Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Науково-дослідшіцька діяльність студентів

Науково-дослідницька діяльність студентів є одним із найважливіших засобів підвищення якості підготовки і виховання спеціалістів з вищою освітою, здатних творчо застосовувати в практичній діяльності найновіші досягнен­ня науково-технічного прогресу.

Як відомо, економічні і соціальні реформи, які здійсню­ються в Україні, значною мірою змінюють характер праці спеціалістів у сфері обслуговування. Згідно з цим зміню­ються відповідно і вимоги до підготовки кадрів. Серед най­головніших - вимоги розвитку спеціаліста творчого, ініціа­тивного, який має організаторські навички і вміння спрямовувати діяльність свого підрозділу на вдосконален­ня технологічного процесу шляхом запровадження у прак­тику нових досягнень наукової і технічної думки. Неодмі­нною умовою виконання цієї вимоги є широке залучення студентів вищих навчальних закладів до науково-дослід­ної роботи, безпосереднє включення їх до сфери наукового життя.

Оскільки головним завданням вищих навчальних зак­ладів є підготовка спеціалістів для народного господарства, то найважливішим (і характерним для вищої школи) пи­танням здійснення НДЦ було і залишається питання про її вплив на навчальний процес. У цьому полягає основна особливість організації науки у вищій школі.

Досвід свідчить, що розвиток наукових досліджень без­посередньо впливає на якість навчального процесу, оскіль­ки вони змінюють не лише вимоги до рівня знань студентів, а й сам процес навчання і його структуру у вищій школі, підвищуючи ступінь підготовленості майбутніх спец­іалістів, їхній творчий практичний кругозір.

 

 
 

Схема 5. Головні етапи наукового дослідження.

Розвиток науки у вищій школі передбачає підвищення якості підготовки спеціалістів, здатних, у свою чергу, після закінчення навчання самостійно вирішувати серйозні на­укові завдання, йти у рівень з передовими ідеями теорії і практики управління народним господарством в умовах

ринкової економіки. Тому саме у навчальному закладі важ­ливо прищепити студентам смак до наукових досліджень, привчити їх уже на цьому етапі мислити самостійно.

Отже, розвиток науки у вищій школі не лише змінює зміст і значення навчальних дисциплін, а й підказує нові форми та методи проведення навчального процесу. Резуль­тати науково-дослідної роботи відбиваються в нових кур­сах, лекціях і практичних (семінарських) заняттях. Як свідчить практика, залучення до наукової роботи робить для студентів дисципліни, які вивчаються, предметними, стимулюючи їх засвоєння. Причому науково-дослідна діяльність є органічною частиною і обов'язковою умовою успішної роботи вищих навчальних закладів. Студенти не лише отримують найновішу наукову практичну інформа­цію від викладачів на лекційних і семінарських заняттях, лабораторних роботах і виробничих практиках (особливо старшокурсники), а й беруть участь у наукових досліджен­нях. Отже, підвищення ефективності вузівських науково-дослідних робіт, залучення до їх виконання студентів підвищують і якість підготовки спеціалістів вищої квалі­фікації. За рахунок цього вузівська наука має можливість омолоджувати наукові кадри, оскільки приплив молодих учених здійснюється постійно. Ця особливість дає великі переваги вищій школі як з точки зору розвитку самих дос-ліджень, так і з точки зору підготовки наукових кадрів.-Тому специфіка роботи вищих навчальних закладів потре­бує не простого, а органічного поєднання навчально-виховної і науково-дослідної роботи викладачів, аспірантів і сту­дентів. Типовими у цій галузі є інтеграція і подальша спеціалізація наукової діяльності та прискорення темпів її розвитку. При цьому наявність кафедр і спеціальностей різних профілів і напрямів створює можливість проведен­ня комплексних досліджень.

У вищих навчальних закладах часто отримують розви­ток наукові досліджений на стику наук (наприклад, еко­номіки і менеджменту, бухгалтерського обліку та економ­іки, маркетингу і менеджменту, туризму і готельного господарства). Це дає певну перевагу науковим досліджен­ням, оскільки при всій складності і різноманітності сучас­ного світу багатоплановість і комплексність відіграють все вагомішу роль. Як відомо, інститути, університети мають можливість створювати колективні форми різних підрозділів - такі, як міжкафедральні і міжфакультетські об'єднання, формування спільних груп для виконання тієї чи іншої дослідної роботи тощо.

Цілеспрямоване виконання наукових досліджень у гур­тках студентського наукового товариства, аспірантів та молодих учених у вищому навчальному закладі сприяє формуванню всебічно розвиненої особистості фахівця, на­уковця. Організовує наукову роботу студентів випускаю­ча профілююча кафедра, яка є базовим методичним цент­ром з наукової роботи зі студентами. Для керівництва науковими дослідженнями вона призначає наукового ке­рівника (одного на 0-7 студентів).

ІІауково-дослідницька діяльність студентів включає в себе два взаємопов'язані напрями:

· навчання студентів елементам дослідницької діяль­ності, організації та методики наукової творчості;

· наукові дослідження, що здійснюють студенти під керівництвом професорів і викладачів за загальнокафед-
ральною, загально-факультетською чи вузівською науко­вою проблемою.

