Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Семінар 2.

У першомупитанні висвітліть складне внутрішньополітичне становище України в кінці 1917 р. Кульмінацією загострення політичної ситуації в Росії стала здійснена більшовиками революція. Яке значення мала революція для російської та й усієї світової історії? Критично оцініть вплив жовтневих подій на розвиток Української революції. Пригадайте ідейно-теоретичні основи більшовицького режиму. Чому першими урядовими документами більшовицької влади стали декрети про мир та землю? Який резонанс викликали декрети в українському суспільстві? Яким чином межі впливів більшовицької партії на Україні збігались з етнічними межами України? З’ясуйте оцінки жовтневих подій у Петрограді ключовими постатями українського руху. Чому делегати козачого з’їзду з відвертою ворожістю зустріли повідомлення про Жовтневу революцію?

Передайте зміст резолюції надзвичайного засідання Малої Ради 25 жовтня 1917 p. та звернення Генерального Секретаріату “До всіх громадян України”. Чому УЦР виступила із засудженням більшовицького перевороту у Петрограді? Революційний Комітет для охорони революції на Україні. “Перший український полк охорони революції”. Вичікувальна тактика Центральної Ради в кін. жовтня 1917 р. була збігом непростих обставин чи результатом цілеспрямованих, спланованих, ясно усвідомлюваних зусиль?

Яким чином падіння Тимчасового уряду підштовхнуло процес політичної дезінтеграції Росії? Висвітліть історичні умови прийняття III Універсалу Української Центральної Ради, його провідні ідеї та положення, визначте історичне значення ІІІ Універсалу. Чому лідери Центральної Ради остаточно не розірвали зв’язки з Росією? Висвітліть оцінки ІІІ Універсалу в історіографії. Інтереси яких верств українського суспільства захищав ІІІ Універсал? Доведіть або спростуйте твердження В.Винниченка про те, що соціальне спрямування державотворчого процесу виявилось відмінним і навіть протилежним початковим задумам, концептуальному баченню мети революції? Чи відповідали положення Універсалу лінії декретів радянської влади? Чому текст Універсалу свідомо дистанціював Українську революцію від більшовицького курсу? Порівняйте ставлення української громадськості до прийняття І і ІІІ Універсалів. ІІІ Універсал очима сучасних істориків. Проаналізуйте бачення М.Грушевським і В.Винниченком місця України в Російській Федерації.

Висвітліть законотворчу діяльність Центральної Ради в кін. 1917 р. Проаналізуйте закони про вибори до Установчих Зборів Української Народної Республіки (УНР), про утворення Генерального суду і Центрального банку України ін. Охарактеризуйте кроки Центральної Ради у галузі соціального законодавства, фінансової і судової політики ін. Назвіть причини непослідовності Української Центральної Ради у проведенні земельної реформи.

З’ясуйте ставлення соціальних верств до політики Центральної Ради. Чому в умовах революції не було встановлено національної єдності? Чи погоджуєтеся ви з твердженням В.Єрмакова: “... Пригноблення України російським царатом, експлуатація заможним єврейським населенням... українців-селян виховувало у селянських масах національну ненависть до “москалів” і “жидів”, яка постійно підтримувалася шовіністично настроєною українською інтелігенцією. Це стало дуже помітно в найпереломніший момент революції, тобто на рубежі 1917-1918 рр.”?

Проаналізуйте суперечливість взаємовідносин, що склались між Українською Центральною Радою та Раднаркомом радянської Росії. Які методи боротьби за владу в Україні використовували більшовики? Система влади, яка постала після жовтневого перевороту, трималася на позаконституційній диктатурі компартійного керівництва, прихованій під оболонкою “диктатури пролетаріату” (доведіть). Як ви обґрунтуєте той факт, що на кінець 1917 р. чисельність більшовицьких партійних ор­ганізацій в Україні збільшилась майже на 20 тис. у порівнянні з жовтнем й у цілому перевищила 70 тис. Чим завершилася боротьба за владу у Києві 29-31 жовтня? Назвіть причини невдачі спроб більшовиків встановити контроль над Україною в жовтні-листопаді 1917 р. Доведіть або спростуйте висновок В.Верстюка про те, що на осінь 1917 р. Центральна Рада виявилася найорганізованішою силою в Україні і в неї не було серйозного конкурента у боротьбі за владу.

Обґрунтуйте закономірність громадянської війни, найактивнішими суб’єктами якої стали сили національно-демократичної (Української) і соціальної (соціалістичної) революцій. Заповніть таблицю: “Плани більшовицького уряду щодо усунення Української Центральної Ради (листопад-грудень 1917 р.) та їх результати”

Мирне усунення Силове усунення Зовнішньополітичний тиск. Збройна агресія.
     
Результати
     

 

Передайте зміст ультиматуму висунутого УЦР Раднаркомом. Чи є підстави трактувати його як визнання Центральної Ради і УНР? Вкажіть аргументи Української Центральної Ради у відповіді на радянський ультиматум. Дайте оцінку позиції лідерів Центральної Ради в цей період.

