Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Активність дитини у виховному процесі

Основною умовою виховання є активність особистості. Не можна навчитися плавати, не ввійшовши у воду; не можна стати ввічливим, не виявляючи ввічливості, не­можливо бути добрим без уважного ставлення до людей.

Психологія виховання виходить із принципу розвитку особистості в діяльності як його необхідної умови. Щоб сформувати потрібні мотиви, діяльність повинна бути від­повідно організована. У ній формуються не тільки мотиви, а й звичні способи поведінки. Для формування у дітей гу­маністичної спрямованості недостатньо об'єднати їх спіль­ною, навіть суспільно значущою, діяльністю, оскільки діяльність має перейти у самодіяльність. Тільки за умови усвідомлення суб'єктом діяльності мети своїх дій, співвід­несення з цим самоусвідомленням своїх цілей і мотивів його старання набудуть особистісного сенсу. Адже у кож­ному акті внутрішньої предметної спрямованості людина виходить зі свого Я. Щоб дії вихованця були не лише пред­метно спрямованими, необхідно формувати їх смисли, ва­жливі й для інших людей.

Діяльність створює сприятливі умови для активного моделювання дітьми стосунків, характерних для світу до­рослих, формує ставлення до цієї діяльності. Головне для виховання — суспільне значення, моральний сенс, мета діяльності, її призначення та соціальна спрямованість. Будь-яка діяльність учнів є процесом реалізації і форму­вання їх психологічних особливостей, розуму і почуттів. Вона також сприяє виявленню суперечливих, негативних якостей особистості, спонукає до розвитку, пристосування до нових умов.

Для виховання важлива не лише індивідуальна, а й спільна (групова) діяльність, яка потребує від педагога вміння керувати міжособистісними стосунками та спілку­ванням. Під час діяльності між школярами можуть вста­новлюватись різні типи стосунків: співробітництво, взаєм­ність, суперництво, змагання, емоційна або поведінкова протидія, нейтральні ставлення одне до одного. Повноцін­ному розвитку особистості сприяють стосунки співробіт­ництва, взаємоповаги, взаємопідтримки, забезпечення рівноправних, ініціативно-творчих позицій кожного, то­лерантного ставлення до недоліків у роботі інших.

В організації діяльності учнів особливу увагу необхід­но приділяти підготовчому етапу: формуванню мети, за­думу, плануванню і нормуванню діяльності, вибору оптимального способу роботи, раціональних шляхів реалізації задуму, розподілу функцій і ролей. Усю цю роботу учні ма­ють здійснювати самостійно, адже це забезпечить розвивальний і виховний ефект.

На підготовчому етапі педагогічне керівництво повин­не поєднуватися з учнівським самоуправлінням, відпові­дати віковим та індивідуальним особливостям розвитку особистості, ставленню учнів до діяльності, рівню розвит­ку класу як суб'єкта спільної діяльності.

В організації спільної діяльності педагог зосереджуєть­ся на керівництві особистісними стосунками, спілкуванні вихованців, зміні їх позицій в системі діяльності (напри­клад, «керівник — підлеглий»). Важливою передумовою успішного управління особистісними стосунками є вия­влення педагогом лідерів класу, оскільки у групі діє меха­нізм «руху» мотивів, ціннісних орієнтацій від лідера до ін­ших її учасників, від учня до учня.

Педагог, який організовує спільну діяльність, повинен дбати про максимальну Я - включеність кожного учня в неї, тобто про перетворення дитини на суб'єкта діяльності. Це можливо, якщо зміст та організація діяльності відповіда­ють потребам, мотивам, можливостям школяра. Без цього не проявиться його зовнішня і внутрішня активність. «Справжнє мистецтво виховання проявляється там, — стверджував Г. Костюк, — де воно спирається на прояв «саморуху», ініціативи, самодіяльності творчої ініціативи у житті особистості, що розвивається».

У спільній діяльності мають поєднуватися зусилля старших і молодших учнів, що передбачає їх взаємозалеж­ність, взаємодопомогу. Наприклад, старші учні можуть шефствувати над учнями початкових класів. Кооперація повинна бути спрямована на досягнення загального ре­зультату, передбачати розподіл певних операцій. Напри­клад, школярі молодших класів, виготовляючи одяг для ляльок, щоб подарувати його дитячому садку, можуть роз­поділити між собою обов'язки: одні шиють плаття, інші — фартушки, черевички, капелюшки. Всі мають дбати про акуратність виробів, бути відповідальними, уважними до своїх колег.

Спільна діяльність може бути різною за змістом: ство­рення казок, участь у спектаклях, іграх, справах тощо. Суспільна значущість та очевидність результатів, усвідо­млення дітьми необхідності породжує в них обов'язковість і відповідальність. Якщо, наприклад, вони беруть шефство над будинками для людей похилого віку, допомагають у формуванні бібліотеки, облаштовують спортивні майдан­чики, їх діяльність стає суспільно необхідною.

У діяльності діти засвоюють норми поведінки. З часом діти набувають певної самостійності, демонструють опано­вані навички в інших ситуаціях. Самостійний аналіз фак­тів, зроблені висновки, відповідні оцінки свідчать про створення педагогом сприятливих умов для формування переконань учнів. Нав'язана вчителем оцінка фактів свід­чить лише про засвоєння знань, а не про вироблення пере­конань. Учитель, який різко зупиняє висловлювання діть­ми помилкових суджень, вимагає негайної їх зміни, кате­горично нав'язує свої, не стимулює учнів до обстоювання своїх міркувань, грубо порушує психологічні умови фор­мування поглядів, переконань, ідеалів. Адже вони можуть бути результатом лише власних висновків учня, його ста­влення до фактів і висновків, вчинків та дій.

Доцільно організована, соціально значуща індивіду­альна та групова діяльність вихованців сприяє розвитку їхньої особистості та учнівського класу, встановленню ді­лових та емоційних стосунків, створює умови для мораль­ної самореалізації.


Читайте також:

  1. CMM. Групи ключових процесів
  2. CMM: зрілість організацій і процесів
  3. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  4. Автоматизація виробничих процесів
  5. АВТОМАТИЗАЦІЯ ТЕХНОЛОГІЧНИХ ПРОЦЕСІВ
  6. АВТОМАТИЗАЦІЯ ТЕХНОЛОГІЧНИХ ПРОЦЕСІВ
  7. Автоматизація технологічних процесів і транспортні засоби.
  8. Авторегресійні моделі в аналізі динаміки економічних процесів і їх прогнозуванні
  9. АКТИВАЦІЯ. АКТИВІЗАЦІЯ. АКТИВНІСТЬ.
  10. Активність особистості та її джерела, спрямованість особистості
  11. Активність особистості та самоуправління




Переглядів: 1141

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Чинники виховання | Виховання і спілкування

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.