Зміст і структура науково-дослідницької діяльності сту­дентів забезпечує послідовність засобів і форм її проведення відповідно до логіки навчального процесу, зумовлює на­ступність її від курсу до курсу, від кафедри до кафедри, від однієї дисципліни до іншої, від одних видів занять до інших.

Поступове зростання обсягу і складності набутих студен­тами знань, умінь, навичок у процесі виконання ними нау­кової роботи забезпечує вирішення таких основних завдань:

· формування наукового світогляду, оволодіння мето­ дологією та методами наукового дослідження;

· надання допомоги студентам у прискореному оволодінні спеціальністю, досягненні високого професіоналізму;

· розвиток творчого мислення та індивідуальних здібностей студентів у вирішенні практичних завдань;

· прищеплення студентам навичок самостійної науко­во-дослідної роботи;

· розвиток ініціативи, здатності застосовувати теоре­тичні знання у своїй практичній роботі;

· розширення теоретичного кругозору і наукової еру­диції майбутнього фахівця;

· створення та розвиток наукових шкіл, творчих колек­тивів, виховання у вузі резерву вчених, дослідників, вик­ладачів.

Організаційна структура науково-дослідницької діяльності у вищому навчальному закладі може бути пред­ставлена в такому вигляді:

· проректор з наукової роботи;

· рада науково-дослідницької діяльності студентів інституту (університету) (РНДС);

· рада студентського науково-творчого товариства факультетів;

~ студентські науково-творчі товариства кафедр.

Наукове керівництво студентським науково-творчим товариством здійснюється науковим керівником, який обирається Вченою радою вищого навчального закладу. Голова і члени ради призначаються наказами по інститу­ту, факультету.

Науково-дослідницька діяльність студентів вищого на­вчального закладу здійснюється за основними напрямами:

· науково-дослідна робота, що є складовою навчального процесу і обов'язкова для всіх студентів (написання рефератів, підготовка до семінарських занять, підготовка і захист курсових, дипломних робіт, виконання завдань дослідницького характеру в період виробничої практики на замовлення підприємств тощо);

· науково-дослідницька робота студентів поза навчаль­ним процесом. Нею передбачається: участь у наукових гуртках, виконанні госпрозрахункових наукових робіт у ме­жах творчої співпраці кафедр, факультетів;

· робота в студентських інформаційно-аналітичних, юридичних консультаціях, туристських фірмах, перекла­дацьких бюро тощо;

· рекламна, лекторська діяльність;

- написання тез наукових доповідей, публікацій тощо. Студенти у курсових роботах із загальнотеоретичних та спеціальних дисциплін використовують елементи науко­вих досліджень у формі наукового погнуку, готують огляд літератури і розробляють пропозиції, що містять елемен­ти новизни з теми роботи; узагальнюють передовий прак­тичний досвід, застосовують економіко-математичні мето­ди, комп'ютерну та організаційну техніку, інформаційні технології. Проблеми наукового пошуку відображені у курсових роботах студентів, мають знайти своє продовжен­ня у дипломній роботі, а також бути частиною наукової тематики відповідної кафедри.

Кожний студент під час навчальної та виробничої прак­тики, крім загального завдання, передбаченого програмою практики, виконує відповідно до своєї спеціальності зав­дання дослідного характеру, які видає випускаюча кафед­ра. Виконання завдання відображається в щоденнику в

окремому розділі звіту про проходження практики і може використовуватись при підготовці доповідей на конфе­ренції, інформаційних семінарах, при написанні курсових та дипломних робіт.

У дипломній роботі повинні мати місце елементи досл­ідницького пошуку, що характеризує здатність і підготов­леність студента теоретично осмислити актуальність обра­ної теми, її науково-прикладну цінність, можливість проведення самостійного наукового дослідження і засто­сування отриманих результатів у практичній діяльності базового підприємства, за матеріалами якого виконувалось дослідження.

Тому тематика дипломних робіт має бути тісно пов'я­зана з тематикою науково-дослідних робіт кафедри, з інте­ресами підприємства, тіа базі якого студент виконує дип­ломну роботу, бути частиною госпдоговірної науково-дослідної тематики кафедри, факультету вищого навчального закладу {схема 6).


Читайте також:

  1. II. Самостійна робота студентів.
  2. IV. Загальна схема поточного і підсумкового контролю та оцінювання знань студентів
  3. IV. ІНДИВІДУАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ.
  4. V. Діяльність братств та культурно-освітніх осередків (20хв.)
  5. V. СИСТЕМА ПОТОЧНОГО ТА ПІДСУМКОВОГО КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ
  6. VI. самостійна робота студентів
  7. VI. СИСТЕМА ТА КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ
  8. VIІ. Короткі методичні вказівки до роботи студентів на практичному занятті
  9. VІ. ПОРЯДОК ПОТОЧНОГО ТА ПІДСУМКОВОГО ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ
  10. VІ. Практична діяльність учнів.
  11. Адвокатська діяльність
  12. Актове діловодство. Діяльність судів. Ведення актових книг




Переглядів: 1362

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 2: Наукові дослідження — шлях до розв'язання проблем методики | Вибір теми та реалізація наукового дослідження

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.01 сек.