Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Міжнародний досвід регулювання зайнятості

 

Створення в 1919 р. Міжнародної організації праці і пер­ша прийнята нею конвенція, присвячена обмеженню робочого часу на промислових підприємствах до 8 годин на день, і друга — про безробіття, по праву вважаються початком но­вого типу відносин між державою, роботодавцями та праців­никами. Світова економічна криза 1920— 1930-х років, поши­рення новаторських ідей Дж.М. Кейнса про роль трудового фактору в макроекономічному регулюванні привели до різкої зміни політики багатьох держав щодо зайнятості. Навіть ті уряди, що проводили політику невтручання у сферу зайня­тості, не змогли з часом не визнати позитивних результатів цього втручання в інших країнах.

Слід сказати, що нині всі країни, які ми називаємо еконо­мічно розвиненими, і їх міжнародні організації приділяють першочергову увагу проблемам зайнятості як таким, без ви­рішення яких не можна забезпечити соціально-економічну стабільність. ІВ цих країнах регулярно розробляються, фінан­суються і виконуються програми зайнятості, що враховують специфіку конкретної соціально-економічної ситуації. В за­гальному випадку програми зайнятості можна поділити на групи активних підпрограм (сприяння зайнятості) і пасив­них підпрограм (підтримання доходів). До першої групи належать:

• програми по субсидуванню найму на постійну роботу в приватному секторі. За цими програмами субсидії виділя­ються або на стимулювання зайнятості окремих груп праців­ників (наприклад, молоді), або на збереження робочих місць для працівників, що підлягають звільненню;

• програми підтримки підприємств, що створюються са­мими безробітними (програми самозайнятості). Така під­тримка може надаватися на основі допомоги по безробіттю (одноразова виплата суми, що дорівнює одно- або дворічній сумі допомоги) або на основі соціальної допомоги. Крім цього, такі програми включають багато інших послуг, що надають­ся безкоштовно безробітним, які розпочинають свою справу;

• програми безпосереднього створення нових робочих місць у державному або комерційному секторі. Найчастіше такі програми надають тимчасову роботу як можливість для безробітного адаптуватися в соціально-трудовій сфері, отримати нові навички, збагатити свій людський капітал і мати більше шансів знайти постійну роботу.

До групи пасивних підпрограм належать програми на­дання всіх видів допомоги в зв'язку з втратою роботи (до­помога по безробіттю, вихідні виплати, допомога працівни­кам збанкрутілих підприємств, спеціальна підтримка різних груп працівників тощо) та програми дострокового виходу на пенсію (або передпенсію, оскільки людина може поверну­тися на роботу або з досягненням пенсійного віку перейти на пенсію).

Вплив податкової політики держави на стимулювання зайнятості в розвинених країнах здійснюється шляхом на­дання пільг по звільненню від виплат у соціальні фонди, ком­пенсації витрат на професійну підготовку і підвищення ква­ліфікації працівників і безпосередньо по зменшенню податків за створення нових робочих місць, розвиток людських ре­сурсів, за працевлаштування ^конкурентоздатних категорій громадян. Одним з найефективніших стимулюючих факторів для підприємців є пільги по оподаткуванню прибутку. Вони спрямовані найчастіше на зменшення оподатковуваної бази на суму коштів, витрачених на створення робочих місць (особ­ливо спеціалізованих, наприклад для інвалідів), на професійне навчання або підвищення кваліфікації працівників тощо.

Визнаючи, що найефективнішою політику зайнятості ро­бить її орієнтація на забезпечення максимальної мобільності робочої сили, уряди розвинених країн сприяють створенню гнучкої системи професійного навчання, яка б готувала пра­цівників у відповідності до сучасних вимог народного гос­подарства і була б здатною швидко і ефективно перенавчати безробітних. В багатьох країнах держава здійснює пряме Цільове фінансування створення і функціонування центрів професійної підготовки та перепідготовки на підприємствах. Поширеною є практика дотацій держави у розмірі 50 — 80% витрат, пов'язаних із створенням центрів професійного на­вчання на підприємствах.

Крім того, існує практика спеціальних державних суб­сидій на заробітну плату працевлаштованим молодим лю­дям, безробітним або особам передпеисійного віку у розмірі j"/i витрат роботодавця на зазначені цілі протягом 3 — 6 Місяців, що значно здешевлює для підприємств використан­ня такої робочої сили.

Фінансові штрафи застосовуються в розвинених країнах в основному при використанні такого адміністративного заходу, як квотування робочих місць для інвалідів і інших неконкурентоздатних категорій працівників. В таких випад­ках держава зобов'язує підприємців, що не створюють спеці­альні робочі місця, сплачувати штрафи. Штрафи застосову­ються також при порушенні соціально-трудового законо­давства.

Державні субсидії надаються також безпосередньо гро­мадянам для цілей професійного навчання, або, як уже зазна­чалося, для організації власної справи.