Домінуючою тактикою більшовиків стали перевибори всіх тих рад, що відмовлялись визнавати Жовтневу революцію і радянську владу (проілюструйте). Чому більшовики ініціювали організацію і проведення Першого Всеукраїнського з’їзду рад?

Проаналізуйте роботу Всеукраїнського з’їзду рад робітничих, солдатських і селянських депутатів України (4-6 грудня 1917 р., м. Київ), та прийнятих на ньому резолюцій. Доведіть, що з’їзд став ще однією демонстрацією солідарності з лінією проводу Української революції. Чому більшовики не отримали підтримки на з’їзді?

Вкажіть причини проведення у Харкові 11-12 грудня 1917 р. 124 делегатами, що прибули з Києва, Всеукраїнського з’їзду рад робітничих і солдатських депутатів. Дайте аналіз основним документам, прийнятим з’їздом. У чому ви вбачаєте суперечливість рішень з’їздів рад робітничих і солдатських депутатів у Києві і Харкові? Радянська УНР і Народний секретаріат. Назвіть причини прийняття більшовиками офіційної назви тогочасного державного утворення – “Українська Народна Республіка”.

Прокоментуйте слова народного секретаря військових справ радянської УНР В.Шахрая: “Що це за уряд український, що його члени зовсім не знають і не хочуть знати української мови? Що не тільки не користується жодним впливом серед українського суспільства, але воно навіть й не чуло раніше їхніх прізвищ?”.

Чи випадковим було рішення з’їзду про виключення зі складу УНР регіонів Донецько-Криворізького басейну і введення їх до складу радянської Росії? Політичні діячі радянської України: В.Затонський, Є.Бош, Ю.Медведєв. Оцінки проголошення радянської влади в Україні радянськими та сучасними українськими істориками. Доведіть, що більшовицький сценарій реалізований в Україні згодом стане універсальним способом захоплення влади в інших національних регіонах.

Дайте характеристику періоду“війни декретів” (кін. грудня 1917 p. – поч. січня 1918 р.). Прослідкуйте спроби Раднаркому проводити переговори з Центральною Радою. Чому вони були невдалими (уникайте примітивізації і невиправданої схематизації)? Сформулюйте власне ставлення до твердження В.Винниченка, що “...вони (більшовики) також мали у собі давнє, застаріле почуття пануючої, командуючої нації й з внутрішньою ворожістю ставилися до прагнень українців до свого національного визволення...”.

Поясніть дії Центральної Ради на роззброєння більшовизованих частин та репресії проти прихильників більшовицької партії. Проаналізуйте військово-організаційні заходи українського уряду. Особливий комітет оборони України (М.Порш, С.Петлюра, В.Єщенко).

У другому питанні охарактеризуйте причини, хід і характер російсько-української війни. Порівняйте співвідношення збройних сил Раднаркому і Центральної Ради. Прослідкуйте хронологію перебігу воєнних дій. Чому бойові дії велися ешелонним методом? В.Антонов-Овсієнко, М.Муравйов: політичні портрети. Штаб групи військ по боротьбі з контрреволюцією на Півдні.

Висвітліть похід більшовицьких військ на Київ. Проаналізуйте бій під Крутами, його наслідки для української державності. Дайте оцінку міфам навколо цих подій, чимало яких накопичилось у літературі. Яку роль відіграло повстання робітників заводу “Арсенал” у перемозі над силами Центральної Ради? Чому позиція єврейства під час січневих боїв у Києві була кваліфікована як зрадницька? Доведіть, що війна, а згодом прийняття Четвертого Універсалу, сприяли загостренню міжнаціональних стосунків.

Вкажіть причини поразки української армії у війні з радянською Росією. Доведіть, що наявність обмеженого військового контингенту роби­ла проблематичною подальшу долю і Центральної Ради, і тієї державності, яку вона уособлювала.

Висвітліть політику “червоного терору” у захопленому більшовицькими військами Києві. Дайте характеристику діяльності Народного Секретаріату та інших радянських органів влади на території України. Чи була вона українською за суттю? Проаналізуйте політику “радянізації” у промисловому та аграрному секторах. Назвіть причини наростання антибільшовицького опору в Україні, визначіть його масштаб.

Більшовизм – це система поглядів і цінностей, що ґрунтується на помилкових уявленнях про закони розвитку людства та абсолютизації насилля як методу здійснення суспільних перетворень. Висвітліть організацію, структуру і діяльність радянських репресивно-каральних органів. Заповніть таблицю: “Заходи щодо радянізації України (січень-березень 1918 р.)”

Складові радянізації Характеристика
Терор  
Законодавча база  
Система управління  
Армія  
Промислова політика  
Фінанси  
Аграрні перетворення  
Розчленування території України  

 

У третьомупитанні дослідіть причини проголошення ІУ Універсалу, його зміст та наслідки. Які події у грудні 1917 – січні 1918 рр. додавали нові аргументи на користь самостійницького вибору лідерів Української революції? Простежте еволюцію у поглядах Української Центральної Ради на національно-державний статус України. Проаналізуйте ідейне обґрунтування такого кроку. Визначіть причини, зміст та історичне значення Четвертого Універсалу Центральної Ради. Висвітліть спектр оцінок Універсалу сучасниками і вітчизняними істориками. Порівняйте історичні умови і провідні ідеї І, ІІ, ІІІ і ІУ Універсалів, використовуючи метод “мікрофону” (див. додаток 5.7).

