Тема 3. Еволюція концепцій маркетингу та основні види маркетингу
Мета - навчити студента знати та розуміти: концепції управління підприємством в ринкових умовах, надати характеристику видам маркетингу.
Лекція 3
План:
1.Еволюція концепцій управління підприємством.
2.Основні види маркетингу та їх складові.
Література: 3,4,5,7,9,12,16,23
Еволюція концепцій управління підприємством
Концепція маркетингу – задум (підхід) щодо організації маркетингової діяльності, який базується на основній ідеї, ефективній маркетинговій стратегії та конкретному інструментарії досягнення визначених цілей.
Рис.1.1.Моделі концепції маркетингу
Маркетинг як філософія бізнесу означає орієнтацію усієї діяльності фірми - від проектування та виробництва до збуту товарів — на задоволення потреб споживачів.
Риси підприємства змаркетинговою орієнтацією:
- на першому місці — проблема врахування потреб споживача, а не потреб фірми;
- вищі посади займають не інженери, які відповідають за виробництво, а економісти та менеджери, відповідальні за збут продукції;
- виробляється і продається те, що буде куплене, а не те, що є можливість виготовити;
- врахуванню перспективних потреб реальних і потенційних покупців;
- горизонт планування — довгостроковий, а асортимент продукції — широкий.
Основні види маркетингу та їх складові
Види маркетингу
Кожна фірма у своїй діяльності сповідує ту чи іншу концепцію маркетингу і використовує ті чи інші види маркетингу.
Рис. 2.2.Види маркетингу
І.Залежно від цілей обміну
Комерційний маркетинг (маркетинг прибуткових організацій) – маркетингова діяльність організацій, цілями яких є отримання прибутку.
Некомерційний маркетинг (неприбутковий) – маркетинг неприбуткових організацій (прикладом є соціальний маркетинг).
Соціальний маркетинг – маркетингова діяльність щодо розробки соціальних програм, направлених на певні соціальні групи з метою сприяння певним соціальним ідеям і рухам, практичним діям тих чи інших соціальних організацій (маркетинг соціальних служб молоді, пенсійних фондів тощо).