Ознаки: визнання спеціально наукового знання як єдиного форму знання; проголошення традиційних філософських питань (про свідомість, буття) беззмістовною метафізикою;
три рівні світогляду (1. релігійний; 2. метафізичний чи філософський; 3. науковий )
2. Психологічний або емпіріокритицизм - потрібно враховувати вплив суб'єкта і методів на результат
3. Неопозитивізм - чинники які впливають в процесі дослідження, дослідження чинників які впливають на процес пізнання. Семантичний позитивізм - перехід до розуміння реальності як сукупності значень
4. Постпозитивізм - пошук відповідей на питання про шляхи виникнення наукової теорії.
Теоретичний плюралізм - відмова від розмежування науки і філософії
Критика дегуманізації науки
ІІ. Теорія наукових революція
Томас Кун (засновник теорія наукових революція)- праця "структура наукових революція" 1962 р.
Наука розвивається стрибкоподібно, шляхом наукових революцій
Будь-який критерій має значення тільки в межах парадигми. Наукова революція епістемологічна зміна парадигми. Рушійною силою розвитку науки є люди
Парадигма (дисциплінарна матриця) – сукупність знань, методів і цінностей, що беззастережно поділяються членами наукового співтовариства; обумовлює спектр значимих наукових проблем і можливі способи їхнього розв’язання, одночасно ігноруючи ті факти і теорії, які з нею не узгоджуються (час виступає в ролі сили переконання, а носії старого переконання природно помирають)