Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Загальна характеристика педагогічної освіти

Психологія педагогічної діяльності і психологія вчителя

Кожне суспільство зацікавлене в ефективності функ­ціонування системи освіти. Діяльність педагога спрямо­вана на розв'язання завдань навчання, виховання і роз­витку підростаючих поколінь. Професія педагога нале­жить до професії типу «людина-людина». У педагогічній психології сформульовані важливі вимоги щодо змісту, спрямованості, психологічної структури, функцій, орга­нізації педагогічної діяльності, дано характеристику пе­дагога як її суб'єкта (педагогічні уміння, здібності, рівні майстерності, стилі діяльності тощо). Педагогічна діяльність пред'являє високі вимоги до особистості педа­гога (спрямованість, професійна самосвідомість, профе­сійна придатність, професійне мислення, стресостій-кість та ін.).

 

Загальна психологічна характеристика педагогічної діяльності

Професія педагога акумулює тисячолітній досвід поко­лінь. Педагог виконує роль єднальної ланки між покоління­ми, є носієм суспільно-історичного досвіду, суспільно-культурної традиції народу, людської цивілізації. Від його праці залежить інтелектуальний потенціал, моральне здоров'я суспільства, спадкоємність поколінь, суспільний процес.

Ефективність професійної діяльності педагога зале­жить від її наукового забезпечення. Щоб досягти її, педа­гог повинен знати умови, механізми, чинники, закономір­ності, засоби розвивальної, навчальної та виховної діяль­ності. Його предметна, психолого-педагогічна підготовка має поєднуватися з розвитком особистості.

 

Загальна характеристика педагогічної освіти

На сьогодні педагогічна освіта є масовою, і водночас неповторною, творчою. Для повноцінної діяльності педа­гог повинен бути зрілою, різнобічно розвиненою, внутріш­ньо несуперечливою особистістю без акцентуацій, неврозів і психозів. Найдосконаліші методи, найпередовіший досвід не допоможуть, якщо педагог не стане носієм високої ду­ховної культури.

Педагогічна професія належить до типу «людина-лю­дина», для якого необхідні: стійке позитивне самопочуття у роботі з людьми; потреба у спілкуванні, здатність уявляти себе на місці іншої людини, розуміти її наміри, думки, настрої; утримання знань про особистісні якості різних людей. Такі люди повинні вміти керувати, вчити, виховувати, слухати і вислуховувати. їм потрібні широ­кий кругозір, висока комунікативна культура. Широкий простір відкриває педагогічна професія і для реалізації якостей темпераменту, здібностей, характеру, самосвідо­мості, спрямованості особистості.

У педагогічній діяльності реалізується також відно­шення «людина-знак», оскільки знакові, зокрема мовні системи, є основним засобом передавання суспільно-істо­ричного досвіду, предметом засвоєння учнів.

Вища педагогічна освіта забезпечує поглиблене пізнан­ня, оволодіння педагогічними технологіями і розвиток особистісного потенціалу майбутнього педагога. її домі­нантою є освітньо-творче навчання студентів професійної діяльності: ознайомлення з передовим педагогічним досві­дом, оволодіння інноваційними технологіями засвоєння знань, використання їх у власному професійному стано­вленні; формування критичного мислення; вироблення уміння організовувати дослідницькі пошуки й аналізува­ти педагогічно значущі проблеми.

Оволодіння педагогічним фахом ускладнює відсутність у майбутніх вчителів природнозумовленої професійної придатності, оскільки не всім людям подобається вчити інших, не у всіх вистачає терпіння виховувати, не для кожного характерний цілеспрямований розвиток стійкого пізнавального інтересу до професії вчителя.

Професіоналізм вчителя полягає не лише у знанні свого предмету, володінні педагогічними технологіями, а й у різнобічному знанні дитини. Поза людинознавством, як і поза культурою, педагога немає. Тому його становлен­ня пов'язане з освоєнням знань про свій предмет і про світ дитини, людини та суспільства.

Педагогічній діяльності властива поліфункціональність. У кожній події шкільного життя педагог має знаходити різ­ний смисл (освітній, виховний, розвивальний, соціальний, психологічний, психогігієнічний). Ці функції необхідно реалізовувати одночасно. Кожна з них втілюється у педаго­гічні події, які породжують безліч завдань для вчителя.

