Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Тема 7. Аграрна політика окремих іноземних країн та блоків

Рис. 8. Оцінка рівня загальної підтримки сільськогосподарських товаровиробників в Україні

Рис. 7. Оцінка рівня підтримки товаровиробників і споживачів сільськогосподарської продукції в Україні

Рис. 5. Середні значення відносного PSE в деяких країнах світу, 1996 –2003 рр.

Україна належить до групи таких країн, як Нова Зеландія та Бразилія, де відносний PSE становить менше 5 %, що свідчить про низький рівень підтримки сіль­ськогосподарських товаровиробників.

Однак на відміну від відносного PSE середній номінальний коефіцієнт підтримки сільськогосподарських товаровиробників (NАСр) за аналізований період дорівнює 1,03, що свідчить про суттєву державну підтримку (рис. 6).

Рис. 6. Динаміка зміни відносного PSE та номінального коефіцієнта підтримки сільськогосподарських товаровиробників в Україні за 1996 – 2003 рр.*

Суперечливі значення зазначених коефіцієнтів свідчать про те, що кошти, які виділяються з бюджету за відповідними програмами підтримки, до товаровироб­ника надходять у незначних обсягах. Це ще раз переконливо доводитьнизьку ефек­тивність державних бюджетних програм підтримки сільськогосподарських товарови­робників в Україні за 1996 – 2003 рр.

Результати розрахунків оцінки підтримки виробника (PSE) необхідно розглядати в контексті оцінки підтримки споживача (СSЕ). Від'ємні значення СSЕ в 1997, 1998 та 2001 рр. відображають опосередковане оподаткування споживачів унаслідок підвищення внутрішніх цін на продукцію сільського господарства. На відміну від по­передніх років, у 2003 р. в Україні показники PSE та СSE мають додатне значен­ня, що свідчить про відносну стабілізацію та досягнення певної рівноваги у забезпе­ченні балансу інтересів виробників і споживачів сільськогосподарської продукції (рис. 7).

Таким чином можна стверджувати, що останніми роками відбувається т енденція до зниження рівня опосередкованого

оподаткування споживачів, однак для деяких про­дуктів цей рівень залишається ще достатньо високим.

Оскільки одним з головних стримувальних факторів зростання обсягів виробництва продукції сільського господарства в Україні є низький рівень платоспроможного по­питу, підтримка товаровиробників не повинна здійснюватися переважно за рахунок споживачів. Це може призвести до більших утрат для аграрного сектора через об­меження обсягів збуту, до зниження рентабельності і зростання неефективних бю­джетних вкладень у сільське господарство.

На відміну від тенденцій розвитку показників PSE та СSE показник оцінки підтри­мки послуг загального призначення (ОЗЗЕ) в Україні досить стабільний з 1996 по 2003 рр. В середньому за цей період ОЗЗЕ становив 579,1 млн грн (рис. 8).

При розрахунку оцінки загальної підтримки сільськогосподарських товаровироб­ників (TSE) ураховувалися трансфери від споживачів і платників податків за винятком доходів бюджету від імпортного мита на агропродовольчу продукцію. Проведений аналіз засвідчив, що рівень TSE був найвищим у 1997 р. і за винятком 2001 та 2003 рр. мав від'ємнезначення. У структурі TSE спостерігаються такі тенденції: в 1997, 1998 та 2002 рр. у структурі підтримки значно більшою була частка виплат від споживачів; починаючи з 1999 р. (за винятком 2002 р.), у структурі загальної підтримки спостерігаються тенденції до збільшення частки платників податків (рис. 9).

Рис. 9. Структура загальної підтримки аграрного сектора економіки України за 1996 – 2003 рр. [†]

Як свідчать дані рис. 9, у 2001 році надходження від платників податків становили майже 90 %, що є абсолютним рекордом з 1996 по 2003 роки.

До головних чинників, що сприяли збільшенню частки платників податків у струк­турі загальної підтримки сільськогосподарських товаровиробників у 2001 р., мож­на віднести:

· прийняття Закону України «Про стимулювання розвитку сільського господарства на період 2001 – 2004 років» від 18.01.2001 р., якими визначено основні засади державної політики щодо реформування сільського господарства;

· в Україні, починаючи з 2000 р., спостерігаються тенденції до збільшення обся­гів фінансування галузі через упровадження державних програм регулювання ринків зерна, цукру і тваринницької продукції;

· сільськогосподарським підприємствам у 2000 р. було списано заборгованість з платежів до бюджету та інших державних фондів в обсязі 6 млрд 386,7 млн грн;

· зменшення податкового тиску на сільськогосподарські підприємства. Так, відсот­кова частка податків в обсягах валової аграрної продукції у 1998 р. становила 12,7 %, у 1999 – 6,7, у 2000 – 3,8, у 2001 р. – 7,4%.

Отже, на підставі проведених досліджень зазначимо, що існує необхідність систематизації державної підтримки аграрного сектора. При прийнятті рішень щодо впровадження програм підтримки сільськогосподарських товаровиробників не враховуються нові підходи до оцінки ефективності підтримки, галузеві та регіона­льні особливості. За відсутності критеріїв розподілу бюджетних коштів і відповідних методик оцінки ефективності державних програм підтримки сільськогосподарських товаровиробників альтернативою може стати методика, що застосовується в краї­нах ОЕСР. Як свідчить зарубіжний досвід, державні програми підтримки є ефективним інструментом економічного впливу дер­жави на аграрний сектор економіки України [24].


 

7.1. Сутність і механізм функціонування САП ЄС.

7.2. Історія і сучасність аграрної політики США.


Читайте також:

  1. I визначення впливу окремих факторів
  2. I. Соціалістична течія в українському визвольному русі
  3. I. Україна з найдавніших часів до початку XX ст.
  4. III. Українські ліберальні партії.
  5. IV. Політика держав, юридична регламентація операцій із золотом.
  6. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  7. А. Правобережну Україну.
  8. А. Структурно-функціональна класифікація нирок залежно від ступеню злиття окремих нирочок у компактний орган.
  9. А/. Верховна Рада України.
  10. Автоматизація банківської діяльності в Україні
  11. Аграрна еволюція українських земель у др. пол. ХVІІ - ХVІІІст.
  12. Аграрна освіта




Переглядів: 773

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Оцінка підтримки сільськогосподарських товаровиробників (РSЕ) в Україні, млн грн. за 1996 – 2003 рр. | Сутність і механізми функціонування САП ЄС

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.043 сек.