Як і продукт підприємництва, будь-яка підприємницька діяльність та підприємницькі структури проходить у своєму розвитку певні етапи, які формують історичний розвиток суб’єкта підприємництва. Сукупність етапів розвитку суб’єкта підприємництва називають життєвим циклом підприємництва. ( рис.11.5).
Основними етапами підприємницької діяльності є:
- організаційно – підготовчий; (I)
- стагнація (відсутність росту); (IV)
- зародження та становлення; (II)
- занепад підприємства; (V)
- розвиток та поглиблення діяльності; (III)
- ліквідація і припинення існування. (VI)
VI
V
IV
III
II
I
Рис.11.5. «Життєвий цикл» підприємництва
Не всі етапи «життєвого циклу» для конкретного суб’єкту підприємництва є обов’язковими, деяких вдається уникати (наприклад, стагнації або занепаду), деякі етапи можуть періодично повторюватись (наприклад, стагнація та період розвитку). За характером і періодичністю проходження етапів визначають схему еволюції підприємства.
Виділяють такі різновиди схем еволюції:
· повний цикл (I - VI);
· неповний замкнений (I- II- III- V);
· періодичний (I- II- III- IV - III ...);
· інші (різні варіанти).
Кожен етап розвитку підприємництва вимагає своєї тактики, господарської і маркетингової поведінки, залучення виробничих та фінансових ресурсів тощо. Тому при діагностиці та евалюації бізнесів важливо чітко визначити етап його розвитку та прослідкувати попередній “життєвий цикл”.
Суб’єкт підприємництва може обрати одну з трьох базових стратегій розвитку:
· стратегію виживання;
· стратегію стійкого розвитку;
· стратегію зростання.
Всі етапи життєвого циклу підприємства є однаково важливі і вимагають специфічних підходів. Нехтування буд-яким етапом або його особливостями може спричинити до значних матеріальних втрат і дестабілізації підприємницької діяльності.