Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Тема 5. Фізичні особи як суб’єкти цивільних правовідносин

 

Лекція – 4 години

План лекції

1. Цивільна правоздатність фізичної особи. Ім’я та місце проживання фізичної особи. Акти цивільного стану.

2. Цивільна дієздатність фізичної особи. Визнання фізичної особи недієздатною.

3. Визнання фізичної особи безвісно відсутньою і оголошення її померлою: підстави та правові наслідки.

4. Фізична особа – підприємець.

 

Зміст лекції

Поняття фізичної особи. Цивільна правоздатність фізичної особи. Обсяг цивільної правоздатності фізичної особи. Запобігання обмеженню можливості фізичної особи мати цивільні права та обов’язки. Ім’я фізичної особи. Місце проживання фізичної особи.

Цивільна дієздатність фізичної особи. Часткова цивільна дієздатність фізичної особи, яка не досягла чотирнадцяти років. Неповна цивільна дієздатність фізичної особи у віці від чотирнадцяти до вісімнадцяти років. Цивільна відповідальність неповнолітньої особи. Повна цивільна дієздатність. Надання повної цивільної дієздатності.

Обмеження цивільної дієздатності фізичної особи. Правові наслідки обмеження цивільної дієздатності фізичної особи. Поновлення цивільної дієздатності фізичної особи, цивільна дієздатність якої була обмежена. Визнання фізичної особи недієздатною. Момент визнання фізичної особи недієздатною. Правові наслідки визнання фізичної особи недієздатною. Поновлення цивільної дієздатності фізичної особи, яка була визнана недієздатною.

Визнання фізичної особи безвісно відсутньою. Опіка над майном фізичної особи, яка визнана безвісно відсутньою, а також фізичної особи, місце перебування якої невідоме. Скасування рішення суду про визнання фізичної особи безвісно відсутньою. Оголошення фізичної особи померлою. Правові наслідки оголошення фізичної особи померлою. Правові наслідки появи фізичної особи, яка була оголошена померлою.

Акти цивільного стану.

Право фізичної особи на здійснення підприємницької діяльності. Застосування до підприємницької діяльності фізичних осіб нормативно-правових актів, що регулюють підприємницьку діяльність юридичних осіб. Цивільно-правова відповідальність фізичної особи – підприємця. Банкрутство фізичної особи – підприємця. Управління майном, що використовується у підприємницькій діяльності, органом опіки та піклування.

Самостійна робота - 4 години

Ознайомитись із планом семінарського заняття, питаннями, що належать до цієї теми.

Опрацювати конспект лекції з даної теми.

Опрацювати рекомендовану для вивчення теми літературу, законспектувати окремі положення, що стосуються питань теми, або зробити нотатки, групуючи їх за певними ознаками.

Рекомендується зробити у робочому зошиті план відповіді на кожне питання, яке виноситься на розгляд під час семінарського заняття.

Ознайомитись з переліком запропонованих тем рефератів.

Самостійно розглянути наступні питання:

1. Співвідношення правоздатності та суб’єктивних прав фізичних осіб.

При підготовці до даного питання слід мати на увазі, що правоздатність це лише можливість набуття цивільних прав, а не їх сукупність. Необхідно визначитися з поняттям правоздатності та поняттям суб'єктивних прав фізичних осіб, провести їх співвідношення, зазначити характерні риси правоздатності та суб'єктивних прав. Виникне необхідність щодо розмежування понять правоздатність та охорона прав фізичної особи.

2. Підстави, порядок та значення актів цивільного стану.

Ознайомитися з Законом України “Про державну реєстрацію актів цивільного стану” від 1 липня 2010 року. Звернути увагу на те, що акти цивільного стану це сукупність обставин, що спричиняють виникнення, припинення, зміну цивільних прав та обов'язків. Акти цивільного права індивідуалізують особу, вказують на її ім’я, вік, сімейний стан, походження, національність, громадянство. Певні акти – народження та походження фізичної особи, громадянство, шлюб, розірвання шлюбу, зміна імені, смерть - підлягають державній реєстрації.

