Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



СПР розчленованої структури

Лекція

1. Загальна характеристика СПР розчленованої структури.

2. СПР з підрядними часу.

3. СПР з підрядними умови.

4. СПР з підрядними мети.

5. СПР з підрядними причини.

6. СПР з підрядними допустовими.

7. СПР з підрядними наслідковими.

8. СПР з підрядними порівняльними:

8.1. СПР з підрядними способу дії.

8.2. СПР з підрядними міри і ступеня.

9. СПР з підрядними місця.

Література:

основна – позиції 1, 2, 3, 4, 5, 9, 10;

додаткова – позиції 9, 15, 19.

 

1. Оскільки у головній частині СПР нерозчленованої структури немає такого слова, від якого залежить інша частина, то підрядна частина тут пояснює зміст головної частини в цілому. При цьому синтаксичний зв’язок у СПР РС є не настільки сильним, як у СПР НС – СПР з прислівним підрядним зв’язком. Їх інакше називають СПР з підрядними обставинними. У сучасній синтаксичній традиції виділяють виділяють такі семантичні різновиди СПР:

– СПР часу;

– СПР з підрядними умови;

– СПР з підрядними мети;

– СПР з підрядними причини;

– СПР з підрядними допустовими;

– СПР з підрядними наслідковими;

– СПР з підрядними порівняльними;

– СПР з підрядними способу дії;

– СПР з підрядними міри і ступеня.

Кожен з зазначених різновидів СПР характеризується певними особливостями побудови і смислових відношень.

 

2. СПР з підрядними часувказують на час або період тривання дії, вираженої в головній частині і відповідають на питання коли? з якого часу? до якого часу? Поєднуються головна і залежна частини СР за допомогою сполучників коли, поки, доки, як, як тільки, ледве та ін.

Порядок розташування частин у СПР часу вільний: Лесі Українці було тринадцять років, коли вона надрукувала свій перший поетичний твір. – Коли Леся Українка надрукувала свій перший поетичний твір, їй було тринадцять років.

За відношенням дій у головній та підрядній частинах СПР часу поділяють на Р із значенням одночасності подій та Р із значенням різночасності подій.

У СПР з відношенням одночасності використовують такі сполучні засоби коли, як, як от, поки, доки, в той час, як, в міру того, як...

Засобом вираження одночасності подій є також співвідношення видо-часових форм дієслів-присудків, а також вільний порядок розташування частин. Поки сонце з неба сяє тебе не забудуть.

У СПР із різночасністю подій частини поєднуються за допомогою таких сполучних слів: поки, доки, перед тим , як, до того, як; після того, як; як тільки, тільки що, тільки-но, ледве, ледве тільки, лиш, лише, скоро, щойно.

Вранці перед тим як рушити на переправу Хаєцький зробив ревізію на возах. Щойно пароплав почав підходити до пристані, він кинувся на верхню палубу. Після того як він оженився, він ніби виріс у власних очах.

 

3.СПР з підрядними умови.Це такі речення підрядна частина яких виражає реальну або нереальну ( можливу, припустиму) умову, за якої могла б відбутися дія головної частини. Відповідає на питання коли, за якої умови? Місце розташування частин вільне.

Сполучні засоби: коли б, якби, як, раз. Як не буде птахів, то людське серце стане черствим. Разми разом, значить разом. Як би ви вчились так як треба,то й мудрість би була своя.

 

4. СПР з підрядними мети –це такі речення, підрядна частина яких означає мету дії головної частини і відповідає на питання : для кого? з якою метою? Порядок розташування частин вільний. Засоби поєднання: щоб, для того, щоб; задля того, щоб; з тим, щоб; на те, щоб; причому складений сполучник може бути весь у підрядній частині, або може розчленовуватися між підрядною і головною частиною. Кома ставиться один раз. Для того щоб ознайомитися з містом, треба обійти найбільш характерні його вулиці і завулки. Треба обійти його вулиці, для того щобознайомитися з містом.

Треба обійти його вулиці для того, щобознайомитися з містом.

 

5. СПР з підрядними причини –це такі речення, в яких підрядна частина розкриває причину дії головної частини. Відповідає на питання чому? через що? з якої причини? . Засоби поєднання: бо, бо ж, через те, що; тому, що; затим, що;. Я прокинулась через те, що поїзд сіпнув. А більший меншого кусає та ще б’є, затим, щосила є. Підрядні речення із сполучником бо завжди стоять після головної частини. Я стверджуюсь, я утверждаюсь,боя живу. Речення з іншими сполучниками можуть стояти і перед головною частиною. Речення із сполучником а що завжди стоїть перед головною частиною. А що не було місця на лаві в тісній хаті, послалась баба далі.

 

6. СПР допустові –це такі речення, підрядна частина яких означає умову, всупереч якій відбувається дія в головній частині і відповідає на питання: не зважаючи на що? Приєднується до головної частини за допомогою сполучників: не зважаючи на те, що; всупереч тому, що; хоч, хоча, дарма, що; хай, нехай: Хоч була рання весна, але надворі було вже гаряче. Нехай умру, та думка не умре. Дарма що вони цілий день були вкупі, але перед самим сном їм теж хотілося поговорити.

