МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Суспільний устрійСуспільний лад на території України в складі Польщі та Литви ґрунтувався на землеволодінні та душеволодінні за службу (державну й військову), на поземельній залежності від землевласника (приватного чи державного), а відтак його можна назвати феодальним. Він передбачав як безумовну власність на землю (алод – вотчину), так і умовну, тимчасову (феод – двір, маєток, наділ). Суспільство було чіткої станової стратифікації та структурованості. Тобто соціальне і правове становище певної верстви соціуму визначалося розмірами земельної власності та відношенням до неї (володінням, користуванням, розпоряджанням). Усе населення можна розділити на три великі групи: а) пануючу верхівку; б) загал вільного населення; в) напіввільних та невільників. Найвищу верству суспільства складала аристократія – магнати – нащадки Рюриковичів та Гедиміновичів. Близько до них стояла титулована знать – княжата, що походили з багатого і родовитого руського боярства. Обидві групи складали військову, урядову, державно-адміністративну, судову та економічну еліту країни. До нетитулованої знаті належала шляхта – державні та військові службовці, які за це тримали землю з селянами, мали власні суди, користувалися привілеями, мали сеймове самоврядування, через яке впливали на вибори короля та його рішення. Шляхта не була замкнутим кланом чи корпорацією і поповнювалася вихідцями з духовенства, козацтва, селянства, а також служилими безпомісними урядовцями та військовими – боярами (панцирні, путні, замкові слуги) і земянами (рицарі). Панівне державно-правове становище шляхти у суспільстві закріпили, “Артикули Генріха Валуа” 1573 року. До загалу вільного населення належало православне духовенство, яке традиційно поділялося на біле (священики, дяки, паламарі) та чорне (клір і ченці), котре володіло землями, мало власну юрисдикцію та юстицію (суди). Після 1596 року (Берестейської унії) з’явилася чітка конфесійна структурованість духовенства на православне, уніатське та католицьке. Жителі міст – міщани – залежали від держави (короля і князя), приватного власника (магната чи церкви) або користувалися самоврядуванням. Від цього залежали їхні податки, повинності, судова підпорядкованість, землекористування. Міщани розділялися на багату верхівку (патриціат – купці, лихварі, урядовці), середній стан (бюргери – ремісники, підприємці) та бідноту (плебс – різноробочі). Окрім того, в містах жили іноземці – євреї, чехи, німці, вірмени, греки, котрі мали власне самоуправління і суди, а також діяла цехова система зі статутами, касами, старшиною та судами. У ХVІ ст. сформувалося також в окремий стан козацтво, котре поділилося на реєстрове, городове та низове (запорозьке) з відповідним правовим статусом. Найнижчу сходинку тогочасного суспільства займали селяни, котрих можна розділити на вільних – мали власну землю, господарство, сплачували податки (чинш), відбували панщину (тягло), повинності (ремісничі і службові) і могли вільно переходити з одного маєтку в інший (т.зв. похожі селяни). Напіввільними селянами були грошові боржники, котрі, сплативши борг, ставали вільними, а не сплативши – потрапляли до невільників – непохожих селян. Останні утворилися з колишніх холопів та челяді й хоч і працювали на землі, мали сім’ї та господарство, особистої свободи не мали і в праві, судах, успадкуванні тощо залежали від пана. З 1588 року вони стали кріпаками. Читайте також:
|
||||||||
|