Семінарське заняття – 4 години

Питання

1. Правоздатність фізичних осіб. Зміст (обсяг) правоздатності фізичної особи.

2. Ім’я та місце проживання фізичної особи.

3. Поняття та елементи дієздатності фізичної особи. Диференціація дієздатності фізичної особи.

4. Безвісна відсутність. Визнання особи померлою.

5. Акти цивільного стану.

6. Фізична особа як суб’єкт підприємницької діяльності.

Мета заняття: закріпити знання слухачів щодо поняття фізичної особи, правоздатності та дієздатності фізичної особи, індивідуалізації фізичної особи, фізичної особи як підприємця.

Завдання для самостійної роботи:

 

До першого семінарського заняття:

 

1. Письмово:

- скласти схему “Цивільна дієздатність фізичної особи та її види”;

- розв’язати задачу:

 

Задача № 1

Сімнадцятилітній Михайло Кириченко на першу свою заробіт­ну плату купив у Семена Міщенка куртку. Батьки Михайла стали вимагати, щоб він повернув куртку приятелю і забрав у нього свої гроші. Михайло не послухав батьків і на наступний день уклав до­говір купівлі-продажу з Селюковим, за яким Михайло передав Селюкову куртку, а взамін одержав від нього годинник. Батьки Ми­хайла зажадали розірвання цього договору.

Оскільки контрагенти за обома угодами відмовилися викона­ти вимоги його батьків, батько Михайла звернувся з позовом до суду про визнання договорів купівлі-продажу і міни недійсними.

Питання: Відповіді потрібно давати з посиланням на відповідні частини та статті ЦК.

1. Які правовідносини виникли ? Що є підставою їх виникнення ?

2. Які нормативні акти крім Цивільного кодексу регулюють ці відносини ?

3. Чи підлягають ці позови задоволенню?

 

Задача №2

Коли Григорію Долюну виповнилося 14 років, бабуся на день народження подарувала йому 100 грн. Григорій наступного дня пішов в Ощадбанк і поклав ці гроші на ощадкнижку. Через три мі­сяці він зняв з книжки 20 грн. і купив у батька свого товариша Чернова песика.

Мати стала вимагати, щоб Чернов забрав песика і повернув гроші. Оскільки Чернов відмовився це зробити, мати Григорія звернулася з позовом до суду про визнання договору купівлі-продажу недійсним.

Питання: Відповіді потрібно давати з посиланням на відповідні частини та статті ЦК.

1. Які правовідносини виникли ? Що є підставою їх виникнення ?

2. Які нормативні акти крім Цивільного кодексу регулюють ці відносини ?

3. Чи підлягає цей позов задоволенню?

4. Чи правильно вчинили працівники Ощадбанку, видавши гро­ші Григорію без згоди на це його батьків?

 

Задача № 3

Шістнадцятирічний Петренко на гроші, які він заробив від продажу газет та миття автомобілів, придбав магнітофон, кросівки, п‘ятнадцятитомник детективів. Окрім цього, він регулярно витрачав гроші на покупку сигарет, жувальної гумки та гру на розважальних автоматах. Через деякий час він продав магнітофон і купив цінні папери. Його батько, вважаючи, що ці правочини він не міг укладати без його згоди, подав позов у суд про визнання усіх правочинів недійсними.

Питання: Відповіді потрібно давати з посиланням на відповідні частини та статті ЦК.

1. Які правовідносини виникли ? Що є підставою їх виникнення ?

2. Охарактеризуйте учасників наведених відносин.

3. Яке рішення повинен винести суд?

 

Задача №4

Бондаренко Іван Дмитрович, громадянин України, мешкає у м. Одесі, вул. Щорса, 12, уклав договір з фізичною особою – підприємцем Венедиктовим Григорієм Володимировичем щодо утримання власного житлового будинку.

Питання: Відповіді потрібно давати з посиланням на відповідні частини та статті ЦК.

1. Охарактеризуйте підставу виникнення правовідносин у даному випадку.

