МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Психологічні основи організації самовихованняВиховання досягає успіху за умови, що воно переростає У самовиховання, коли учень перетворюється з об'єкта на суб'єкт виховання. Самовиховання — управління суб'єктом своєю діяльністю, спілкуванням, поведінкою, переживаннями, спрямованими на зміну своєї особистості відповідно до усвідомлених цілей, ідеалів і переконань задля самовдосконалення. Воно складається із самопізнання, ставлення до себе, саморегуляції. Способами самопізнання є самооцінка, самоспостереження, самоаналіз; ставлення до себе — самопочуття, самолюбство, честолюбство, самовпевненість, скромність, нахабство, гідність; саморегуляції — стриманість, самовладання, самоконтроль, самокорекція, самостимулювання, самодисципліна. Самовиховання починається із запитань: «Хто я? Чому хотів зробити так, а вийшло по-іншому? Може, спробувати зробити в такий-то спосіб?», закінчується прийняттям відповідного рішення. Психологи виокремлюють такі форми самовиховання: 1) виховання у собі нової якості, якою особистість ще не володіє, наприклад акуратності; 2) подолання старої, негативної якості, наприклад безвольності, лінощів тощо; 3) поглиблення недостатньо сформованої якості, наприклад розвиток здібностей. Важливими психолого-иедагогічними умовами самовиховання є: а) усвідомлення вихованцем суперечності між суспільними вимогами, духовним і моральним ідеалом, особистими бажаннями і реальною поведінкою; б) знання своїх можливостей (адекватна самооцінка). в) сформованість у вихованця критичності, самостійності, волі, активності та ін.; г) володіння способами, методами самовиховання; д) наявність цілісної програми самовдосконалення. Програма самовиховання має визначати не лише справи, до яких прагне школяр, а й шляхи зміни особистості. Для ефективного самовиховання дитина має брати участь у реальних справах (навчанні, спорті, суспільно-корисній діяльності). Якщо прагнення особистості до удосконалення не підкріплюється зусиллями щодо подолання труднощів на шляху до мети, це може спричинити розчарування у своїх здібностях, зупинку в розвитку, зосередження на тому, чого можна досягти без особливих зусиль. Прагнення підлітка, юнака до самовиховання, самовдосконалення є природним, як і розвиток здатності стояти, ходити, говорити. Прагнення досконалості власного Я є важливим для духовного розвитку дитини, породжує здатність до рефлексії, усвідомлення того, що вона ще не є тою, якою хоче і повинна бути. Усвідомлюється самовиховання у підлітковому віці, що пов'язано з прагненням дорослості. Особливо актуалізується у ранньому юнацькому віці, коли розширюється коло моральних уявлень, поглиблюються знання про себе, змінюються ставлення до навчання, стосунки з людьми. Це спонукає учнів до більшої самостійності, логічних міркувань, мислення, дослідницької активності. Виникають стійкі інтереси поза навчальним закладом. Головним видом самовиховання старшокласників стає професійне самовиховання. Менше займаються самовихованням юнаки і дівчата, котрі збираються відразу після закінчення школи йти працювати. Самовиховання старшокласників характеризується розвитком цілеспрямованості, особистості загалом, а не окремих якостей, є запланованим, тривалішим, продуманішим, систематичнішим. У юнацькому віці діти виявляють більшу самостійність у пошуку засобів, методів і прийомів роботи над собою, складанні програми самовиховання, наполегливіші та цілеспрямовані. Педагог повинен формувати потребу учнів у самовихованні окремих якостей та особистості загалом, а також у перевихованні; допомагати їм усвідомити особливості своєї особистості, поведінки, побачити недоліки та позитивні якості; допомагати складати програму самовиховання; сприяти використанню раціональних методів і стратегій самовиховання; залучати до самовиховання ровесників; допомагати долати труднощі в цьому; формувати ідеал самовиховання. У самовихованні важливою є його внутрішня («інтимна») сторона: пізнавальне та емоційно-вольове самоставлення і самопізнання (самооцінка, самоконтроль, самодисципліна, самокритика, самопримус та самовизначення). Учень, який займається самовихованням, самовдосконаленням, завжди має глибинні спонуки до постійного розвитку. Ідеалом самовиховання є різнобічно розвинена, внутрішньо несуперечлива, психічно здорова і духовно багата особистість, яка творить добро на землі, бореться зі злом.
Читайте також:
|
||||||||
|