Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Сукупний попит і його складові.

Сукупний попит і сукупна пропозиція. Економічне зростання.

Тема 10

 

  1. Сукупний попит і його складові.
  2. Сукупна пропозиція і її фактори.
  3. Взаємодія сукупного попиту і сукупної пропозиції. Модель AD-AS.
  4. Економічне зростання

 

Для аналізу стану економіки, вияснення причин, що зумовлюють економічне зростання або появу в господарстві негативних явищ і тенденцій, економісти будуть макроекономічні моделі. Однією з таких моделей є модель «Сукупний попит – сукупна пропозиція», яка забезпечує підґрунтя для аналізу економічних коливань і оцінки наслідків економічної політики і будується на використанні таких понять як сукупний попит; сукупна пропозиція і зміна рівня цін.

 

 

Сукупний попит (AD) є сумою або сукупною величиною обсягу продукції, яку готові і в змозі купити всі споживачі за даного рівня цін та інших однакових умов. Це заплановані видатки в усіх секторах економіки: у споживанні (С), приватних внутрішніх інвестиціях (І), урядових закупівлях товарів і послуг (G) та чистому експорті (N).

Споживання визначається головним чином використовуваним доходом. Аналіз сукупного попиту зосереджується насамперед на детермінантах реального споживання (тобто номінального споживання, поділеного на відповідний індекс споживчих цін).

Інвестиції залежать від обсягів виробництва, витрат на капітал, що визначається податковою політикою, процентними ставками та іншими фінансовими умовами. Основним каналом, через який економічна політика може впливати на обсяг інвестицій, є монетарна політика.

Урядові видатки – їх прямо визначають урядові рішення.

Чистий експорт - різниця між експортом та імпортом. Імпорт (М) визначається внутрішнім доходом країни та обсягом виробництва, відношенням внутрішніх цін до зовнішніх і обмінним курсом валюти. Експорт (Х), що є імпортом інших країн, визначається доходами та обсягами виробництва в інших країнах.

Таким чином сукупний попит може бути виражений такою тотожністю:

 

AD=C+I+G+NX

 

Сукупний попит має грошову форму. Якщо пропозиція грошей не змінюється, то між рівнем цін і реальним обсягом національного виробництва існує така залежність: чим нижчий буде рівень цін, тим за інших однакових умов, більшу частину реального обсягу виробництва захочуть придбати споживачі всередині країни і чужоземці. І, навпаки, при зростанні рівня цін закупівлі обсягу національного продукту будуть зменшуватися.

Різні комбінації рівня цін (Р) і реального обсягу виробництва (У) при незмінній пропозиції грошей ілюструє крива сукупного попиту, показана на рисунку 10.1.

 

 

 

 


Рис.10.1. Крива сукупного попиту

Крива AD є спадною, оскільки зростання цін скорочує реальні запаси грошових засобів, де М – пропозиція грошей.

Отже, попит на товари і послуги скорочується. Цим пояснюється обернена залежність між AD і рівнем цін (якщо пропозиція грошей не змінюється).

Від’ємний нахил кривої AD пояснюють ще трьома ефектами:

· Ефект процентної ставки. Коли рівень цін підвищується, підвищуються і процентні ставки, а вищі процентні ставки призводять до скорочення споживчих видатків та інвестицій.

· Ефект багатства або реальних касових залишків (ефект Пігу). При вищому рівні цін реальна вартість усіх фінансових активів, зокрема активів із фіксованою вартістю грошей, зменшується. Населення стає біднішим, його видатки зменшуються.

· Ефект імпортних закупівель. Коли рівень цін у країні підвищується, населення та підприємці більше купують товарів за кордоном, де вони дешевші. Як наслідок, зменшується попит на вітчизняні товари. Усі ці фактори зумовлюють рух по кривій AD.

Якщо центральний банк змінює пропозицію грошей, можливі комбінації між Р та У змінюються, що означає переміщення кривої сукупного попиту на графіку вправо, коли пропозиція грошей збільшується, або вліво, коли вона зменшується.

Існує багато чинників, які, крім зміни пропозиції грошей, впливають на величину сукупного попиту. Ці чинники подані в таблиці 10.1.

Аналізуючи вплив цих чинників на величину сукупного попиту, слід пам’ятати, що вони переміщують криву AD праворуч або ліворуч. Отже, на величину сукупного попиту впливає широкий набір внутрішніх і зовнішніх чинників. Сила їх впливу різна в різні періоди.

Таблиця 10.1.

Нецінові чинники сукупного попиту

 
1. Зміни у споживчих випадках

 
 
· зміни у величині використаного доходу
· очікування споживачів
· заборгованість споживачів
· податки та доходи населення
2. Зміни в інвестиційних випадках

 
 
· зміна процентних ставок
· очікувані прибутки від інвестицій
· нові технології
· надлишкові потужності
· податки на підприємства
3. Зміни у величині урядових видатків

 
4. Зміни у величині обсягів виробництва в інших державах

 
· національний дохід в інших державах
· зміна валютних курсів

 

 


Читайте також:

  1. I. Теорія граничної продуктивності і попит на ресурси
  2. Аналіз попиту
  3. Аналіз попиту
  4. Вдавані виключення із закону попиту
  5. Взаємодія попиту і пропозиції
  6. Взаємодія попиту і пропозиції в умовах досконалої конкуренції.
  7. Взаємодія попиту і пропозиції та ринкова рівновага.
  8. Взаємодія попиту і пропозиції.
  9. Взаємодія попиту і пропозиції. Ринкова рівновага.
  10. Взаємодія попиту й пропозиції. Ринкова рівновага
  11. Взаємодія попиту та пропозиції
  12. Взаємодія попиту та пропозиції




Переглядів: 2500

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Роль цін в обчислення макроекономічних показників. | Сукупна пропозиція і її фактори.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.