МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Склад адміністративного суду для розгляду справ адміністративної юрисдикції
Як відзначено вище, існуюча система судових органів в Україні організована на основі принципів спеціалізації та територіальності. Принцип спеціалізації стосовно адміністративних судів полягає в тому, що вказані суди, хоча і відносяться до системи судів загальної юрисдикції, але здійснюють правосуддя не за всіма категоріями справ, а лише за тими, які стосуються конфліктів між фізичними, юридичними особами та суб’єктами владних повноважень (органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими чи службовими особами). Тобто адміністративні суди здійснюють виключно адміністративне правосуддя, розглядаючи та вирішуючи публічно-правові спори. Дотримання ж принципу територіальності підтверджується тим, що адміністративні суди утворені в Автономній Республіці Крим, містах Києві та Севастополі, обласних центрах України, а їх повноваження залежно від судової інстанції (місцевий, апеляційний чи касаційний адміністративний суд) поширюються на відповідну адміністративно-територіальну одиницю держави або їх сукупність. Використання принципів спеціалізації та територіальності при побудові системи адміністративних судів дозволяє забезпечити: а) кваліфікований та більш швидкий розгляд і вирішення правових спорів по суті у судових органах; б) сприяння підвищенню професіоналізму суддів завдяки поглибленому вивченню ними окремих галузей законодавства та практики його застосування; в) більш надійний та якісний захист і відновлення прав, свобод та інтересів фізичних і юридичних осіб; г) спрощений порядок звернення фізичних і юридичних осіб до судових органів; д) дотримання законності, об’єктивності, повноти розгляду та вирішення правових спорів у судових органах. В адміністративному суді здійснення правосуддя покладається на спеціально створений корпус професійних суддів. Тобто, перш ніж обійняти посаду професійного судді, перевіряється цілий ряд якісних та кількісних вимог, яким має відповідати кандидат, що претендує на таку посаду. У разі невідповідності кваліфікаційним вимогам кандидатуру на посаду судді адміністративного суду відхиляють. Лише завдяки суворому та об’єктивному відбору можливо сформувати професійний суддівський корпус конкретного адміністративного суду. Правосуддя в адміністративних справах здійснюється різним складом адміністративного суду, який обумовлюється судовою інстанцією, яка у даний момент часу здійснює розгляд справи. Так, адміністративні справи розглядаються та вирішуютьсяабо суддею одноособово, або колегією суддів. Крім виду інстанції, в якій розглядається та вирішується справа, на склад суду впливає наявність деяких фактичних обставин, а саме: 1) особливий суб’єктний склад публічно-правового спору; 2) волевиявлення однієї із сторін адміністративної справи; 3) складність адміністративної справи, яку належить розглянути та вирішити. Аналіз норм законодавства, що визначають склад адміністративного суду, свідчить, що залежно від характеру адміністративної справи та інстанції, в якій вона розглядається, розгляд справи здійснюється: 1) суддею одноособово – розглядаються та вирішуються усі адміністративні справи в суді першої інстанції, крім випадків, передбачених КАС, які будуть розглянуті нижче. При цьому, навіть при одноособовому розгляді справи: а) суддя уособлює судовий орган у його законодавчому розумінні, тому що: - самостійно здійснює усі процесуальні дії та виносить судові рішення, що передбачені законом; - приймає постанови за результатами розгляду справи іменем України; - втілює собою державну владу, реалізуючи її під час здійснення адміністративного правосуддя; б) усі вчинені процесуальні дії по адміністративній справі суддею одноосібно за своєю юридичною силою є абсолютно рівноцінними діям, що здійснюються колегіальним складом адміністративного суду, адже у законодавстві та судовій практиці не передбачено й не закріплено жодних пріоритетів і переваг колегіального складу суду щодо суду, утвореного із одного судді; в) процесуальні повноваження адміністративного суду у складі одного судді є такими ж, як повноваження адміністративного колегіального суду; г) за юридичною силою рішення одноособового суду по адміністративній справі рівноцінні рішенням колегіального адміністративного суду. 2) колегією суддів у складі трьох суддів – розглядаються та вирішуються: а) у місцевому адміністративному суді (місцевому загальному суді як адміністративному та окружному адміністративному суді) – будь-яка адміністративна справа з ініціативи судді у разі їх особливої складності; б) в окружному адміністративному суді – адміністративні справи, предметом