Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Психологічні основи організації самовиховання

Виховання досягає успіху за умови, що воно переростає У самовиховання, коли учень перетворюється з об'єкта на суб'єкт виховання.

Самовиховання — управління суб'єктом своєю діяльністю, спілку­ванням, поведінкою, переживаннями, спрямованими на зміну своєї особистості відповідно до усвідомлених цілей, ідеалів і пере­конань задля самовдосконалення.

Воно складається із самопізнання, ставлення до себе, саморегуляції.

Способами самопізнання є самооцінка, самоспостере­ження, самоаналіз; ставлення до себе — самопочуття, са­молюбство, честолюбство, самовпевненість, скромність, нахабство, гідність; саморегуляції — стриманість, само­владання, самоконтроль, самокорекція, самостимулювання, самодисципліна.

Самовиховання починається із запитань: «Хто я? Чому хотів зробити так, а вийшло по-іншому? Може, спробувати зробити в такий-то спосіб?», закінчується прийняттям від­повідного рішення.

Психологи виокремлюють такі форми самовиховання:

1) виховання у собі нової якості, якою особистість ще не володіє, наприклад акуратності;

2) подолання старої, негативної якості, наприклад без­вольності, лінощів тощо;

3) поглиблення недостатньо сформованої якості, на­приклад розвиток здібностей.

Важливими психолого-иедагогічними умовами само­виховання є:

а) усвідомлення вихованцем суперечності між суспіль­ними вимогами, духовним і моральним ідеалом, особистими бажаннями і реальною поведінкою;

б) знання своїх можливостей (адекватна самооцінка).
Завищена самооцінка не стимулює потреби у самовихован­ні; занижена — не дає змоги побачити сенс у ньому;

в) сформованість у вихованця критичності, самостійно­сті, волі, активності та ін.;

г) володіння способами, методами самовиховання;

д) наявність цілісної програми самовдосконалення.

Програма самовиховання має визначати не лише спра­ви, до яких прагне школяр, а й шляхи зміни особистості. Для ефективного самовиховання дитина має брати участь у реальних справах (навчанні, спорті, суспільно-корисній діяльності). Якщо прагнення особистості до удосконален­ня не підкріплюється зусиллями щодо подолання трудно­щів на шляху до мети, це може спричинити розчарування у своїх здібностях, зупинку в розвитку, зосередження на тому, чого можна досягти без особливих зусиль.

Прагнення підлітка, юнака до самовиховання, само­вдосконалення є природним, як і розвиток здатності стоя­ти, ходити, говорити. Прагнення досконалості власного Я є важливим для духовного розвитку дитини, породжує здатність до рефлексії, усвідомлення того, що вона ще не є тою, якою хоче і повинна бути.

Усвідомлюється самовиховання у підлітковому віці, що пов'язано з прагненням дорослості. Особливо актуалі­зується у ранньому юнацькому віці, коли розширюється коло моральних уявлень, поглиблюються знання про себе, змінюються ставлення до навчання, стосунки з людьми.

Це спонукає учнів до більшої самостійності, логічних мір­кувань, мислення, дослідницької активності. Виникають стійкі інтереси поза навчальним закладом. Головним ви­дом самовиховання старшокласників стає професійне са­мовиховання. Менше займаються самовихованням юнаки і дівчата, котрі збираються відразу після закінчення шко­ли йти працювати.

Самовиховання старшокласників характеризується розвитком цілеспрямованості, особистості загалом, а не окремих якостей, є запланованим, тривалішим, продуманішим, систематичнішим. У юнацькому віці діти виявля­ють більшу самостійність у пошуку засобів, методів і при­йомів роботи над собою, складанні програми самовихован­ня, наполегливіші та цілеспрямовані.

Педагог повинен формувати потребу учнів у самовихо­ванні окремих якостей та особистості загалом, а також у перевихованні; допомагати їм усвідомити особливості своєї особистості, поведінки, побачити недоліки та пози­тивні якості; допомагати складати програму самовихован­ня; сприяти використанню раціональних методів і страте­гій самовиховання; залучати до самовиховання ровесни­ків; допомагати долати труднощі в цьому; формувати ідеал самовиховання.

У самовихованні важливою є його внутрішня («інтим­на») сторона: пізнавальне та емоційно-вольове самоставлення і самопізнання (самооцінка, самоконтроль, самодисци­пліна, самокритика, самопримус та самовизначення). Учень, який займається самовихованням, самовдоскона­ленням, завжди має глибинні спонуки до постійного розвит­ку. Ідеалом самовиховання є різнобічно розвинена, вну­трішньо несуперечлива, психічно здорова і духовно багата особистість, яка творить добро на землі, бореться зі злом.

 


Читайте також:

  1. CMM. Модель технологічної зрілості. Зрілі і незрілі організації.
  2. I. Фізичні основи механіки
  3. II. Права та обов'язки адміністрації організації, що проводить туристську подорож
  4. IV. Закономірності структурно-функціональної організації спинного мозку
  5. IV. Самовиховання.
  6. PR-відділ організації: переваги і недоліки
  7. R – розрахунковий опір грунту основи, це такий тиск, при якому глибина зон пластичних деформацій (t) рівна 1/4b.
  8. TEMA 13. МОТИВАЦІЯ РОБОТИ ПРАЦІВНИКІВ ОРГАНІЗАЦІЇ
  9. V Практично всі психічні процеси роблять свій внесок в специфіку організації свідомості та самосвідомості.
  10. VІII. Основи молекулярної фізики і термодинаміки
  11. АГЕНТ З ОРГАНІЗАЦІЇ ОБСЛУГОВУВАННЯ АВІАПЕРЕВЕЗЕНЬ
  12. Агресія та альтруїзм як психологічні феномени




Переглядів: 2147

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Індивідуальний підхід у вихованні | Психологія перевиховання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.