С. В. Обіход, В. О. Ткачук
Для студентів денної та заочної форми навчання спеціальності 6.030505 „Управління персоналом і економіка праці”
Протокол №__ від 29.12.11 р.
Конспект лекцій рекомендований для студентів денної та заочної форми навчання спеціальності 6.030505 „Управління персоналом і економіка праці” для самостійного вивчення навчальної дисципліни „Менеджмент персоналу”.
МОДУЛЬ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ТА МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ МЕНЕДЖМЕНТУ ПЕРСОНАЛУ
|
|
Тема 1. Методологія менеджменту персоналу
|
|
1.1. Управління і менеджмент в теорії і практиці господарювання………………………………………………..
|
…..9
|
1.2. Менеджмент персоналу як об’єктивне соціальне явище та сфера професійної діяльності……………………....
|
…11
|
1.3. Суб’єкт та об’єкт менеджменту персоналу………….
| …13
|
1.4. Функції, принципи і завдання менеджменту персоналу…………………………………………………….....
|
…14
|
1.5. Стратегія та політика менеджменту персоналу підприємства…………………………………………………....
|
…17
|
Тема 2. Персонал підприємства як об’єкт
менеджменту
|
|
2.1. Персонал і кадри: сучасне трактування………………
| …19
|
2.2. Структура персоналу підприємства………………….
| …21
|
2.3. Класифікація персоналу підприємства………………
| …22
|
2.4. Показники чисельності персоналу підприємства……
| …25
|
2.5. Вимоги до професійно-кваліфікаційного рівня працівників……………………………………………………..
|
…27
|
Тема 3. Ресурсне забезпечення менеджменту персоналу
|
|
3.1. Сутність ресурсного забезпечення менеджменту персоналу та його нормативно-правова база…………………
|
…29
|
3.2. Науково-методичне забезпечення менеджменту персоналу……………………………………………………….
|
…36
|
3.3. Інформаційне забезпечення менеджменту персоналу……………………………………………………….
|
…38
|
3.4. Кадрове забезпечення менеджменту персоналу…….
| …40
|
3.5. Матеріально-технічне забезпечення менеджменту персоналу……………………………………………………….
|
…42
|
3.6. Фінансове забезпечення менеджменту персоналу….
| …42
|
Тема 4. Соціально-психологічні аспекти менеджменту
персоналу
|
|
4.1. Особистісні якості керівника як передумова ефективного менеджменту персоналу………………………..
|
…44
|
4.2. Соціально-психологічні фактори трудової поведінки персоналу……………………………………………
|
…47
|
4.3. Комунікації в управлінні персоналом………………..
| …48
|
4.4. Типи та причини конфліктів, методи їх розв’язання..
| …51
|
4.5. Соціально-психологічний клімат і його вплив на ефективність діяльності підприємства………………………..
|
…53
|
Тема 5. Кадрова служба та кадрове діловодство
|
|
5.1. Призначення та роль сучасних служб персоналу на підприємстві……………………………………………………
|
…55
|
5.2. Відділ кадрів і його роль у менеджменті персоналу
| …58
|
5.3. Роль менеджера в роботі з персоналом………………
| …62
|
5.4. Кадрове діловодство в менеджменті персоналу…….
| …64
|
5.5. Комп’ютеризація кадрового діловодства…………....
| …66
|
Література…………………………………………………..
| …68
|
МОДУЛЬ 2. ТАКТИКА І ТЕХНОЛОГІЇ РОБОТИ З ПЕРСОНАЛОМ В ОРГАНІЗАЦІЇ
|
|
Тема 6. Регулювання трудової діяльності персоналу
|
|
6.1. Основні чинники ефективності діяльності персоналу та завдання регулювання трудової діяльності працівників підприємства……………………………………..
|
…70
|
6.2. Основні принципи проектування службових приміщень та правила проектування робочого місця……….
|
…72
|
6.3. Регламентування діяльності посадових осіб. Розподіл посадових повноважень……………………………..
|
…74
|
6.4. Правила поведінки і дисциплінарні процедури……..
| …76
|
6.5. Матеріальна відповідальність працівника……………
| …77
|
Тема 7. Планування й формування персоналу
|
|
7.1. Поняття кадрової стратегії та політики менеджменту персоналу, їх взаємозв’язок з генеральною лінією розвитку організації……………………………………
|
…79
|
7.2. Поняття про кадрове планування…………………….
| …81
|
7.3. Основи відбору персоналу……………………………
| …82
|
7.4. Роль кадрових і рекрутингових агенцій у пошуку і відборі персоналу………………………………………………
|
…84
|
7.5. Методи відбору працівників………………………….
