Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Тема 3. Безсполучникове складне речення.

Практична робота

Тема: Поняття про безсполучникове складне речення.

Мета: узагальнити і поповнити знання студентів про безсполучникове складне речення, його структуру; формувати вміння аналізувати складні безсполучникові речення, будувати їх моделі; прищеплювати любо до слова, мови.

Завдання для виконання.

Завдання 1. Перебудуйте складносурядні і складнопідрядні ре­чення у безсполучникові. Поставте розділові знаки, обґрунтуйте їх. Зверніть увагу на те, чи повністю зберігається зміст речень.

1. Дощ пройшов — і Київ зеленіє. 2. Ідуть пол­ки, і світлий марш гримить, І зве бійців до дальнього по­ходу. 3. Навкруги мене колоситься пшениця і мак червоніє. 4. Літак злетів з катапульти, і в пер­шу мить колеса його майже черкнулися об асфальт. 5. Біля ставу тремтить поріділе золото верб, а між ними ді­вочими стрічками ворушиться просинь, і по ній снується легеньке осіннє павутиння.

 

Завдання 2. Перебудуйте складносурядні і складнопідрядні ре­чення у безсполучникові. Поставте розділові знаки, обґрунтуйте їх. Зверніть увагу на те, чи повністю зберігається зміст речень.

1. Бачу, як ти ви­ходиш з своєї гірської оселі й дивишся вниз. 2.Йде­мо до машини, і тільки тепер я помічаю, що небо вже зов­сім чисте, хмар немає, і сонце, піднявшись ген-ген, починає припікати. 3. Ні, любий, я тобі не дорікаю, а тіль­ки смутно, що не можеш ти своїм життям до себе дорівня­тись. 4. Треба боротися з безконфліктністю та банальним лакуванням життя, але не треба боятись показу гармонійних благородних почуттів, то в них — краса лю­дини.

Завдання 3. Складіть або доберіть речення за такими схемами; обґрунтуйте пунктограми.

1) [ ], [ ], [ ], [ ] (перелік, послідовність)

2) [ ] — [ ] (протиставлення)

3) [час] - [ ].

4) [умова] — [ ].

5) [ ] — [наслідок].

6) [ ] : [доповнення, пояснення].

7) [ ] : [причина].

 

Завдання 4. Прочитайте. Подумайте, елементи якого обрядово­го весільного циклу тут описані: передвесільного, власне весільно­го чи післявесільного. Визначте види всіх складних речень.

Плетіння вінків супроводжувалося барвінковими піснями. Під ці пісні виконувався обряд розплетення коси. На долівці розстеляли біле полотно, на якому ставили хлібну діжку, а зверху клали подушку. Мо­лода сідала на неї (на Прикарпатті сідала на засте­лене кожухом ярмо), і брат розплітав їй косу, піс­ля чого дівчата прикрашали голову нареченої ве­сільним вінком. У давніші часи ці дії виконувала мати. За гуцульськими звичаями не можна було зні­мати віночок аж до шлюбу, бо існувало повір'я, що, колиб він пропав, наречена зазнала б великого нещастя.

 

Завдання 5. Перепишіть речення. Поставте пропущені букви і потрібні розділові знаки. Поясніть вживання двокрапки у складному безсполучниковому реченні.

1. І поміг цьому й ваш талант він окрасив сцену, освітив її сяйвом яскравим і привабив до себе весь люд (М. Старицький). 2. Добре тому багатому його люди знають (Т. Шевченко). 3. З..мове сонце як мачушине серце світить, та (не) гріє (Нар. тв.). 4. Життя як метелик подув вітер і зламав крила (Олександр Олесь). 5. Тепер вони все зрозуміли по мосту тихо подзвонюючи сотнями підків безперервною стрічкою пересувалась військова колона (Ю. Збанацький). 6. Діти як квіти поливай то ростит..муть (Нар. тв.). 7. Згадала околиці рідні скрізь квіти ряст ясна роса (Леся Укра­їнка).

 


Читайте також:

  1. III. Дієслова, що в дужках, поставте у нижчевказаних граматичних формах. Перекладіть речення.
  2. Безсполучникове складне речення
  3. Вживання однорідних членів речення.
  4. ВПРАВА 3. Використовуючи форми іменників на позначення посад в дужках, дайте првильний варіант речення. Поясніть вибір.
  5. ВПРАВА 3. Перекладіть і продовжіть речення.
  6. ВПРАВА 4. Відредагуйте речення. Поясніть характер помилок.
  7. ВПРАВА 7. Перекладіть подані нижче речення українською мовою. Назвіть випадки неправильного або стилістично недоречного вживання іншомовних слів. Виправте речення.
  8. Гостра та хронічна кровотеча в порожнину нижнього поверху шлунково-кишкового тракту: рак кишечнику, ускладнений кровотечею; геморой, ускладнений кровотечею»
  9. Гострий неускладнений калькульозний холецистит.
  10. Гострий ускладнений калькульозний холецистит.
  11. Діагностично-лікувальні схеми при ускладненнях торакальної травми
  12. ДІЇ НАРЯДІВ КОНВОЙНОЇ СЛУЖБИ ПІД ЧАС НАДЗВИЧАЙНИХ ПОДІЙ, УСКЛАДНЕНІ ОБСТАНОВКИ І В ОСОБЛИВИХ УМОВАХ




Переглядів: 1240

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Практична робота | Практична робота

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.059 сек.