Завдання маркетингового аналізу визначаються його змістом та предметом. Вони зводяться до наступного:
– об’єктивно оцінити стан маркетингової діяльності підприємства за минулий (звітний період);
– встановити величину відхилень фактичного рівня показників, що характеризують як процеси маркетингової діяльності, так і її результативність, від наміченого їх планового значення;
– кількісно визначити можливі резерви підвищення ефективності маркетингової діяльності на наступний плановий період;
– розробити конкретні заходи, які забезпечують реалізацію виявлених у процесі аналізу можливостей покращення маркетингової діяльності;
– забезпечення організаційних маркетингових структур необхідною інформацією, яка буде використана для вироблення ефективних маркетингових рішень та розробки і коректування маркетингової стратегії;
– кількісно оцінити рівень маркетингових ризиків та виробити пропозиції щодо зменшення його величини або, навіть, і до повного усунення.
Таким чином, одним із головних завдань маркетингового аналізу є виявлення резервів підвищення ефективності маркетингової діяльності.
Проведення маркетингового аналізу і забезпечення досягнення його цілей вимагають дотримання науково обґрунтованих принципів. Ігнорування ними або неповне врахування може призвести до отримання таких результатів, які створять труднощі їх використання у прийнятті маркетингових управлінських рішень.
Основними принципами маркетингового аналізу є такі: системність, комплексність, послідовність, виявлення причинно-наслідкових зв’язків між маркетинговими показниками, періодичність.
Під предметом маркетингового аналізу розуміють маркетингові процеси підприємств, об’єднань, асоціацій в сукупності з оточуючим середовищем, в якому вони протікають, а також кінцеві результати.
Схематично він може бути представлений таким чином (див. рис. 1.1).
Рис. 1.1. Складові елементи предмету маркетингового аналізу
На вказаному рисунку складові елементи предмету маркетингового аналізу зазначені в послідовності, дотримання якої є логічною і доцільною при його проведенні.