| …86
|
Тема 8. Розвиток персоналу
|
|
8.1. Розвиток персоналу як засіб забезпечення його конкурентоспроможності………………………………………
|
…89
|
8.2. Первинна професійна підготовка кадрів в навчальних закладах та на виробництві………………………
|
…90
|
8.3. Підвищення кваліфікації та перепідготовка кадрів, система неперервного навчання персоналу…………………..
|
…92
|
8.4. Планування трудової кар’єри на підприємстві………
| …94
|
8.5. Створення й підготовка резерву на заміщення вакантних посад керівників……………………………………
|
…96
|
Тема 9. Рух персоналу
|
|
9.1. Поняття мобільності та руху персоналу. Основні процеси руху персоналу……………………………………….
|
…98
|
9.2. Необхідна та надлишкова плинність персоналу, фактори, що їх зумовлюють. Потенційна і реальна плинність персоналу……………………………………………
|
..100
|
9.3. Основні засади управління мобільністю кадрів в практиці менеджменту персоналу…………………………….
|
..102
|
9.4. Ротація кадрів як форма руху і підвищення кваліфікації працівників……………………………………….
|
..104
|
9.5. Підтримка і раціоналізація зайнятості……………….
| ..105
|
Тема 10. Оцінювання персоналу
|
|
10.1. Об’єктивна необхідність та значення оцінювання персоналу підприємства……………………………………….
|
..107
|
10.2. Процес оцінювання персоналу: сутність, цілі, задачі, елементи…………………………………………………
|
..109
|
10.3. Зарубіжний досвід підприємств з питань оцінки персоналу……………………………………………………….
|
..111
|
10.4. Оцінювання керівників та службовців……………..
| ..113
|
10.5. Процедура проведення атестації персоналу………..
|
|
Тема 11. Мотивація та стимулювання персоналу
|
|
11.1. Мотивація персоналу: сутність і значення…………
| ..117
|
11.2. Мотиваційний механізм та його складові………….
| ..119
|
11.3. Основні напрямки покращення мотивації персоналу……………………………………………………….
|
|
11.4. Мотиваційні підсистеми та нематеріальні методи мотивації персоналу……………………………………………
|
..122
|
11.5. Мотивація та стимулювання персоналу: особливості та відмінність…………………………………….
|
..124
|
Література…………………………………………………..
| ..126
|
МОДУЛЬ 3. ОЦІНКА ЕФЕКТИВНОСТІ УДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ МЕНЕДЖМЕНТУ ПЕРСОНАЛУ
|
|
Тема 12. Управління робочим часом працівників
|
|
12.1. Робочий час як універсальна міра кількості праці…
| ..128
|
12.2. Правила внутрішнього трудового розпорядку як засіб регулювання робочого часу……………………………..
|
..129
|
12.3. Режими праці та відпочинку в організації
| ..130
|
12.4. Умови і доцільність запровадження гнучких форм зайнятості……………………………………………………….
|
..132
|
12.5. Основні методи аналізу ефективності використання робочого часу…………………………………..
|
..134
|
Тема 13. Створення сприятливих умов праці
|
|
13.1. Поняття, фактори та елементи умов праці…………
| ..136
|
13.2. Оціночні показники умов і безпеки праці………….
| ..137
|
13.3. Вимоги законодавства України до безпеки умов праці……………………………………………………………..
|
..138
|
13.4. Засоби компенсації впливу на працівників несприятливих умов праці…………………………………….
|
..141
|
13.5. Основні напрями поліпшення умов праці на виробництві…………………………………………………….
|
..143
|
Тема 14. Соціальне партнерство на підприємстві
|
|
14.1. Соціальні партнери на підприємстві: роботодавець і наймані працівники…………………………………………….
|
..145
|
14.2. Конфлікти в системі менеджменту персоналу……..
| ..146
|
14.3. Соціальне партнерство: сутність, значення, форми
| ..148
|
14.4. Колективний договір як головний засіб зміцнення соціального партнерства……………………………………….
|
..149
|
14.5. Соціальна відповідальність менеджера перед суспільством, колективом та окремим працівником…………
|
..151
|
Тема 15. Ефективність менеджменту персоналу
|
|
15.1. Загальні засади ефективності в управлінні. Поняття ефективності менеджменту персоналу……………..
|
..153
|
15.2. Аналіз і планування витрат на персонал……………
| ..154
|
15.3. Методи визначення ефективності витрат на персонал…………………………………………………………
|
..155
|
15.4. Економічна ефективність менеджменту персоналу.
| ..157
|
15.5. Організаційна і соціальна ефективність менеджменту персоналу та її основні показники…………....
|
..159
|
Література…………………………………………………..
|
|