МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
НЕ 2.2. Основні етичні протиріччя, принципи та стандарти у роботі психолога1. Основні етичні протиріччя. 2. Рівні етичних принципів. 3.Основні етичні принципи і правила у роботі практичного психолога. 4. Етичні стандарти психолога. 5. Норми професійної етики для розробників та користувачів психодіагностичних методик. 1. Основні етичні протиріччя Протиріччя- те, що суперечить одне одному. Етичні протиріччя є тим підґрунтям, на якому виникають більш конкретні етичні проблеми та зваби. До них відносяться протиріччя [6]: 1) між правом людини на самовизначення та її неготовніс-гю до цього,що створює «чудову» основу для виправдання маніпуляції з боку психолога; 2) між інтересами суспільства та конкретної особистості (конкретних людей).Іноді люблять говорити, що «інтереси особистості важливіші за інтереси суспільства», але чомусь у всі епохи, у різних народів герої і видатні особистості завжди ставили інтереси суспільства вище власних інтересів, за що нащадки їм і вдячні до цих пір... Крім того, часто багато людей забувають про те, що суспільство саме складається з багатьох особистостей. Хоча справжня особистість може виявитися і в самотності. Проблема полягає в тому, як реально залучити особистість, яка розвивається (у тому числі і особистість майбутнього психолога), до суспільних інтересів. Ця проблема серйозна і неоднозначна; 3) між світоглядом психолога та конкретної особистості-клієнта. Наприклад, чи має право психолог позначати в роботі свою світоглядну позицію? Чого повинно бути більше у психологові -спеціаліста чи людини? Чимало сучасних вітчизняних психологів і психотерапевтів (Б.С.Братусь, Ф.Є.Василюк та ін.), яким пощастило попрацювати у групі К.Роджерса у період його візиту до Москви у 1986р., за- значають, що великий майстер продемонстрував не стільки свій «метод» сам по собі, скільки право психолога «бути особистістю» під час роботи з клієнтом - і саме в цьому полягає суть методу К.Роджерса; 4) між високими та благородними прагненнями психолога і його обмеженістю в академічних методах,коли складні проблеми він часто змушений розв'язувати на рівні «гарних розмов» (хоча в клінічному плані для когось - це також допомога). 5) між високими і благородними прагненнями психолога та прагматизмом нашого часу,коли заради отримання «гонорарів» деякі психологи «згодні на все».
6) між свободою вибору, що зростає (концептуального підходу, методики та ін.) у роботі психолога та посиленням його залежності від конкретного «замовника-добродія»,коли можна і не йти до «добродія», але «вже занадто заробити хочеться». Зазначимо, що раніше (за радянської влади) реальної свободи на роботі було менше, але менше було і внутрішньої залежності від керівництва. Отже, це протиріччя між зовнішньою свободою вибору та внутрішньою несвободою (внутрішньою «звабою», «спокусою»). 7) між різними етичними системами та їх рівнями.Дане протиріччя породжене проблемами, пов'язаними з необхідністю знаходити спільну мову (точки дотику) з різними клієнтами, у тому числі і з такими, котрі мають інші (навіть «чужі» для психолога) ціннісно-смислові орієнтації. Як сказав Л.М.Гумільов, «...культура взагалі починається з визнання права на існування іншої культури, а коли ми стверджуємо тільки свою культуру (як найрозвинутішу, найдосконалішу), то на цьому культура і закінчується» [6, с.286-289]. Щодо етичних питань, то варто пам'ятати, що не існує єдиної (загальноприйнятої) етичної системи, оскільки у кожній культурно-історичній епосі, у кожного народу, у кожної соціально-професійної групи і взагалі у кожної людини - свої уявлення про «необхідне» та «ганебне», які, до того ж, ще й постійно змінюються (розвиваються чи деградують). Тому прагнення до «поєднання несумісного», виявляється найважливішою умовою побудови довірливих взаємостосунків з клієнтом. Питання тільки в тому, як усе це робити, у чому і в якій мірі поступатися чи не поступатися іншій людині (клієнту, групі, класу) у своєму прагненні до взаєморозуміння з нею. Читайте також:
|
||||||||
|