Важливими ознаками педагогічної діяльності є варіа­тивність, відсутність однозначної детермінованості подій, адже не завжди можна впевнено прогнозувати, як пройде урок, безліч непередбачених обставин можуть внести сут­тєві зміни у роботу. Вчитель завжди має бути готовим до будь-яких несподіванок, творчої імпровізації, а не лише до реалізації ретельно обміркованого сценарію уроку, бесіди з учнем. Ці зміни інколи відбуваються спонтанно; зумо­влюються логікою педагогічної ситуації.

Педагог постійно живе у кількох вимірах: прогнозуванні майбутніх подій; актуальному спонтанному реагуванні; спів­віднесенні прогнозу з фактичним перебігом подій; внесенні коректив; ретроспективному аналізі. Вступаючи у взаємо­дію, він має передбачити можливу реакцію учня, реалізувати свій прогноз у цій безпосередній взаємодії, постійно співвідносячи її перебіг з передбаченнями. Змістом його професій­ної рефлексії є ретроспективна оцінка відповідності очіку­вань їхній фактичній реалізації. Кожен актуальний момент діяльності педагога здійснюється як безперервна проекція і зіставлення майбутнього, минулого і теперішнього.

Педагогічній діяльності притаманна тенденція до інтегративності. Кожна подія шкільного життя є результатом впливу багатьох систем і чинників. Приймаючи будь-яке педагогічне рішення, вчитель має інтегрально оцінювати стан учня як результат взаємодії життєво важливих і зна­чущих для нього систем (сімейні стосунки, вплив нефор­мальних груп поза школою, його місце у шкільному і клас­ному колективах).

Будь-яке педагогічне явище передбачає багаторівневу взаємодію, у процесі якої вчитель повинен мобілізувати учня на спільні дії, стимулювати його активність, контро­лювати якість виконання, оцінювати результати співвід­носити свої дії з діями ровесників, вчасно вносити корек­тиви, прогнозувати розвиток подій та ін.

Діяльність педагога вимагає постійного пізнання ситуацій, дитини, себе, соціального оточення, умов взає­модії. Наслідком відсутності такого пізнання є робота за принципом спроб і помилок. Однак лише на основі опера­тивного дослідження вчитель може знайти адекватні засо­би впливу, конструктивно розв'язати наявні конфлікти, забезпечити педагогічно доцільний розвиток подій.

Професійна педагогічна діяльність пов'язана з багать­ма обмеженнями у стосунках і поведінці. В очах дитини учитель має статус морально та духовно вищої особистості. Вона очікує від учителя поведінки відповідно до педагогіч­ної ролі. Ця постійна «соціальна відкритість» психологіч­но переживається непросто: педагог відчуває себе під постійним наглядом, змушений поводитися стримано, долати імпульсивні нориви, постійно співвідносити свою поведінку з професійними і соціальними нормами. Безу­мовно, цілковите занурення у професійну роль психологіч­но не менш шкідливе, ніж її ігнорування. Нерідко вчителі вже протягом перших кількох років втрачають природ­ність поведінки, індивідуальність, здатність до спонтанно­сті, стають виразниками лише «професійної ролі». Цієї крайності також слід уникати.

Загалом кожен учитель має постійно пам'ятати, що батьки довіряють йому, коли він виправдовує їхні очіку­вання. З часом це стає його звичкою, а морально усвідо­млена соціальна вимога — рисою характеру.

Справжній педагог є супутником кожної людини не лише у шкільні роки. Він вчить, радить, допомагає пізна­вати навколишню дійсність, прищеплює дітям велико­душність, благородство, шанобливе ставлення до старших. У цьому полягає висока і складна місія людини, яка відда­ла себе педагогічній діяльності.

 


Читайте також:

  1. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  2. II. ВИРОБНИЧА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОФЕСІЇ
  3. II. Морфофункціональна характеристика відділів головного мозку
  4. IV. Загальна оцінка діяльності вчителя
  5. IV. Загальна схема поточного і підсумкового контролю та оцінювання знань студентів
  6. Ni - загальна кількість періодів, протягом яких діє процентна ставка ri.
  7. The educational system of Great Britain (Система освіти Великобританії)
  8. V.3. Общая характеристика кадрового состава муниципальной службы в республике Коми на 2004 год.
  9. X. Зарахування вступників на основі повної загальної середньої освіти, які досягли визначних успіхів у вивченні профільних предметів
  10. Абстрактна (загальна) форма
  11. Аварії на хімічно-небезпечних об’єктах та характеристика зон хімічного зараження.
  12. Автобіографія. Резюме. Характеристика. Рекомендаційний лист




Переглядів: 2841

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Виникнення і розвиток педагогічної психології | Педагогічна діяльність у системі інших видів діяльності

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.