсолютну істину так же необмежена, як і обмежена. Отже, чи можливе збагнення абсолютної істини? Відповідь неоднозначна, як і саме питання. Якщо під абсолютною істиною розуміти найповніше пізнання всього сущого, то це, природно, не під силу ні людині, ні всьому людству. Адже світ безмежний вшир, нескінченний углиб, до того ж він невпинно змінюється. Повне його пізнання на якийсь момент, якщо передбачити таку неймовірну ситуацію, на наступний момент стане вже застарілим. Якщо ж під абсолютною істиною розуміти істину об’єктивну, – правильне і від людини незалежне відображення якоїсь частини, фрагмента, процесу дійсності, то її пізнання можливе. По Енгельсу, немає непрохідної грані між “несуверенною”, т.е. відносною, неповною, частковою і “суверенною” – абсолютною істиною. Абсолютна істина складається з нескінченної суми істин відносних. Процес наближення їх до абсолютної істини Енгельс називав асимптотичним: навіть при нескінченному наближенні вони ніколи не співпадуть. Процес пізнання, з точки зору основоположників марксизму, діалектичний, істина – не застиглий підсумок, а безперервний процес переходу від однієї відносної істини до іншої також відносної, але утримуючу більш вагому частку істини абсолютної. Пізнання відносне, релятивне, але його було б неправильно зводити до голого, безмежного релятивізму. Пізнання суперечливе, виражаючи єдність протилежностей: відносного і абсолютного початку. Кардинальним питанням для теорії пізнання є обгрунтування критерію істини. Основоположники марксизму, прагнучи вирішити це питання, розробили концепцію суспільно-історичної практики. У їх розумінні, практика – це матеріальна, чуттєво-предметна, цілеполагаюча діяльність суспільної людини. Її змістом є освоєння і перетворення природних і соціальних об’єктів і систем. Основними формами практики вони вважали виробництво матеріальних благ і знарядь праці; соціальну діяльність, що приводить до реальних змін суспільних відносин і політичних систем; науковий експеримент з використанням приладів і установок. У структурі практики марксисти виділяють: потреби, виникаючі на її основі мета і мотив діяльності, саму доцільну діяльність, засоби, що застосовуються і результат, що досягається. Володіючи достоїнством безпосередності, практика, на їх думку, виступає вищим критерієм істини. Людина впливає на природу і, змінюючи її, створює нові умови свого існування. У ході цього практичного перетворення у суспільства виникають різноманітні потреби, в тому числі і технічні, а “це просуває науку уперед більше, ніж десяток університетів”. Таким чином, практика виступає в марксизмі не тільки критерієм істини, але також рушійною силою і значною мірою метою пізнання. Найважливішою особливістю філософії марксизму є єдність, або тотожність діалектики, логіки і теорій пізнання. Останнє тлумачення буде більш вірним для характеристики філософії Гегеля, який був витонченим діалектиком і логіком, але логіком не формальним, а діалектичним. Що стосується Маркса і Енгельса, то під діалектичною логікою вони розуміли передусім найбільш загальні закони матеріального буття, людської історії і пізнання. Тотожність між діалектикою, теорією пізнання і логікою багато які прихильники марксизму розуміють не абстрактно, а конкретно. Вони думають, що ці компоненти співпадають не абсолютно, а лише в головному, основному: діалектика виконує передусім загальнометодологічну функцію; теорія пізнання – гносеологічну (проблема істини, шляхів її досягнення, критерії і т.п.); логіка виконує логічну функцію – вивчає закони, форми і правила раціонального пізнання, мислення. Правда, цією справою більш двох тисяч років займається формальна логіка, основні категорії і закони якої були обгрунтовані ще Арістотелем. Ця наука пройшла тривалий шлях розвитку, в XX в. отримала серйозне підкріплення з боку математичної логіки. Основоположники марксизму приділили значну увагу традиційній формальній логіці, вважаючи, що вона – не зібрання чистих форм і правил мислення, відірваних від змісту, а метод для пошуку нових результатів, для переходу від відомого до невідомого. “... То. ж саме, тільки в набагато більш високому значенні, являє собою діалектика, яка до того ж, прориваючи вузький горизонт формальної логіки, містить в собі зародок більш широкого світогляду”[5], відмічав Енгельс. Читайте також:
|
||||||||
|