2. Ідентифікуйте фізичних осіб.

3. Які особливості їх правового статусу?

 

2. Усно: відпрацювати питання:

- особливості змісту правоздатності іноземців та осіб без громадянства;

- відмінність оголошення фізичної особи померлою від встановлення факту смерті фізичної особи.

 

До другого семінарського заняття:

 

1. Письмово:

- використовуючи літературу, скласти зразок заяви про оголошення громадянина безвісно відсутнім та оголошення його померлим;

- розв’язати задачу:

 

Задача № 1

Смірнов на озері ловив рибу. Човен перевернувся і він утопив­ся. Все це сталося на очах чотирьох мешканців сусіднього села, які ловили рибу з берега. Тіло Смірнова не знайшли.

Дружина Смірнова через шість місяців після нещасного ви­падку звернулася з заявою до суду про оголошення чоловіка по­мерлим.

Питання: Відповіді потрібно давати з посиланням на відповідні частини та статті ЦК.

1. Які правовідносини виникли ? Що є підставою їх виникнення ?

2. Які нормативні акти крім Цивільного кодексу регулюють ці відносини ?

3. Яке рішення має постановити суд і які його наслідки?

4. Які правові наслідки настануть, якщо чоловік повернеться?

Задача № 2

Лукомський був оголошений померлим відповідно до вимоги закону. Його майно перейшло до його дружини, як єдиної спадко­ємниці першої черги. Через рік вона продала будинок Сучкову, автомашину - Анохіну, бібліотеку - Жаркову. Всі вони знали, що купують речі, які належать особі, оголошеній померлою. Декіль­ка цінних картин, а також ряд інших речей були продані невідо­мим особам.

Скрипку, фотоапарат, телевізор дружина залишила собі. Ча­стину грошей, одержаних від продажу картин, вона витратила на купівлю меблів.

Через два роки після оголошення Лукомського померлим, він повернувся. На цей час дружина вступила в повторний шлюб з Мілько і відмовилася повернутися до Лукомського, а також від­мовилася віддати йому речі, що збереглися, і гроші, одержані за продане майно.

Тоді Лукомський звернувся до суду з позовом до своєї дружи­ни і тих осіб, які купили речі. Від останніх він вимагав повернен­ня будинку, автомашини і бібліотеки, а від дружини - скрипку, фотоапарат, телевізор, а також меблі, оскільки вони були куплені на гроші, одержані від реалізації картин. Він вимагав також по­вернення грошей, виручених від реалізації іншого майна, що на­лежало йому. Лукомський просить суд визнати недійсним шлюб його дружини з Мілько.

Питання: Відповіді потрібно давати з посиланням на відповідні частини та статті ЦК.

1. Які правовідносини виникли ? Що є підставою їх виникнення ?

2. Які нормативні акти крім Цивільного кодексу регулюють ці відносини ?

3. Які вимоги Лукомського є обґрунтованими?

4. Яке рішення повинен прийняти суд?


Читайте також:

  1. I. Фізичні основи механіки
  2. II. Злочини проти життя та здоров'я особи
  3. II. УЧЕБНЫЕ И МЕТОДИЧЕСКИЕ ПОСОБИЯ, ПРАКТИКУМЫ
  4. II.3. Основні способи і прийоми досягнення адекватності
  5. III.Цілі розвитку особистості
  6. III.Цілі розвитку особистості
  7. III.Цілі розвитку особистості
  8. Roboform - Ваш Особистий Зберігач Секретів!
  9. Tип особистості й уявлення про самого себе.
  10. V здатність до встановлення та підтримки гарних особистих стосунків і веденню етичного способу життя.
  11. V Суттю Я-концепції стає самоактуалізація в межах моральних правил і більше значимих особистісних цінностей.
  12. V Такі негативні особистісні утворення, як самовпевненість і нерозвиненість автономії та ініціативи, обумовлюють неадаптивне старіння людини.




Переглядів: 882

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
МОДУЛЬНИЙ СКЛАД НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ | Задача № 3

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.