МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||
Поняття про ландшафт. ГеосистемаВоловик В.М.
Ландшафтознавство Методичні рекомендації
Для студентів спеціальностей «Географія і біологія»,
Вінниця – 2005 Затверджено на засіданні кафедри фізичної географії Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського від 07.09.2005
Рецензенти: Денисик Г.І., професор, доктор географічних наук (Вінницький державний педагогічний університет). Гудзевич А.В., кандидат географічних наук, доцент кафедри фізичної географії (Вінницький державний педагогічний університет) Воловик В.М. Ландшафтознавство. Методичні рекомендації до виконання лабораторних занять. – Вінниця, 2005. – 56 с. Викладені рекомендації до підготовки і проведення лабораторних занять з основних питань ландшафтознавства. Враховані найновіші наукові досягнення і методичні розробки у фізичній географії і суміжних науках. Особливу увагу приділено сучасним методам досліджень: ГІС та комп’ютерне моделювання. Для студентів природничо-географічних факультетів педагогічних університетів стаціонарної форми навчання.
ã Воловик В.М., 2005 Лабораторне заняття 1 Поняття про ландшафт. Геосистема Мета: навчитись самостійно здійснювати інформаційний аналіз даних досліджуваної теми; користуватись ландшафтними картами та картосхемами для здійснення комплексного аналізу досліджуваної території. Необхідні матеріали: схеми, таблиці, довідники, ландшафтна карта Вінницької області, атласи.
ермін ландшафтознавство (а відповідно й ландшафт) отримав широке міжнародне визнання. Він запозичений з німецької розмовної мови (Land - земля, Schaft - взаємозв’язок); синонімом в англійській мові є термін Landscape, що означає картину природи, її зображення у живопису; французькою мовою це слово звучить як “пейзаж” (Paysage). Певний час у радянській географічній літературі слово "пейзаж" суперничало з ландшафтом (С.П.Семенов-Тян-Шанський, 1928). На сьогодні це слово використовується не тільки у фізичній географії. Нагадаємо про ландшафтну архітектуру, топонімічний ландшафт, і вже зовсім незвичайним здається визначення, яке дається театральними критиками сценічних спектаклів - ландшафти сучасного життя. Про це добре сказав письменник В. Катаєв (1985): "Прекрасне слово "ландшафт". Воно десь в одному ряду зі словами "пейзаж", "вид", може бути навіть панорама". Воно набагато ширше, об'ємніше, так як воно включає ніби в себе, крім мертвої природи, живий світ на чолі з самою людиною, яка є частиною ландшафту, - разом зі своїми будинками, мостами, садами та квітниками". Все таки, що ж це за наука, про яку йде мова ? Існує декілька визначень, що мають багато спільного. Ландшафтознавство - частина або розділ фізичної географії, яка вивчає взаємний зв'язок та взаємну зумовленість природних географічних компонентів, які складають зовнішні сфери нашої планети; або галузь комплексної фізичної географії, яка активно розвивається, об'єктами дослідження якої виступають складні природні та природно-антропогенні географічні системи - ландшафти; або галузь фізичної географії, що вивчає геосистеми трьох основних ієрархічних рівнів: планетарного, регіонального та локального, або топічного. Для пізнання нової науки є необхідність у визначенні існуючих термінів даного темату та їх систематизація (що особливо стосується “геосистеми”, “ПТК”, “геокомплексу” та “ландшафту”). У багатьох випадках термін “ландшафт” або “ландшафтний комплекс” використовується як синонім “ПТК (природний територіальний комплекс)”, що застосовувався в СРСР; та “naturraumtypen” - Німеччині. Геосистема. З огляду на значно більш широке розуміння геосистеми в сучасній географії, ніж той зміст, що вкладав в неї В.Б. Сочава: “Геосистема - особливий клас керуючих систем; земний простір усіх розмірностей, де окремі компоненти природи знаходяться у системному зв’язку одного з одним і як певна цілісність взаємодіють з космічною сферою та людським суспільством" та етимології даного терміну доцільно вважати його за родовий по відношенню до територіальних позарангових та позатипологічних систем. Регіональне, чи індивідуальне, трактування ландшафту позбавлене суперечностей, властивих “типологічному розумінню“. Відповідно до цього трактування, ландшафт є: по-перше, конкретною територіальною одиницею; по-друге, достатньо складною геосистемою, що складається з багатьох елементарних географічних одиниць; по-третє, ландшафт представляє собою основний ступінь в ієрархії геосистем. Наведемо декілька визначень ландшафту: · ландшафт - генетично єдина геосистема, однорідна за зональними та азональними ознаками, що вміщує у собі специфічний набір поєднаних локальних геосистем; · природний чи антропогенний територіальний або акваторіальний комплекс, що є генетично однорідною ділянкою ландшафтної сфери з єдиним геологічним фундаментом, однотипним рельєфом, гідрокліматичним режимом, поєднанням ґрунтів та біоценозів і характерною для неї морфологічною структурою. Читайте також:
|
|||||||||
|