Таким чином, розглянуті нами заходи регулювання зай­нятості в економічно розвинених країнах показують значні масштаби втручання держави в трудові відносини, яке, з одного боку, є виваженим і програмно-плановим та ґрунтуєть­ся на наукових прогнозах і довгостроковій політиці, врахо­вуючи загальноекономічну кон'юнктуру, а з іншого — не втручається у власне підприємницьку діяльність, яка до того ж стає ефективнішою за рахунок державних програм.

 

Резюме

Зайнятість — це діяльність громадян, пов'язана із задо­воленням особистих і суспільних потреб, що не суперечить законодавству і, як правило, приносить заробіток (трудовий доход). Це надзвичайно важливе явище соціально-економіч­ного життя суспільства, яке далеко не вичерпується пробле­мами безробіття, а включає також такі аспекти як раціо­нальне використання праці; забезпечення гідного рівня жит­тя працюючого 'населення; задоволення потреб народного господарства у робочій силі із врахуванням її кількості та якості; задоволення професійних потреб працівників, вклю­чаючи потреби у професійній освіті та підтриманні кваліфі­кації; соціальну підтримку у разі втрати роботи тощо.

Ефективна і вільно обрана зайнятість відображає стан кількісної і якісної збалансованості між потребою населення в роботі і робочими місцями, за якої створюються сприят­ливі умови для соціально-економічного прогресу і дотриму­ються інтереси як окремих працівників, так і суспільства в цілому.

Соціально-економічна політика держави в галузі зайня­тості повинна мати комплексний характер і спрямовуватися на досягнення поставлених перспективних цілей в цій сфері: забезпечення повної і раціональної зайнятості як необхідної передумови реалізації права громадян на працю та досягнен­ня високого рівня життя населення. Найближчою тактичною ціллю політики зайнятості має бути збалансування попиту і пропозиції праці.

Найгостріші проблеми України в цій сфері полягають у кризовому скороченні попиту на працю, безпрецедентних розмірах прихованого безробіття та неформальної і нетовар­ної зайнятості, регіональній диференціації рівня безробіття, величезній напрузі на сільському ринку праці. Вирішення цих проблем можливе лише при створенні сприятливих умов для розвитку підприємництва, стимулюванні створення но­вих робочих місць.

Безробіттям називається соціально-економічна ситуація в суспільстві, за якої частина активних працездатних грома­дян не може знайти роботу. Відношення кількості безробіт­них до кількості економічно активного населення називаєть­ся рівнем безробіття. Критеріями вирізнення видів безробіт­тя є причини його виникнення та тривалість, а основними видами безробіття вважаються структурне, фрикційне і цик­лічне безробіття. Згідно із законом Оукена зростання рівня безробіття на 1 процентний пункт над природним рівнем дає 2 — 2,5% втрати потенційного валового національного про­дукту.

Міжнародний досвід свідчить, що втручання держави в трудові відносини повинно бути виваженим і програмно-плановим, ґрунтуватися на наукових прогнозах і довгостро­ковій політиці, враховуючи загальноекономічну кон'юнкту­ру. Разом з тим в розвинених країнах держава не втручаєть­ся у власне підприємницьку діяльність, яка до того ж стає ефективнішою за рахунок державних програм.

Терміни і поняття:

Безробіття

Безробіття структурне

Безробіття фрикційне

Безробіття циклічне (кон'юнктурне)

Державна політика щодо зайнятості

Допомога по безробіттю

Зайнятість

Зайнятість ефективна (продуктивна)

Зайнятість повна

Зайнятість раціональна

Закон Оукена

Нетоварна зайнятість

Неформальна зайнятість

Природний рівень безробіття

Приховане безробіття

Регіональні проблеми зайнятості

Рівень безробіття

Рівень ефективності зайнятості

Сільське безробіття

Скорочення попиту на працю

Соціальний захист громадян

Цілі державної політики зайнятості

 


Читайте також:

  1. III. Актуалізація опорних знань дітей та їхнього життєвого досвіду.
  2. O міжнародний.
  3. Авоматизація водорозподілу регулювання за нижнім б'єфом з обмеженням рівнів верхнього б'єфі
  4. Автоматизація водорозподілу з комбінованим регулюванням
  5. Автоматизація водорозподілу регулювання зі сталими перепадами
  6. Автоматизація водорозподілу регулюванням з перетікаючими об’ємами
  7. Автоматизація водорозподілу регулюванням за верхнім б'єфом
  8. Автоматизація водорозподілу регулюванням за нижнім б'єфом
  9. Автоматичне регулювання витрати помпових станцій
  10. Автоматичне регулювання.
  11. Адміністративні (прямі) методи регулювання.
  12. Адміністративні методи державного регулювання природоохоронної діяльності




Переглядів: 556

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Проблеми зайнятості в Україні | Глава 4

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.