Підрядні частини допустових речень можуть мати вільний порядок розміщення предикативних частин: Незважаючи на те, що другого дня треба було рано вставати, дівчата допізна гуляли. – Дівчата, незважаючи на те, що другого дня треба було рано вставати, допізна гуляли. – Дівчата допізна гуляли, незважаючи на те, що другого дня треба було рано вставати.

Окрему групу в межах СПР допустових становлять узагальнено-допустові Р, у яких зміст підрядної частини має узагальнюючий характер, а в головній частині йдеться про результат, протилежний очікуваному. Частини таких СР поєднуються сполучниками і сполучними словами: як не, де не, скільки не, коли не, куди не, який не, хто не, що не, хоч як, хоч який: Як не мудруй, а правди ніде діти. Де не піду, вони за мною. Скільки не просили того чоловіка, він все одно не погодився. Що некажи, вони таки сильніші.

У СПР цього типу сполучники можуть ускладнюватись часткою би (б), внаслідок чого СР набувають додаткового відтінку умовності: Одна в нас голова, хоч як бими її високо не несли.

 

7. СПР наслідкові – це такі Р, підрядна частина яких показує результат дії головної частини, її реальний наслідок. Підрядна частина Р цього типу не відповідає на жодне запитання. Порядок розташування предикативних частин фіксований – підрядна частина завжди знаходиться після головної. Поєднуються частини між собою за допомогою сполучників: так що, так що аж, так що й, аж, так і: Вже в березні суттєво потепліло, так що земля вже чекала свого весняного обробітку. Здоровенний дуб широко розкинувся зеленим гіллям, так що аж темно під ним. На вулиці зчинився голосний лемент, аж сусіди повибігали з хат.

 

8. СПР порівняльні– це такі СР, підрядна частина яких розкриває зміст головної шляхом порівняння. Відповідає підрядна частина на питання як? як саме? І поєднується з головною за допомогою таких сполучників: як, мов, немов, ніби, нібито, наче, начебто, немовби, немовбито: Всі хлопці кинулись до вікон, ніби ніколи не бачили дівчат. Вона ввійшла до кімнати, наче сонце освітило землю.

Підрядні порівняльні частини можуть бути неповними (еліптичними):

– з відсутнім підметом: Вітер нещадно дув, немов хотів остаточно добити нещасних мандрівників;

– з відсутнім присудком: По тривалій зливі лунко клекотів швидкоплинний потік, неначе люта битва серед поля.

Якщо в порівняльній частині є лише підмет або група підмета, то таке Р можна трактувати по-різному. А саме: як СПР з підрядним порівняльним неповним, або ж як просте Р з порівняльним зворотом: Роса посипалася, як дощ. Розпластався солдат на закривавленій землі, як темний барельєф епохи.

Порівняльні СПР інколи важко вичленувати в окрему групу, тому що в них переважно поєднуються відтінки значень порівняння, способу дії, міри і ступеня. Залежно від того, який домінуючий відтінок значення має підрядна частина (якісний чи кількісний), у межах порівняльних СПР окремо виділяють:

8.1. Р способу дії: Неначе цвяшок в серце вбитий, оцю хмаринку я ношу.

8.2. Р міри і ступеня: Світ стрепенувся, аж задрижала земля.

 

9. СПР з підрядними місцявиражають просторові відношення. Підрядна частина таких вказує на місце чи напрямок дії головної частини і відповідає на питання: де? куди? звідки?. Частини СПР місця поєднуються лише сполучними словами з просторовою семантикою: де, куди, звідки, звідкіля, звідкіль: Скрізь, куди сягали тьмяні відсвіти ліхтарів, вся земля була встелена людьми. Хилилися густі трави, звідкільвітер віє.

СПР місця характеризуються вільним розміщенням підрядної частини: Де дума козацька лунала, тепер звели гігантські заводи. – Тепер звели гігантські заводи, де дума козацька лунала.

Слід відрізняти в окремих типах СПР розчленованої структури (з відповідними складеними сполучниками і сполучними словами часу, мети, способу дії, місця) від семантично тотожних з ними СПР нерозчленованої структури з такими ж сполучними засобами, але з наявними в головній частині співвідносно-вказівними словами, пунктуаційно розділеними зі сполучними словами:

Вони прийшли тоді, коливже смеркало. – Вони прийшли, коливже смеркало;

Це зроблено для того, щобусім було краще. – Це зроблено, для того щобусім було краще;

Ми вчинимо так, яквважаємо за потрібне. – Ми вчинимо, яквважаємо за потрібне;

Ми підем туди, детрави похилі. – Ми підем, детрави похилі.

 


Читайте також:

  1. III. Процедура встановлення категорій об’єктам туристичної інфраструктури
  2. Адаптивні організаційні структури управління.
  3. Аналіз асортименту й структури випуску продукції.
  4. Аналіз динаміки і структури валового нагромадження.
  5. Аналіз динаміки і структури витрат підприємства
  6. Аналіз динаміки та структури банківських доходів
  7. Аналіз динаміки та структури валютних операцій
  8. Аналіз показників складу, структури й технічного стану основних фондів.
  9. Аналіз рівня, динаміки і структури обсягу виробленої та реалізованої продукції
  10. Аналіз рівня, динаміки та структури фінансових результатів підприємства
  11. Аналіз складу та структури дебіторської заборгованості
  12. Аналіз структури витрат у виробництві СМЗ




Переглядів: 4263

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Cкладне речення | Складнопідрядні речення з кількома підрядними

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.