МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Психологічні основи організації самовихованняВиховання досягає успіху за умови, що воно переростає У самовиховання, коли учень перетворюється з об'єкта на суб'єкт виховання. Самовиховання — управління суб'єктом своєю діяльністю, спілкуванням, поведінкою, переживаннями, спрямованими на зміну своєї особистості відповідно до усвідомлених цілей, ідеалів і переконань задля самовдосконалення. Воно складається із самопізнання, ставлення до себе, саморегуляції. Способами самопізнання є самооцінка, самоспостереження, самоаналіз; ставлення до себе — самопочуття, самолюбство, честолюбство, самовпевненість, скромність, нахабство, гідність; саморегуляції — стриманість, самовладання, самоконтроль, самокорекція, самостимулювання, самодисципліна. Самовиховання починається із запитань: «Хто я? Чому хотів зробити так, а вийшло по-іншому? Може, спробувати зробити в такий-то спосіб?», закінчується прийняттям відповідного рішення. Психологи виокремлюють такі форми самовиховання: 1) виховання у собі нової якості, якою особистість ще не володіє, наприклад акуратності; 2) подолання старої, негативної якості, наприклад безвольності, лінощів тощо; 3) поглиблення недостатньо сформованої якості, наприклад розвиток здібностей. Важливими психолого-иедагогічними умовами самовиховання є: а) усвідомлення вихованцем суперечності між суспільними вимогами, духовним і моральним ідеалом, особистими бажаннями і реальною поведінкою; б) знання своїх можливостей (адекватна самооцінка). в) сформованість у вихованця критичності, самостійності, волі, активності та ін.; г) володіння способами, методами самовиховання; д) наявність цілісної програми самовдосконалення. Програма самовиховання має визначати не лише справи, до яких прагне школяр, а й шляхи зміни особистості. Для ефективного самовиховання дитина має брати участь у реальних справах (навчанні, спорті, суспільно-корисній діяльності). Якщо прагнення особистості до удосконалення не підкріплюється зусиллями щодо подолання труднощів на шляху до мети, це може спричинити розчарування у своїх здібностях, зупинку в розвитку, зосередження на тому, чого можна досягти без особливих зусиль. Прагнення підлітка, юнака до самовиховання, самовдосконалення є природним, як і розвиток здатності стояти, ходити, говорити. Прагнення досконалості власного Я є важливим для духовного розвитку дитини, породжує здатність до рефлексії, усвідомлення того, що вона ще не є тою, якою хоче і повинна бути. Усвідомлюється самовиховання у підлітковому віці, що пов'язано з прагненням дорослості. Особливо актуалізується у ранньому юнацькому віці, коли розширюється коло моральних уявлень, поглиблюються знання про себе, змінюються ставлення до навчання, стосунки з людьми. Це спонукає учнів до більшої самостійності, логічних міркувань, мислення, дослідницької активності. Виникають стійкі інтереси поза навчальним закладом. Головним видом самовиховання старшокласників стає професійне самовиховання. Менше займаються самовихованням юнаки і дівчата, котрі збираються відразу після закінчення школи йти працювати. Самовиховання старшокласників характеризується розвитком цілеспрямованості, особистості загалом, а не окремих якостей, є запланованим, тривалішим, продуманішим, систематичнішим. У юнацькому віці діти виявляють більшу самостійність у пошуку засобів, методів і прийомів роботи над собою, складанні програми самовиховання, наполегливіші та цілеспрямовані. Педагог повинен формувати потребу учнів у самовихованні окремих якостей та особистості загалом, а також у перевихованні; допомагати їм усвідомити особливості своєї особистості, поведінки, побачити недоліки та позитивні якості; допомагати складати програму самовиховання; сприяти використанню раціональних методів і стратегій самовиховання; залучати до самовиховання ровесників; допомагати долати труднощі в цьому; формувати ідеал самовиховання. У самовихованні важливою є його внутрішня («інтимна») сторона: пізнавальне та емоційно-вольове самоставлення і самопізнання (самооцінка, самоконтроль, самодисципліна, самокритика, самопримус та самовизначення). Учень, який займається самовихованням, самовдосконаленням, завжди має глибинні спонуки до постійного розвитку. Ідеалом самовиховання є різнобічно розвинена, внутрішньо несуперечлива, психічно здорова і духовно багата особистість, яка творить добро на землі, бореться зі злом.
Читайте також:
|
||||||||
|