Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Виховання і спілкування

Особистість зростає серед людей, які впливають на неї, а люди також опиняються під її впливом. Виховання засо­бами спілкування реалізується на рівні соціального піз­нання, емоційного ставлення, поведінки. Його внутріш­ньою умовою, психологічним тлом є особистісні стосунки між вихователем і вихованцем, між самими вихованцями, у процесі яких відбувається взаєморозкриття, взаємопро­никнення, особистісне взаємозбагачення дітей.

Ефективна виховна взаємодія педагога і дитини мо­жлива на основі довіри та позитивних стосунків між ними, заснованих на взаємоповазі та емоційному контакті. У діа­лозі педагог здійснює переконувальну комунікацію, за якої вихованець свідомо присвоює пропоновані моральні норми, перетворює на особистісну цінність як регулятор своєї поведінки. У спілкуванні педагога з вихованцями необхідно оптимізувати співвідношення між формальним спілкуванням, опосередкованими соціальними відносина­ми, зовнішньою діяльністю та особистісним спілкуван­ням. Воно є своєрідним діалогом способів життя виховате­ля і вихованця, в результаті якого дитина соціально, мо­рально і духовно вдосконалюється.

Важливим чинником виховання є учнівський клас і ре­ферентні групи. Ровесники впливають на учня завдяки дії соціально-психологічних механізмів (психічного заражен­ня, ідентифікації, наслідування, емпатії). Особливо впли­вають на клас, на окремих учнів лідери. Спілкуючись із ровесниками, учні обмінюються різноманітною інформа­цією, думками, переживаннями, поглядами на духовні та матеріальні цінності, виробляють ставлення один до одно­го (повагу, довіру, доброзичливість, співчуття, готовність допомогти або негативне ставлення). Судження, оцінки од­нокласників формують у них адекватну самооцінку, норми поведінки, інтереси, впливають на усвідомлення цілей. В умовах класу, референтної групи школяр задовольняє свої потреби в самоутвердженні, самовираженні, визнанні.

Характер і сила впливу класу на особистість залежать від рівня його розвитку: чим він вищий, тим позитивніший вплив. Найбільший вплив на учня мають референтні групи. Високорозвинений клас як колектив характеризують високий рівень самодіяльності, розгорнута система стосун­ків і спілкування дітей, гуманне ставлення до інших.

Для ефективного використання виховних можливо­стей класу педагогові необхідно знати рівень його розвит­ку, бо не кожен клас є повноцінним колективом. У класі, групі учні займають різне становище, мають різну популяр­ність, що впливає на їх стан (емоційний комфорт, благопо­луччя), поведінку, виховні можливості.

Майже у кожному шкільному класі є малі групи — стійкі об'єднання учнів, які виникають на основі тісних особистісних контактів, спільної мети. Активність їх ліде­рів може мати як позитивну, так і негативну спрямова­ність. У добре організованих класах відсутні угруповання з негативною спрямованістю. Завдання полягає у запобі­ганні виникненню у класі антагоністичних груп, оскільки вони різко знижують виховні можливості.

Розвиток особистості школяра залежить від того, на­скільки клас є для нього референтною групою. Нерідко учень належить до багатьох груп, компаній, де має певні стосунки, займає певне становище, піддається певному впливові. У його житті важливу роль відіграють стихійні групи, що виникають поза школою, в яких учні задоволь­няють свої потреби у спілкуванні, вгамовують емоційний голод, виявляють активність.

Усе це педагог повинен враховувати у своїй діяльності. На увагу заслуговує робота з неформальними лідерами. Передусім необхідно знати їх спрямованість (об'єднують чи роз'єднують клас), методи, якими утверджують свій ав­торитет. Досягти цього непросто, оскільки лідер діє прихо­вано, іноді через інших осіб. За позитивної спрямованості можна звернутися до нього за допомогою, виявити йому довіру, з часом він може стати формальним лідером. Якщо він перебуває в опозиції, його необхідно толерантно ней­тралізувати, не принизивши, не відмежувавши від класу, а поступово залучаючи до конструктивних справ у класі.

Особливої уваги потребують учні з низьким статусом у класі, адже з ними не хочуть дружити, їм не симпатизу­ють. Причинами такого положення можуть бути несумлін­не виконання завдань класу, егоїзм, негативні риси харак­теру, зовнішня непривабливість, фізичні вади тощо. Це ча­сто зумовлює замкнутість, озлобленість цих дітей. Педагог повинен знаходити спільну мову з ними, намагатися кори­гувати якості, які відштовхують ровесників, створювати умови для самореалізації цих дітей у класі.

У виховній роботі необхідно враховувати те, що клас по­стійно розвивається. Тому від вимог учителя, які підтри­мує спочатку актив класу, а потім і його більшість, необхід­но переходити до виховання у колективу здатності само­стійно, за власною ініціативою ставити вимоги до окремих учнів, контролювати їх виконання. Учитель повинен по­ступово переходити від прямого педагогічного впливу до впливу через клас, реалізуючи принцип паралельного пе­дагогічного впливу (А. Макаренко). Необхідно уникати об­говорення у класі окремих провин дітей, оскільки це трав­мує їх психіку. Головне, щоб клас навчився використовува­ти моральні форми впливу на окремих учнів, спрямовуючи їх активність на взаємопідтримку, доброчинні дії.

Отже, результативність виховання залежить від Я - включеності учнів у різні за формою та змістом види інди­відуальної і групової діяльності, організації особистісної взаємодії у процесі спілкування. Педагог повинен ціле­спрямовано впливати на клас та малі групи, забезпечуючи емоційне благополуччя і соціальний статус кожного учня.

 


Читайте також:

  1. IV. Самовиховання.
  2. Англійська система фізичного виховання. Діяльність Томаса Арнольда.
  3. Анімізм – уявлення про існування духовних істот та віра в можливість спілкування з ними.
  4. Аспекти фізичного виховання, його засоби в українській етнопедагогіиі
  5. Б) Принцип народності виховання
  6. Базові поняття теорії і методики фізичного виховання.
  7. Бар’єри спілкування (за Томасом Гордоном)
  8. Бар’єри, які заважають ефективності педагогічного спілкування.
  9. Батьки мають право обирати форми та методи виховання, крім тих, які суперечать закону, моральним засадам суспільства.
  10. Безпосереднє спілкування з журналістами
  11. Більш широке залучення до управлінської діяльності талановитої молоді, жінок, а також виховання лідерів у сфері освіти.
  12. В галузі фізичного виховання




Переглядів: 1437

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Активність дитини у виховному процесі | Критерії вихованості

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.