оскарження в яких є рішення, дії чи бездіяльність: - Кабінету Міністрів України; - міністерств або інших центральних органів виконавчої влади, - Національного банку України; - їхніх посадових і службових осіб; - виборчих комісій (комісій з референдуму); - членів цих комісій; в) в адміністративному суді апеляційної інстанції – усі справи, що переглядаються в апеляційному порядку, а також справи, що розглядаються в по першій інстанції Київським апеляційним адміністративним судом; 3) колегією суддів у складі не менше трьох суддів – переглядаються та вирішуються справи у касаційному порядку адміністративними судами касаційної інстанції; 4) колегією суддів у складі не менше п’яти суддів – розглядаються та вирішуються адміністративні справи, підсудні Вищому адміністративному 5) колегією суддів у складі п’яти суддів – розглядається у Вищому адміністративному суді України питання про допуск адміністративної справи до провадження Верховного Суду України; 6) Судовою палатою в адміністративних справах Верховного Суду України – переглядаються судові рішення з підстави неоднакового застосування судом касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права, що потягло ухвалення різних за змістом судових рішень (ч. 1 ст. 241), за умови присутності на засіданні цієї Судової палати не менше двох третин суддів від її складу; 7) на спільному засіданні судових палат Верховного Суду України, до складу яких входять судді відповідної спеціалізованої юрисдикції – переглядаються судові рішення з підстави неоднакового застосування одних і тих самих норм матеріального права,що потягло ухвалення різних за змістом судових рішень судами касаційної інстанції різної юрисдикції за умови присутності на засіданні не менше двох третин суддів від загального складу відповідних судових палат (ч. 2 ст. 241); 8) на спільному засіданні всіх судових палат Верховного Суду України – переглядаються судові рішення з підстави встановлення міжнародною судовою установою, юрисдикція якої визнана Україною, порушення Україною міжнародних зобов’язань при вирішенні справи судом (ч. 3 ст. 241). Якщо при здійсненні адміністративного судочинства суддя одноособово на власний розсуд приймає поточні та остаточне рішення у справі, то дещо інший порядок вирішення процесуальних питань передбачено для колегії суддів: а) усі питання, що виникають під час судового розгляду адміністративної справи колегією суддів, вирішуються більшістю їх голосів; б) при прийнятті рішення з кожного питання жоден із суддів не має права утримуватися від голосування та підписання судового рішення; в) головуючий у судовому засіданні голосує останнім; г) суддя, не згідний із судовим рішенням за наслідками розгляду адміністративної справи, може письмово викласти свою окрему думку. Цей документ: - не оголошується в судовому засіданні; - приєднується до справи; - є відкритим для ознайомлення. Склад колегії суду чи суддя одноособово для розгляду конкретної справи визначається за допомогою автоматизованої системи документообігу суду в порядку, встановленому ч. 3 ст. 15–1 КАС. Під час розгляду і вирішення адміністративної справи в суді однієї інстанції склад суду є незмінним (ст. 27 КАС України). Але у разі неможливості продовження розгляду адміністративної справи одним із суддів до розгляду залучається інший суддя у тому ж порядку, передбаченому ч. 3 ст. 15–1 КАС. При цьому, якщо нового суддю залучено під час судового розгляду, судовий розгляд адміністративної справи починається спочатку.
Питання для самоконтролю та самоперевірки: 1. Розкрийте поняття «юрисдикція адміністративних судів». 2. Що означає поняття «справа адміністративної юрисдикції»? 3. Що таке публічно-правовий спор? 3. На які правовідносини, що виникають у зв’язку з здійсненням суб’єктом владних повноважень владних управлінських функцій, поширюється юрисдикція адміністративних судів? 4. Як Ви розумієте сутність принципів спеціалізації, територіальності та інстанційності системи судів загальної юрисдикції? 5. Наведіть поняття «підсудність адміністративних справ». 6. Які обставини обумовлюють підсудність конкретної адміністративної справи адміністративному суду? 7. Наведіть характеристику предметної, територіальної та інстанціцйної підсудності адміністративних справ, а також підсудності кількох пов’язаних між собою вимог. 8. Розкрийте порядок і підстави передачі адміністративної справи з одного адміністративного суду до іншого. 9. Що означає поняття «корпус професійних суддів»? 10. Проаналізуйте поняття складу адміністративного суду та вкажіть на особливості складу суду в разі колегіального розгляду адміністративної справи. СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ: Читайте також:
|
||||||||
|