У четвертоомупитанні розкрийте основні напрямки діяльності УНР на початку 1918 р. Перейменування Генерального Секретаріату в Раду Народних Міністрів 11 січня 1918 р. Конкретизація соціально-економічних завдань Української революції у Четвертому Універсалі. Закон про землю 18 січня 1918 р. Прокоментуйте закони про громадянство, національну грошову одиницю, державний герб республіки, а також про запровадження нового стилю. Висвітліть зміст відозви Української Центральної Ради “До громадян Української Народної Республіки”. Чому Центральна Рада не виробила серйозно обґрунтованої, виваженої лінії, яка враховувала би інтереси якомога ширших верств населення? Висвітліть міжпартійну боротьбу всередині УЦР. Розкрийте особливості урядової кризи лютого-березня 1917 р.

Охарактеризуйте “військовий променад по Україні” (за В.Винниченком) німецьких й австро-угорських військ. Яку роль у боротьбі з радянськими силами в Україні відіграли війська Центральної Ради? Визначте наслідки ліквідації більшовицької влади в Україні.

Висвітліть німецьку окупаційну політику на Україні. Чи втілилися обіцянки Центральної Ради про те, що “німці не мішаються і ніякої зміни ... не мають робити. Вони приходять, як наші приятелі і помічники... і не мають наміру в чім-небудь перемінити наші закони і порядки”? Дайте оцінку наказів головнокомандувача німецьких військ в Україні фельдмаршала Айхгорна від 6 квітня 1918 р. і від 25 квітня 1918 р. Яким чином іноземне втручання обмежувало суверенітет УНР? Чому у відповідь на втручання німецької окупаційної влади Центральна Рада відповідала боязкими дипломатичними демаршами?

Порслідкуйте за діяльністю конституційної комісії. Чому ухвалення Конституції УНР було здійснене поспіхом? Проаналізуйте зміст Конституції Української Народної Республіки, представленого для ухвалення на засіданні Центральної Ради 29 квітня 1918 р. Принципи державного устрою яких держав увійшли в основу цього конституційного проекту? Чим пояснюється очевидна невідповідність Основного Закону УНР соціальному курсу, який здійснювався Центральною Радою у завершальній фазі її діяльності? Обґрунтуйте твердження В.Верстюка: “Факт прийняття Конституції найяскравіше висвітлив суть УЦР, яка полягала в поєднанні привабливих для ілюзорних надій і слабо реалізованих можливостей”.

Визначте причини падіння Центральної Ради (дискусія у вигляді ток-шоу (див. додаток 5.4). Обґрунтуйте або спростуйте твердження П.Солуха про “банкрутство” політики УЦР, яка “мусіла зійти з політичного життя”. Заповніть таблицю: “Здобутки і прорахунки УЦР. ЇЇ історичне значення”

Здобутки Прорахунки
   
Історичне значення
 

 

У п’ятому питанні дайте характеристику національно-культурному будівництву в період Центральної Ради. Які чинники зумовили розвиток української культури після Лютневої революції 1917 р.? Характерною рисою культурного життя України стало створення творчих і громадських об’єднань (яких саме?). Визначте характер діяльності “Просвіт”. Проаналізуйте найважливіший напрямок культурно-освітньої роботи – українізацію освіти. З’ясуйте Роль Генерального секретаріату освіти, очолюваного І.Стешенком, в процесі формування української національної школи. Український педагогічний з’їзд. Всеукраїнський професійний учительський з’їзд. Український народний університет.

Українське книгодрукування і преса. Висвітліть характерні риси літературного, мистецького і театрального життя. Українська академія мистецтв. Комітет українського національного театру, очолюваний В.Винниченком. Проаналізуйте процес утворення і репертуар Українського національного театру. “Молодий театр” Леся Курбаса.

Продемонструйте перетворення у церковно-релігійній сфері. Чому ініціатива утворення автокефальної церкви набула підтримки серед українства? Проаналізуйте рішення Всеукраїнського православного собору. Чому діячі Центральної Ради не скористалися можливостями церковної організації для об’єднання народу навколо гасла національного відродження?


Читайте також:

  1. Балів – за роботу на семінарському занятті.
  2. Види, завдання та вимоги до проведення практичних(семінарських) занять
  3. Види, завдання та вимоги до проведення практичних(семінарських) занять
  4. Глава 3 Методика виконання студентами завдань з практичних і семінарських занятьта проведення таких занять. Підготовка та проведення змодельованих судових процесів
  5. До семінарських занять з дисципліни
  6. ДО СЕМІНАРСЬКИХ ЗАНЯТЬ З НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
  7. ДО СЕМІНАРСЬКИХ І ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ
  8. Завдання для семінарських занять
  9. Завдання до семінару № 1
  10. Завдання до семінару № 2
  11. Завдання до семінару № 3
  12. Завдання до семінару № 4




Переглядів: 502

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Методичні рекомендації | Методичні рекомендації

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.