Конкурс — це індивідуальні чи групові змагання, у процесі яких вирішується завдання інтелектуального, практичного характеру чи їх сукупності.
У ході проектування конкурсної програми слід зосереджуватися на розробці таких її структурних елементів:
· тема конкурсної програми;
· змістове наповнення програми (комплект питань та завдань);
· критерії та форми оцінювання завдань;
· підведення підсумків та форми заохочення учасників і переможців.
Проектування конкурсної програми, як і будь-якої організаційної форми, потребує умінь структурувати та пов'язувати між собою відібраний матеріал. Тому під час її підготовки доцільно розробляти оригінальні варіанти презентації конкурсного завдання та різні прийоми заохочення практиків до участі в запропонованих конкурсах.
У процесі підготовки конкурсної програми варто працювати над доцільним поєднанням у конкурсі елементів інших організаційних форм, що може забезпечити різноманітність проекту та допоможе досягти оптимальних виховних результатів. Наприклад, залежно від мети діяльності соціального працівника, тематичної спрямованості програми конкурсу можна рекомендувати такі похідні організаційні форми як конкурс-змагання «Нумо, козачата», конкурс-вікторина «Знавці народних прикмет», конкурс-подорож «Вулицями рідного міста», конкурс-турнір «Інтелектуальний двобій», конкурс-аукціон «Шляхами літературних героїв», конкурс умільців, конкурс-проектів «Школа майбутнього» та багато інших.