Підприємство охоплює регіональний ринок, що складається з 4 районів. Для кожного району відомі умови реалізації товару: чисельність покупців товару (Ч), інтенсивність покупок товару в середньому одним покупцем за місяць (ІП грн./покупець), встановлений експертами коефіцієнт підвищення (+ Кп, ) або коефіцієнт зменшення (- Кз) місткості ринку під впливом конкуренції. Всі дані по районам наведені на територіальній схемі регіону в табл. 7.
Таблиця 7
Розміщення населення по районам
РАЙОН 1Ч1=1,4 тис. покупців
ІП 1 = 200 грн.
Кп = + 0,3
РАЙОН 2Ч2 =3,3 тис. покупців
ІП 2= 150 грн.
Кз = - 0,2
РАЙОН 3Ч3=2,3 тис. покупців
ІП 3= 180 грн.
Кз = - 0,1
РАЙОН 4Ч4 =1,3 тис. покупців
ІП 4= 100 грн.
Кп= + 0,1
Визначити річну потенційну місткість районів з врахуванням впливу фактора конкуренції.
Методика розв’язання
Потенційна місткість ринку, що враховує вплив фактора, який її підвищує, визначається за формулою:
М1 = Мбаз * (1 + Кп);
Потенційна місткість ринку, що враховує вплив фактора, який її зменшує, визначається за формулою:
М2 = Мбаз * (1 – Кз);
де:
М1, М2 — потенційна ринкова місткість, що враховує вплив факторів, що підвищують та/ або знижують місткість ринку;
Мбаз – розрахована базова місткість ринку;
Кп – коефіцієнт, що підвищує місткість ринку;
Кз – коефіцієнт, що зменшує місткість ринку.
Згідно умови задачі місткість ринку підвищується у першому та четвертому районах. В другому та третьому районах потенційна місткість ринку визначається з врахуванням фактора, який її знижує.